מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן שלפוחית השתן

מנהלי קהילה

דר-דניאל-קייזמן
דר-דניאל-קייזמן
ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן במערך האונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב). מומחה ברפואה פנימית, אונקולוגיה רפואית, ובאונקולוגיה של הערמונית, שלפוחית השתן, כליות ואשכים. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, התמחה ברפואה פנימית ובאונקולוגיה רפואית במרכז הרפואי תל אביב. התמחה בגידולי דרכי השתן במרכז הסרטן המוביל ג'ונס הופקינס בארצות הברית. חבר באיגודים אונקולוגיים בארץ ובעולם, הינו חוקר ראשי במחקרים בסיסיים וקליניים רבים ושותף במחקרים בינלאומיים בתחומי סרטן הערמונית, כליה, כיס השתן ואשכים. מחקריו פורסמו בעיתונים רפואיים מובילים והוצגו בעשרות כנסים בין לאומיים.
כמוניסרטן שלפוחית השתןמדריכיםכך מאבחנים סרטן שלפוחית השתן

כך מאבחנים סרטן שלפוחית השתן

בדיקות שתן, ציסטוסקופיה, אולטרה סאונד וסי.טי - כל הבדיקות הנדרשות לאבחון של סרטן שלפוחית השתן


ציסטוסקופיה היא הבדיקה המרכזית המבוצעת כדי לאשר או לשלול המצאות גידול סרטני בשלפוחית השתן (צילום: Shutterstock)
ציסטוסקופיה היא הבדיקה המרכזית המבוצעת כדי לאשר או לשלול המצאות גידול סרטני בשלפוחית השתן (צילום: Shutterstock)

כשמופיעים תסמינים שמעלים חשד להתפתחות גידול סרטני בשלפוחית השתן, מופנים המטופלים לסדרת בדיקות אבחנתיות המסייעות לאיתור המחלה ותורמות לקביעת שלב המחלה.

 

בדיקת שתן 

 

בדיקת שתן שגרתית במעבדה בקופת חולים/ בית חולים מאפשרת לזהות נוכחות דם בשתן. בנוסף, בדיקה של דגימת שתן במעבדה תחת מיקרוסקופ מאפשרת לאתר תאים סרטניים, אולם גם במצבים שבהם לא מאובחנים תאים סרטניים בדגימה – הדבר אינו מעיד על כך שאין בהכרח גידול סרטני והמטופל יישלח לבדיקות נוספות כדי לאשר או לשלול את האפשרות להתפתחות סרטן שלפוחית השתן.

 

ציסטוסקופיה וביופסיה 

 

בדיקת ציסטוסקופיה (Cystoscopy) הקרויה גם 'אנדוסקופיה של דרכי השתן' היא הבדיקה המרכזית המבוצעת כדי לאשר או לשלול המצאות גידול סרטני בשלפוחית השתן. במסגרת הבדיקה המבוצעת על ידי רופאים מומחים באורולוגיה מוחדר לדרכי השתן דרך השופכה מכשיר רפואי מסוג ציסטוסקופ המכיל סיב אופטי ותעלה המאפשרת הזרמת נוזל לשלפוחית השתן. דרך המכשיר מביט הרופא המאבחן על דופן שלפוחית השתן ובודק האם המראה תקין או שיש חשד לפתולוגיה – דלקת, אבן או גידול.

 

במידה ויראה ממצא המחשיד לגידול, תבוצע ביופסיה ניתוחית המכונה TURBT (קיצור של TransUrethral Resection of Bladder Tumor).

 

אולטרה סאונד של דרכי השתן

 

בדיקת אולטרה סאונד של דרכי השתן היא בדיקה לא פולשנית שאינה כרוכה בקרינה מייננת ומאפשרת לבחון את מבנה שלפוחית השתן באמצעות גלי קול העוברים דרך הגוף ומוחזרים לפי מרקם האיבר הנבדק. לעתים בדיקה זו מאפשרת איתור של גידולים/ גושים חשודים המתפתחים בשלפוחית. בדיקה זו משמשת גם לאבחון פתולוגיות נוספות בשלפוחית השתן, לרבות בריחת שתן והרטבות לילה, דלקות וחסימות בדרכי השתן ואבנים בדרכי השתן.

 

בדיקות להערכת התפשטות הגידול

 

סי.טי אורוגרפיה (CTU)

 

בדיקת סי.טי-אורוגרפיה – ובעגה הרפואית CTU (קיצור של Computed Tomography Urography) היא בדיקת הדמיה של הבטן ודרכי השתן המבוצעת בטכנולוגית סי.טי (סריקה ממוחשבת). אליה יופנו לרוב מטופלים עם דם בשתן.

 

PET-CT

 

זוהי בדיקת הדמיה המבוצעת בחולים עם גידול פולשני של שלפוחית השתן, על מנת לאבחן או לשלול גרורות, טרם החלטה על ניתוח כריתת שלפוחית השתן. בדיקה זו הוכנסה בינואר 2017 לסל הבריאות הממלכתי בישראל.

 

 

ד"ר דניאל קייזמן הוא מנהל השירות לגידולי דרכי השתן במערך האונקולוגי במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא.

 

עדכון אחרון: מארס 2017