מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
כמוניסוכרת סוג-2חדשותהליכה קצרה לאחר הארוחה משפרת מצבם של סוכרתיים

הליכה קצרה לאחר הארוחה משפרת מצבם של סוכרתיים

חוקרים מצאו כי אנשים עם סוכרת שהלכו עשר דקות בלבד לאחר ארוחה משמעותית, ובעיקר אחרי ארוחת ערב, הגיעו לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבותה של פעילות גופנית סדירה לשמירה על רמות מאוזנות של סוכר בדם, מניעת סוכרת, ומניעת סיבוכים של סוכרת בקרב אנשים שכבר אובחנו.

 

תזמון נכון של פעילות גופנית עשוי להפחית במידה משמעותית את רמות הסוכר בדם לאחר ארוחות, ולא בהכרח נדרשת פעילות אינטנסיבית למטרה זו.

 

מחקרים שונים העלו בשנים האחרונות כי גם פעילות מתונה עשויה לעבוד. כעת מצא מחקר חדש מניו זילנד כי אצל סוכרתיים, פעילות גופנית מתוזמנת לאחר הארוחה, שמסתכמת בעשר דקות הליכה בלבד – מובילה לאיזון הנדרש ברמות הסוכר.

 

הליכה אחרי ארוחת ערב

 

במחקר שנערך במסגרת המרכז לתזונת האדם ומכון לאומי לחקר סוכרת והשמנה שבאוניברסיטת אוטגו בניו זילנד השתתפו 41 בוגרים עם סוכרת סוג 2 מגיל 18 עד 75, בגיל 60 בממוצע.

 

הנבדקים גויסו במרפאות קהילתיות ומרפאות סוכרת בבתי חולים במדינה, וסווגו באופן רנדומאלי לשתי קבוצות: לאחת הומלץ במשך שבועיים על הליכה חצי שעה ביום, בהתאם להמלצות הקליניות העדכניות לסוכרתיים, ולקבוצה השנייה הומלץ על הליכה של עשר דקות לאחר כל ארוחה מרכזית.

 

לנבדקים הוצמד מד תאוצה (accelerometry) לניטור הפעילות הגופנית במהלך המחקר, והם עברו בדיקות מעקב מרפאתיות ביום תחילת המחקר, כעבור שבוע ובחלוף שבועיים. חודש לאחר תום ההתערבות בוצע לנבדקים ניטור רציף לרמות הסוכר בדם כל חמש דקות, למשך שבוע.

 

עקומה שהדגימה את רמות הסוכר בדם אצל הנבדקים הצביעה על רמות נמוכות ב-12% בקרב נבדקים בקבוצה השנייה, שהומלצה להם הליכה קצרה לאחר ארוחות, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית. הפער לטובת הקבוצה השנייה היה משמעותי במיוחד כשההליכה בוצעה לאחר ארוחת ערב שהייתה עשירה בפחמימות, אז רמות הסוכר שנמדדו בדם היו נמוכות ב-22% בהשוואה לקבוצה הראשונה, שהומלץ לה על פעילות גופנית סדירה ללא התייחסות למועד הארוחות.

 

החוקרים דיווחו כי אחד הנבדקים מת במהלך המחקר, אולם בדיקה העלתה כי אין למחקר קשר לאירוע המצער. בנוסף, החוקרים ציינו כי אחת ממגבלות המחקר היא שלא בוצע מעקב להרגלי הפעילות הגופנית של הנבדקים במהלך חודש ההפסקה מתום שלב ההתערבות ועד לביצוע המדידות.

 

החוקרים מסיקים כי לפעילות גופנית לאנשים עם סוכרת תרומה משמעותית כשהיא מבוצעת מיד לאחר ארוחות מרכזיות, ובייחוד לאחר ארוחות שבהם אוכל הסוכרתי כמויות גדולות של פחמימות, והם קוראים לעדכן את ההמלצות הקליניות לסוכרתיים בהתאם. החוקרים מוסיפים כי הליכה קצרה לאחר ארוחות עשויה למנוע את המעבר לאינסולין בקרב אנשים עם סוכרת סוג 2 ואף לסייע להם להקפיד טוב יותר על משקל תקין. הממצאים דווחו בגיליון דצמבר 2016 של כתב העת Diabetologia.

 

פעילות גופנית סדירה

 

נכון להיום, ההמלצות הקליניות לסוכרתיים מעל גיל 18 קוראות לביצוע פעילות גופנית סדירה בעצימות בינונית במשך 150 דקות בשבוע או בעצימות גבוהה 75 דקות בשבוע, ובנוסף פעילות לחיזוק השרירים המערבת את כל קבוצות השרירים הגדולות לפחות פעמיים בשבוע, וזאת כחלק מההמלצות הכלליות לשמירה על אורח חיים בריא, לרבות הפסקת עישון, הקפדה על תזונה נכונה ומניעת השמנה.

 

בישראל, לפי הנחיות המועצה הלאומית לסוכרת ומשרד הבריאות משנת 2015, פעילות גופנית סדירה מפחיתה את הסיכון לסוכרת ולתסמונת המטבולית, ובקרב סוכרתיים היא מהווה מרכיב חיוני בטיפול ומשפרת את איזון הסוכרת. לפי ההנחיות, מתן מרשם לפעילות גופנית לחולי סוכרת צריך להתייחס לנתוני החולה ולסיבוכים מהם הוא סובל, המלצות כלליות לעידוד פעילות גופנית – לרבות באמצעות הליכה או רכיבה על אופניים למקום העבודה, עלייה במדרגות במקום במעלית, שימוש בסופר צעדים, ביצוע פעילות אירובית בעצימות בינונית 150 דקות בשבוע, לפחות שלושה ימים בשבוע, ביצוע פעילות לחיזוק השרירים לפחות פעמיים בשבוע ושיפור טווחי תנועה, יציבה ושיווי משקל. כמו כן, יש להקפיד על אמצעי זהירות למניעת סיכונים הכרוכים בפעילות גופנית מאומצת מדי אצל סוכרתיים, ובייחוד להימנע מביצוע פעילות גופנית כשיש עדות לקטונים בדם או בשתן ולקטוזיס.

 

כמו כן יש להימנע מביצוע פעילות גופנית בלילה לפני השינה, מחשש לירידה גדולה מדי ברמות הסוכר לאחר הפעילות ולהיפוגליקמיה,
ובמידה ומבוצעת פעילות לפני השינה – יש לצרוך אחריה פחמימות. לחולים המטופלים באינסולין מומלץ שלא להזריק בגפיים לפני פעילות גופנית מהסיכון שספיגת האינסולין תואץ.

 

מחקרים מהשנים האחרונות תומכים בממצא החדש, ומצביעים על יתרונות ההליכה הן לסוכרתיים והן במניעת סוכרת. כך, למשל, מחקר אמריקאי שפורסם בשנת 2013 בכתב העת Diabetes Care מצא כי 15 דקות הליכה בעצימות מתונה לאחר כל ארוחה מסייעות לוויסות הסוכר בדם באנשים מבוגרים הנמצאים בסיכון לפתח סוכרת סוג 2. בהשוואה להליכה אחת ארוכה (45 דקות) המבוצעת בבוקר או אחר הצהריים, הליכות קצרות אחרי ארוחות נמצאו במחקר יעילות באופן משמעותי בהפחתת רמות הסוכר בדם עד שלוש שעות לאחר ארוחת הערב.

 

מחקר אמריקאי נוסף מהמרכז הרפואי מאיו קליניק במינסוטה, שפורסם בשנת 2012 באותו כתב העת ונערך בקרב 12 אנשים בריאים ו-12 אנשים עם סוכרת סוג 1, העלה כי הליכה מפחיתה את רמות הסוכר בדם לאחר ארוחות: כשנבדקים בריאים לא היו פעילים לאחר ארוחה, רמות סוכר בדם שלהם היו גבוהות ב-113% בהשוואה לרמות הסוכר בדם כשהם הלכו לאחר ארוחה. בקרב הסוכרתיים, ללא הליכה רמות הסוכר בדם היו גבוהות ב-145% בהשוואה לרמות הסוכר לאחר הליכה. מחקר אמריקאי שלישי מאותה השנה מצא כי גם בקרב אנשים שלא נוהגים לבצע פעילות גופנית מסודרת, אלו שהולכים במשך היום נמצאים בסיכון נמוך יותר לפתח סוכרת. נמצא כי אנשים שהלכו יותר מ-3,500 צעדים ביום היו בסיכון נמוך ב-30% לפתח סוכרת בהשוואה לאלה שהלכו הכי פחות.

 

 

Diabetologia, doi:10.1007/s00125-016-4085-2