מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותלאחר התמודדות עם הסרטן החרדה מטרידה

לאחר התמודדות עם הסרטן החרדה מטרידה

מחקר מצא כי הנטייה של המנצחים את הסרטן היא לסבול מחרדה, וכך גם בני זוגם


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

בשני העשורים האחרונים חלה התקדמות בטיפול בסרטן, וכיום יש יותר ויותר אנשים המצליחים לשרד את המחלה ולהמשיך בחייהם. לאור זאת נולדו שאלות מחקריות מה קורה לאותם שורדים, וישנם מחקרים הבודקים את ההשלכות השונות. כעת מחקר חדש שפורסם בירחון היוקרתי לנצט אונקולוגיה, ביקש לבדוק באמצעות ניתוח של מחקרים (מטה אנליזה) האם אנשים ששרדו את מחלת הסרטן נוטים יותר לדיכאון או חרדה.


לצורך כך חיפשו החוקרים מחקרים שבדקו את נושא הדיכאון והחרדה בחולים שאובחנו עם סרטן לפחות שנתיים קודם. החוקרים מצאו 144 מחקרים, מתוכם ניתחו 43 כרלוונטיים ביותר לבדיקה של היארעות של דיכאון וחרדה לעומת אנשים שלא היה להם סרטן. חלק מהמחקרים בדקו גם את בני הזוג של השורדים.


מבדיקת המידע על 51,381 חולי סרטן נמצא כי 11.6% סבלו מדיכאון, לעומת 10.2% בקרב 217,630 אנשים בריאים ששימשו קבוצת בקרה. בבדיקה להימצאותה של חרדה נמצא מידע על 48,946 חולי סרטן מתוכם 17.9% סבלו מחרדה בעוד שבקרב מדגם הבריאים שכלל 226,467 אנשים שיעור הסובלים מחרדה עמד על 13.9% בלבד.


כאשר השוו החוקרים אנשים ששרדו את הסרטן לבני זוגם, נמצא כי שתי הקבוצות סבלו מדיכאון ומחרדה באופן דומה, וללא הבדל סטטיסטי.


החוקרים טוענים שנראה כי לחרדה יש משמעות גדולה יותר מדיכאון אצל השורדים את מחלת הסרטן ואצל בני זוגם. על כן טוענים החוקרים כי יש לשים דגשים בכיוון של טיפול בחרדה לאורך זמן ולאו דווקא בדיכאון.

 


The Lancet Oncology, Early Online Publication, 5 June 2013
doi:10.1016/S1470-2045(13)70244-4