מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותניסיון לשמר פוריות בילדים חולי סרטן

ניסיון לשמר פוריות בילדים חולי סרטן

טיפול ניסיוני: רקמת אשך של ילד ישראלי בן 10 שחלה בסרטן הוקפאה בניסיון לשמר את הפוריות שלו


התקווה היא שבעוד שנים, כשהילד יבריא, ניתן יהיה להציע לו דרכים להביא לעולם ילדים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
התקווה היא שבעוד שנים, כשהילד יבריא, ניתן יהיה להציע לו דרכים להביא לעולם ילדים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

 

טיפולים כימותרפיים בחולי סרטן עלולים לפגוע באופן בלתי הפיך במערכת הרבייה של הגוף. חולים מבוגרים שמעוניינים להפוך בעתיד להורים, נוהגים להקפיא זרע לשימוש עתידי לפני תחילת הטיפולים. אולם, במקרים של בנים צעירים שחלו בסרטן, לא ניתן היה עד היום לשמר את יכולת הפוריות, שכן בעוד שבנות נולדות כשבגופן מיליוני ביציות, בנים נולדים כשבאשכיהם יש רק תאי אב שבגיל ההתבגרות מתפתחים מהם תאי הזרע. הליך חדש, הנמצא עדיין בשלב מחקרי, נותן תקווה לילדים אלה.

 

לראשונה בישראל, מומחים מהיחידה לפוריות והפריה חוץ־גופית בסורוקה וחוקרים נוספים, קיבלו אישור מיוחד להקפיא רקמת אשך של ילד חולה סרטן שגופו עדיין לא מייצר זרע. הילד, כבן 10, חלה בגידול סרטני שמצריך טיפול אגרסיבי מאוד, אשר ברוב המקרים פוגע באופן בלתי הפיך ביכולת הפריון. ההורים והילד הסכימו להליך הרפואי לאחר שקיבלו הסבר על מהות הטיפול ומטרתו.

 

"כיום, יותר ויותר ילדים שלקו במחלת הסרטן שרדו את המחלה ומעוניינים להפוך להורים, ומכאן החשיבות הגדולה של שימור יכולת הפוריות בילדים כאלה" מסביר פרופ' איתן לוננפלד, מנהל החטיבה למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי- אוניברסיטאי סורוקה "בבנות יש טכניקות שונות שמאפשרות לשמר ביציות לטווח ארוך, אולם בבנים, עד היום לא הייתה למעשה יכולת לשמר את הפוריות ומכאן החשיבות של הטיפול הניסיוני החדש. המדע מתקדם במהירות, ויש לקוות שבעוד 15 או 20 שנה, כשהילד הזה יבריא וירצה להפוך לאב, כבר נוכל להציע לו דרכים להביא לעולם ילדים משלו, מבלי להזדקק לתרומת זרע".

 

בניתוח מיוחד שהתבצע לפני תחילת הטיפולים נגד מחלת הסרטן, הוציאו רופאי המחלקה לכירורגיית ילדים פיסות רקמה זעירות המכילות תאי אב שמהם מתפתחים תאי זרע. הפיסות הוקפאו בחנקן נוזלי. 

 

התקווה היא כי בעתיד ניתן יהיה לעשות שימוש ברקמה שהוקפאה באחת משתי שיטות: להשתיל אותה בחזרה באשכים, בתקווה ששם יחזרו לתפקד תאי האב שהוקפאו ויתחילו לייצר זרע, או להעביר את תאי האב הליך של הבשלה מחוץ לגוף, ולייצר מהם במעבדה כמויות גדולות של זרע, מבלי להחזיר אותם לגוף. במקרה כזה, יופרה הזרע במעבדה בהליך של הפריה חוץ־גופית ותימנע סכנת התפרצותה מחדש של המחלה.

 

הליך זה בוצע, כאמור, במסגרת מחקר שקיבל אישור מיוחד מטעם ועדת הלסינקי העליונה של משרד הבריאות, הממונה על אישור מחקרים בבני אדם.

 

בימים אלה נערכים ניסויים בתחום בשיתוף חוקרים מהמחלקה לאימונולוגיה ומיקרוביולוגיה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן־גוריון, בראשותו של פרופ' מחמוד חליחל.