מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותלנשים גבוהות סיכון מוגבר לסרטן השחלות

לנשים גבוהות סיכון מוגבר לסרטן השחלות

מחקר: עם כל עליה של 5 סנטימטרים בגובה, הסיכון לסרטן השחלות עולה ב- 7%. גם השמנה כרוכה בסיכון מוגבר


ייתכן שלנשים גבוהות פשוט יש יותר תאים שעלולים להפך לסרטניים (צילום: Shutterstock)
ייתכן שלנשים גבוהות פשוט יש יותר תאים שעלולים להפך לסרטניים (צילום: Shutterstock)

 

לנשים גבוהות סיכון גדול יותר לפתח סרטן השחלות מאשר נשים נמוכות. כך מצאו חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד שסקרו 47 מחקרים שכללו יחד יותר מ- 100,000 נשים – כרבע מהן עם סרטן השחלות. עוד נמצא כי המחלה שכיחה יותר בנשים עם עודף משקל.

 

מחקרים קודמים שבדקו קשר בין גובה ומשקל לסיכון לסרטן השחלות הגיעו לתוצאות לא עקביות. החוקרים אספו את כל המידע שיכלו למצוא בנושא ממחקרים שנערכו ברחבי העולם – בהם מחקרים שתוצאותיהם לא פורסמו עד כה - כדי לתת תשובה אחת ולתמיד.

 

במחקר החדש שפורסם בכתב העת PLoS Medicine דווח כי על כל עליה של חמישה סנטימטרים בגובה הסיכון לפתח את המחלה עלה ב- 7%. הממצאים נותרו גם כאשר החוקרים לקחו בחשבון השפעתם של גורמים כגון גיל, עישון ושימוש בגלולות למניעת היריון.

 

לא ברור מה עומד מאחורי הקשר בין גובה לסרטן, אבל החוקרים אומרים כי ייתכן שהסיבה לכך היא שלנשים גבוהות פשוט יש יותר תאים שעלולים להפוך לסרטניים. גם הורמוני גדילה עשויים לשחק תפקיד.

 

עוד מצאו החוקרים כי ככל שאישה הייתה שמנה יותר, כך עלה הסיכון שלה לסרטן השחלות, אך רק אם היא מעולם לא נטלה טיפול הורמונאלי חליפי.

 

חשוב לציין כי למרות שממצאי המחקר מבוססים, הסיכון האינדיווידואלי לאישה מסוימת עדיין נותר קטן, גם אם היא גבוהה, מכיוון שהסיכון לסרטן השחלות הוא נמוך מלכתחילה והסיכון יחסית לנשים נמוכות מוגבר רק במעט עם עליה בגובה.

 

מחקר שפורסם בשנה שעברה ונערך בקרב יותר ממיליון נשים מצא קשר בין גובה לסבירות גדולה יותר לפתח סרטן מעשרה סוגים, בהם גם סרטן השחלות. ניתוח של נתונים מ- 10 מחקרים קודמים מצא קשר דומה בין גובה לסרטן גם בגברים.

 

 

PLoS Med 9(4): e1001200.doi:10.1371/journal.pmed.1001200

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה