מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניסרטןחדשותהאם בשר אדום מעלה סיכון לסרטן השד?

האם בשר אדום מעלה סיכון לסרטן השד?

מחקר מצא שככל שנשים אכלו יותר בשר אדום, כך עלה הסיכון שלהן לפתח סרטן השד. ומה הפחית את הסיכון?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לנשים שאוכלות את הכמויות הגדולות ביותר של בשר אדום סיכון גבוה ב-22% לסרטן השד. כך מצאו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד שעקבו אחר כמעט 89,000 נשים במשך 20 שנה.

 

המחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת BMJ, התבסס על מידע של 89,000 נשים בגילאי 26-45, שהשתתפו במחקר האחיות הגדול. הנשים מילאו שאלונים על תזונה, בהם נשאלו גם על צריכה יומית של בשר אדום לא מעובד כמו בקר, חזיר וכבש ועל צריכה של בשרים אדומים מעובדים כמו נקניקיות, נקניקים ובייקון. הן נשאלו גם כמה עוף, דגים וקטניות (כמו שעועית, עדשים ואפונה) הן אכלו בכל יום. 

 

במהלך 20 שנות מעקב, 2,830 נשים פיתחו סרטן השד. הנשים חולקו לחמש קבוצות בהתאם לצריכת הבשר שלהן. בניתוח הנתונים החוקרים לקחו בחשבון גורמים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות כמו גובה, משקל, גזע, היסטוריה משפחתית של סרטן השד ומחלות שד אחרות, עישון, סטטוס המנופאוזה, שימוש בהורמונים או גלולות למניעת הריון ואפילו את התזונה שלהן כשהיו נערות. 

 

נמצא כי בהשוואה לנשים בקבוצה שאכלה את כמויות הבשר המעטות ביותר, אלה בקבוצה שצרכה את הכמויות הגדולות ביותר היו בעלות סיכון גבוה ב-22% לפתח סרטן השד. כל מנה יומית נוספת של בשר אדום נקשרה לעליה של עוד 13% בסיכון.

 

אכילת מזונות אחרים המהווים מקור לחלבון על חשבון הבשר האדום הפחיתה את הסיכון. החלפת מנה אחת ליום של בשר אדום בעוף הפחיתה את הסיכון לסרטן השד בקרב כלל הנשים ב-17%, ובקרב נשים לאחר גיל המעבר ב-24%. החלפת מנה אחת ליום של בשר אדום בקטניות הפחיתה את הסיכון לסרטן השד בקרב כלל הנשים ב-15%, ובקרב נשים לאחר גיל המעבר ב-19%. החלפת מנה אחת ליום של בשר אדום בשילוב של קטניות, אגוזים, עוף ודגים הפחיתה את הסיכון לסרטן השד בקרב כלל הנשים ב-14% ובקרב נשים לאחר גיל המעבר באותו שיעור.

 

החוקרים מסבירים כי בשר אדום עלול להעלות את הסיכון לסרטן השד בכמה מנגנונים אפשריים, בהם שחרור חומרים מסרטנים שנוצרים בעת חימום הבשר בטמפרטורות גבוהות, הורמונים הניתנים לחיות וחומרים משמרים בבשרים מעובדים. לדבריהם, הפחתת צריכת הבשר האדום והחלפתו במקורות אחרים לחלבונים - כמו עוף, הודו, דגים, קטניות או אגוזים - עשויה להפחית את הסיכון.

 

חשוב לציין כי המחקר הוא מחקר תצפיתי, ולמרות שהוא מצביע על קשר, לא מדובר בהכרח בקשר של סיבה-תוצאה. ייתכן שלנשים שנהגו לאכול יותר בשר אדום היו גם הרגלי אורח חיים אחרים שהשפיעו על הסיכון לסרטן, שהחוקרים לא לקחו בחשבון בניתוח הנתונים.

 

עם זאת, המחקר מצטרף לשורת מחקרים קודמים שכבר הצביעו על קשר בין צריכת בשר אדום לסוגים אחרים של סרטן וגם למחלות אחרות כמו מחלות לב, סוכרת ושבץ.

 

 

בשר: כך תאכלו נכון

 

מה לאכול כדי למנוע סרטן?
 

 

BMJ 2014;348:g3437

 

ד-ר-דינה-ראלט-PhD
11/06/14 23:09

עוד מחקר שהתפרסם עכשו והראה קורלציה בין פחות סרטן ובין יותר ירקות ופירות ופחות בשר ומוצרי חלב.

הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: