מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותאספירין עשוי לשפר הישרדות בחולי סרטן המעי הגס

אספירין עשוי לשפר הישרדות בחולי סרטן המעי הגס

מחקר: שימוש באספירין קשור לשיפור בסיכויי ההישרדות לאחר אבחנה של סרטן המעי הגס בחלק מהחולים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקרים שנערכו לאחרונה העלו את האפשרות שאספירין במינון נמוך עשוי להוסיף שנים לחיים של חולי סרטן המעי הגס. מחקר חדש שביקש לבחון את הנושא מצא כי רק חולים מסוימים עשויים לזכות בהטבה ההישרדותית.

 

המחקר, שנערך על ידי חוקרים מבית החולים האוניברסיטאי Leiden בהולנד, כלל 999 חולי סרטן המעי הגס (רובם בשלב 3 או נמוך מזה). בהולנד אספירין ניתן עם מרשם רופא בלבד, מה שאפשר לחוקרים להשוות את שיעורי התמותה במטופלים שנרשם להם טיפול באספירין במינון נמוך (80 מ"ג) למשך שבועיים ומעלה לאלה שלא קיבלו מרשם. הנחקרים – מהם נלקחו דגימות רקמות – היו במעקב שנמשך בין ארבע לעשר שנים.

 

מהנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine עולה כי בעוד ש-48.5% מהחולים שלא השתמשו באספירין נפטרו, בקרב אלה שהשתמשו באספירין שיעור התמותה עמד על 38%.

 

הטבה משמעותית מנטילת אספירין נצפתה רק במטופלים שתאי הגידולים שלהם שחררו חלבון מסוים המכונה HLA class I antigen. חלבון זה, שאותר אצל כשני שליש מהנחקרים, עשוי להתריע למערכת החיסון שיש להגן על הגוף. עם זאת, לא ברור המנגנון דרכו אספירין משפר את סיכויי ההישרדות של חולים עם גידול המשחרר את החלבון.

 

חולי סרטן לא אמורים להתחיל ליטול אספירין בהסתמך על מחקר זה. המחקר לא מוכיח כי האספירין ישפר את סיכוייו של חולה סרטן וצריך לזכור גם שלאספירין עלולות להיות תופעות לוואי בהן דימומים. אבל אם מחקרים נוספים יאוששו תוצאות מחקר זה, אנחנו עשויים לקבל תרופה חדשה לטיפול בסרטן, שהיא גם זולה וגם בטוחה לשימוש יחסית לתרופות הקיימות.

 

 

JAMA Intern Med. Published online March 31, 2014. doi:10.1001/jamainternmed.2014.511