מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותטיפול חדש לסרטן הערמונית ללא תופעות לוואי

טיפול חדש לסרטן הערמונית ללא תופעות לוואי

טיפול ניסיוני שמבוצע באמצעות אולטרא-סאונד יכול להשמיד סרטן הערמונית כמעט ללא תופעות לוואי


הטיפול הניסיוני כרוך בפחות תופעות לוואי כמו בעיות זקפה ובריחת שתן (צילום: Shutterstock)
הטיפול הניסיוני כרוך בפחות תופעות לוואי כמו בעיות זקפה ובריחת שתן (צילום: Shutterstock)

 

טיפול ניסיוני חדש לסרטן ערמונית מקומי המשתמש באולטרא-סאונד ממוקד בעוצמה גבוהה המכונה HIFU, מראה הבטחה בניסוי חדש כטיפול אפקטיבי יותר עם פחות תופעות לוואי מאשר טיפולים מקובלים. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Lancet Oncology .

 

השיטה החדשה נבדקת כיום על-ידי חוקרים מ- University College London בסדרת ניסויים ראשוניים ברחבי העולם, כאלטרנטיבה לטיפולים קונוונציונליים כמו הסרת בלוטת הערמונית או רדיותרפיה, בגברים עם סרטן ערמונית מקומי. היא מערבת הסרת גושים קטנים של רקמת ערמונית סרטנית באמצעות גלי קול מדויקים שהיא מעצימה (כמו זכוכית מגדלת), הגורמים לרקמה אותה מבקשים להסיר להתחמם. זה הורג את התאים הסרטניים באופן מיידי בלי לפגוע בתאים הסמוכים.

 

כמעט אחד מ- 9 גברים יהודים בישראל יחלה בסרטן הערמונית במהלך חייו. טיפולים קונוונציונאליים כמו ניתוח ורדיותרפיה עלולים לגרום לתופעות לוואי המשפיעות על חיי היום-יום, העבודה ומערכות היחסים. זאת בגלל שהם מטפלים בכל הערמונית ולכן קיים סיכון לפגיעה בעצבים של איבר המין והשרירים ששולטים בזרימת השתן. בין תופעות הלוואי העלולות להתרחש – קושי בהגעה לזקפה ובריחת שתן. לכן קיים צורך בטיפולים שמסירים בבטחה רקמה סרטנית ללא פגיעה בעצבים בסביבה.

 

המחקר הנוכחי עקב בין השנים 2007 ל- 2010, אחר 41 גברים בגילאי 45 עד 80, עם סרטן ערמונית מקומי בדרגות חומרה שונות שלא עברו עדיין טיפול לסרטן. לאחר סריקות MRI שאיתרו את הנגעים הסרטניים, הגברים קיבלו טיפול HIFU לכל הנגעים.

 

12 חודשים לאחר תחילת הטיפול (חלק מהגברים עברו יותר מטיפול אחד), לאף אחד מהגברים לא היו בעיות של דליפת שתן, רק אחד מ- 10 סבל מזקפות חלשות וכ- 95% היו נקיים מסרטן.

 

החוקרים אומרים כי התוצאות מעודדות והן פותחות את הדלת לניסויים גדולים יותר. הם אופטימיים שבעתיד הלא-רחוק, גברים שיאובחנו עם סרטן הערמונית יוכלו לעבור את הטיפול החדש כטיפול סטנדרטי. מכיוון שהטיפול לא מערב קרינה מייננת, ניתן יהיה לחזור עליו בבטחה אם נדרש.

 

 

Lancet Oncology /DOI:10.1016/S1470-2045(12)70121-3

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

איציק100
24/06/18 15:57

האם יש מישהו שעבר טיפול בUS לגידול בסרטן הערמונית ומה חוות דעתו קושי \ תופעות ללוואי \ החלמה בתודה מראש