כמוניהשמנהמדריכיםכך תתמודדו עם גזים ועצירות

כך תתמודדו עם גזים ועצירות

עצירות, גזים וכאבי בטן. חמישה מומחים נותנים עצות שיעזרו לכם לעבור את ארוחות חג הפסח בלי לסבול

מאת אלה הר-נוי
תגובות 6

התאפקות רק מחמירה את המצב (צילום: Shutterstock)
התאפקות רק מחמירה את המצב (צילום: Shutterstock)

פסח בפתח ואיתו מגיעות הארוחות הדשנות והשמנות והמצות הרבות שעלולות לגרום למכות שלא מופיעות באגדה: עצירות, צרבת, גזים וכאבי בטן. "בעקבות ארוחות דשנות ובלתי פוסקות של החגים רבים מאתנו חשים כובד ולחץ, כאבים באזור הבטן, קושי בנשימה, צרבת קשה, אפילו דפיקות לב, עלייה ברמות סוכר בדם ועוד" אומרת אולגה רז, תזונאית קלינית, מנהלת מרכז אולגה רז להרזיה ולבריאות. "לא נדיר שעוצמת המיחושים הלא נעימים שלאחר ארוחות חגיגיות הם כה חזקים, שאנשים מוחשים לחדרי מיון בחשש להתקפי לב".

 

ריכזנו את עצות המומחים שיסייעו לצמצם את התופעות הלא-נעימות למינימום ולעבור את החגים בצורה הטובה ביותר.

 

עצירות

 

המעיטו במזונות עמילניים. התזונה בפסח מבוססת על פחמימות צמיגיות - כמו מצות ועמילן תפוחי אדמה - שלא סופחות הרבה נוזלים ולכן גורמות לעצירות. יש להגביל את כמות המצות ועמילן תפוחי האדמה.

 

צרכו הרבה סיבים. סיבים תזונתיים מגדילים את נפח הצואה, מגבירים את פעילות המעי ומזרזים את מעבר הצואה במעי הגס. כמויות יפות של סיבים ניתן למצוא בקטניות, אורז מלא, כוסמת, קינואה, בורגול ובפירות וירקות - בעיקר בקליפות. מישמש, אפרסק וסלק חי יכולים להועיל במיוחד.

 

 חשוב להגביל את משך השימוש בשזיפים (צילום: Shutterstock)

 

אכלו שזיפים. שזיפים יכולים לעזור לסובלים מעצירות. יחד עם זאת, מומלץ לא לצרוך אותם במשך תקופה ארוכה. "אם צורכים שזיפים על בסיס קבוע יוצרים גירוי והתכווצויות במערכת העיכול, מה שעלול לנוון את שרירי המעיים. עם הזמן שרירי המעיים מתרגלים לגירוי וצריך להעלות את המינון. לכן שזיפים יכולים להועיל בשימוש בפרקי זמן קצרים, אך חשוב להגביל את משך השימוש בהם" מסביר גלעד אדרעי, נטורופת בכיר בכללית רפואה משלימה.

 

ותרו על מיצי הדר. יש הנעזרים במיצי פירות הדר בניסיון להקל על עצירות. "מיצי הדר מתסיסים את הקיבה ולכן עלולים לגרום לגזים וכאבי בטן עזים אם לא תהיה יציאה לאחר ששותים אותם" מסביר אדרעי.

 

בצעו פעילות גופנית. פעילות גופנית תסייע לפעילות המעיים.

 

אל תתאפקו. חשוב מאוד לא להתאפק כשצריך לשירותים. בפסח זה עלול לקרות יותר מהרגיל בגלל טיולים במקומות בהם לא תמיד יש שירותים זמינים ונקיים ובגלל הנסיעות הרבות בפקקים. ההתאפקות מחריפה עצירות מכיוון שהמעי ממשיך לספוח את הנוזלים מהצואה אל תוך הגוף, הצואה מתייבשת יותר והמצב מחמיר. חשוב לא לזלזל בעצירות ולטפל בה בזמן, לפני שתהפוך לבעיה כרונית. בפסח חשוב במיוחד לעקוב אחר הילדים. יש לא מעט ילדים שהחלו לסבול מעצירות בפסח והמשיכו בעצירות כרונית. הסיבה היא שלילדים נטייה גדולה יותר להתאפק, מכיוון שהם לא רוצים לעבור כאב באופן רצוני.

 

תוספים. יש מספר תוספים בהם ניתן להיעזר במקרה של עצירות. "פסיליום יכול לתפוח פי כמה וכמה מנפחו, מה שמשפר את פעולת המעיים והתנועתיות שלהם ללא תופעות לוואי" אומרת מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז מרכז, ד"ר רלי אבל. ד"ר אבל ממליצה גם על אצת מים מתוקים בשם כלורלה העתירה בסיבים ובחומרים תזונתיים "הכלורלה גורמת לתנועת מעיים סדירה, מנקה רעלים ומונעת התפתחות זיהומים במערכת העיכול. ניתן להיעזר גם בשמן זרעי פשתן וזרעי פשתן טחונים שאפשר לשים בסלט. רוזמרין עוזר להתכווצות והתרחבות המעיים ולכן להקלה בעצירות. ניתן לצרוך אותו כתבלין או חליטה. לעיתים גם תה סרפד מקל". אדרעי מוסיף כי "גם צמח שן הארי הוא משלשל, ויכול לעזור, אך לא מומלץ לשימוש ממושך".

 

למניעת עצירות חשוב לשתות כמויות גדולות של מים (צילום: Shutterstock)

 

שתו הרבה. חשוב לשתות הרבה מים. מומלץ לשתות שתי כוסות מים חמים שמסייעים בפעילות מערכת העיכול על קיבה ריקה בבוקר. תוספת של מספר טיפות לימון וכפית שמן למים יכולה להגביר את ההשפעה.

 

נסו לוותר על תרופות משלשלות. מומלץ להימנע מתרופות משלשלות שעלולות לפגוע בפעולת המעיים וחשוב במיוחד להימנע משימוש ממושך בהן. "לאחר תקופה לא ארוכה של שימוש, נוצרת תופעה של "מעי עצל" - חוסר יכולת להתפנות ללא עזרה חיצונית של משלשלים. עם הזמן, נזקקים למינונים הולכים וגדלים של משלשלים, עד שבסופו של דבר, המשלשלים אינם עוזרים" אומר דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל. "בשימוש במשלשלים יש גם בעיות אצל קשישים וחולים כרוניים, הנוטלים תרופות על בסיס קבוע. המשלשלים מגבירים את תנועתיות המעיים, מקצרים את משך "הישארות" של תרופות במערכת העיכול וכפועל יוצא כמות התרופה הנספגת מהמעי למחזור הדם, קטנה יותר וכתוצאה מכך המטופל נמצא באופן כרוני, בתת מינון. המשמעות: או שהטיפול התרופתי אינו אפקטיבי, או שלחילופין כדי שכן יהיה אפקטיבי, נזקקים למינונים גדולים יותר של התרופות".

 

גזים וכאבי בטן

 

הימנעו ממאכלים העלולים לגרום לגזים. גזים נוצרים כאשר מאכלים שלא מתעכלים טוב עוברים תסיסה על ידי חיידקי המעי. מאכלים העלולים לגרום לגזים בסבירות גבוהה הם קטניות כמו שעועית, עדשים, פול, אפונה, סויה, חומוס וכדומה. "בקטניות יש סוכר שהגוף לא מסוגל לעכל" מסביר פרופ' אלכסנדר פיש, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי סורוקה. "גם ממתיק בשם סורביטול לא מתעכל על ידי הגוף ועלול לגרום לגזים. הוא נמצא במסטיקים, משקאות מסוימים וסוכריות" הוא מוסיף. גם אוכל שומני מאט את תהליך העיכול ועלול לגרום לגזים. ירקות ממשפחת המצליבים כמו כרוב, כרובית, ברוקולי, קולרבי, צנון, עלי בייבי, חרדל, לפת וחזרת עלולים לגרום לגזים. גם פירות וירקות כמו משמשים, שזיפים, חצילים, חסה ובצל עלולים לגרום לבעיה.

 

 קטניות - כמו חומוס, שעועית ועדשים - עלולות לגרום לגזים (צילום: Shutterstock)

 

אכלו לאט ולעסו היטב. אכילה מהירה עלולה לגרום לגזים.

 

הירגעו. מתח נפשי עלול לגרום לגזים וכאבי בטן.

 

מאכלים שכדאי לאכול. אורז מלא, ירקות מבושלים, דגים וביצה מבושלת הם מאכלים קלים לעיכול ולכן הסבירות שיגרמו לגזים נמוכה יותר. "קימל טחון סופח גזים בצורה יעילה" מוסיפה ד"ר רלי אבל שממליצה לפזר את התבלין בסלט.

 

שתו תה. "כדי להפחית את הגזים ניתן לשתות תה קמומיל לפני אוכל ותה שומר בסיום הארוחה. גם תה מליסה ותה טיליה יכולים לעזור" מציינת ד"ר רלי אבל.

 

הפרידו את הפירות. פירות מומלץ לאכול בין הארוחות ולא יחד עמן – כדי שיתעכלו לבד.

 

תוספי תזונה. ניתן להשתמש בתוספי מזון שמכילים אנזימי עיכול העוזרים לפרק את החלב או הסוכר. גם חיידקים פרו-ביוטיים (שמגיעים מיוגורט או כתוסף תזונה) יכולים לעזור בפירוק וספיגה של המזון ולכן למניעת גזים.

 

 

לטיפים נגד צרבת

 

מיכל.בת.צבי
08/04/18 13:38
מישמשים ואפרסקים בפסח?
אבישיהאחדוהיחיד
22/04/16 13:31
חצילים - משלשל! לכן אני נמנע מהם, אבל הם יכולים להיות פתרון טוב (מצאתי גם אחרים ברשת שסובלים מאותה התופעה!)

חלב פרה - גורם גזים! הפסקתי לצרוך, ונעלמה הבעיה!
פרידה-1
01/04/15 23:29

אני חושבת שמצה שמורה היא מקמח מלא וגם יותר יקרה ואפשר למצוא אותה במרכולים דתיים.


טלי23
10/04/14 16:57

כל הדגנים המלאים וסיבים בכלל רק מחריפים את הבעייה...


טלי23
10/04/14 16:49

מה לגבי מצות מקמח מלא? (או מקמח מחיטה מלאה)?



 



 


ענתר
01/04/13 19:14

רוב האוכל שלי זה סיבים, כן יש גם שמן מהמוקפץ שאני אוכלת

אני כמעט ולא אוכלת פירות, כך שאין עירבוב בין פירות והארוחה. שותה הרבה ו..

יש הרבה גזים ועצירות

...


רוב האוכל שלי זה סיבים, כן יש גם שמן מהמוקפץ שאני אוכלת



אני כמעט ולא אוכלת פירות, כך שאין עירבוב בין פירות והארוחה. שותה הרבה ו..



יש הרבה גזים ועצירות


קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: