מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותצמחונות עשויה להפחית סיכון לסרטן המעי הגס

צמחונות עשויה להפחית סיכון לסרטן המעי הגס

מחקר: לצמחונים סיכון מופחת לסרטן המעי הגס והחלחולת. לצמחונים שאוכלים דגים הסיכון נמוך במיוחד


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine בחן כיצד התזונה משפיעה על הסיכון להתפתחות של סרטן המעי הגס – הגידול הממאיר השני בשכיחותו בישראל.

 

נמצא כי באופן כללי לאנשים שצורכים תזונה צמחונית סיכון נמוך ב-22% לסרטן המעי הגס והחלחולת בהשוואה לאנשים שאוכלים בשר. עוד נמצא כי הסיכון לסרטן המעי הגס והחלחולת נמוך במיוחד בצמחונים שאוכלים דגים.

 

המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת לומה לינדה (Loma Linda) בקליפורניה בקרב 77,659 נוצרים מכנסיית Seventh-Day Adventists. כל הנבדקים מילאו שאלוני תזונה מפורטים ובהתאם חולקו לחמש קטגוריות - קטגוריה אחת של לא-צמחונים וארבע קטגוריות של צמחונים: 

 

• לא-צמחונים

• טבעונים (לא אוכלים בשר, מוצרי חלב או ביצים)

• צמחונים שאוכלים מוצרי חלב וביצים (lacto-ovo)

• צמחונים שאוכלים דגים יותר מפעם בחודש (pescovegetarian)

• צמחונים חלקיים (אוכלים בשר יותר מפעם בחודש אך פחות מפעם בשבוע)

 

החוקרים בדקו במאגר מידע לאומי מי מהנבדקים חלה בסרטן המעי הגס והחלחולת. במהלך תקופת מעקב של כ-7 שנים תועדו 380 מקרים של סרטן המעי הגס ו-110 מקרים של סרטן החלחולת.

 

לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון מגוון משתנים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, הם מצאו כי בהשוואה ללא-צמחונים, בכל ארבע הקטגוריות של הצמחונים יחד היה סיכון נמוך ב-22% לפתח סרטן המעי הגס והחלחולת – סיכון נמוך ב-19% לסרטן המעי הגס וב-29% לסרטן החלחולת.

 

בהשוואה לאנשים שאוכלים בשר, הסיכון של טבעונים לסרטן המעי הגס והחלחולת היה נמוך ב-16%, הסיכון של צמחונים שאוכלים מוצרי חלב וביצים היה נמוך ב-18% והסיכון של צמחונים חלקיים היה נמוך ב-8%. הסיכון הנמוך ביותר לסרטן המעי הגס והחלחולת היה בקרב צמחונים שאוכלים דגים יותר מפעם בחודש – סיכון נמוך ב-43% בהשוואה ללא-צמחונים.

 

מדובר במחקר תצפיתי, וככזה הוא לא יכול להוכיח כי מדובר בקשר של סיבה ותוצאה, משמע שלא ניתן לדעת אם התזונה הצמחונית בפני עצמה הובילה לסיכון המופחת לסרטן המעי הגס. עם זאת, המחקר מצטרף למחקרים קודמים שמצאו כי התזונה עשויה להשפיע על הסיכון למחלה.

 

לדוגמה, מחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת Cancer מצא כי בקרב אנשים שיש להם נטייה גנטית לסרטן המעי הגס, לאלה עם תזונה שהחלק הדומיננטי בה הוא פירות, ירקות דגנים מלאים, יוגורט, דגים, מוצרי חלב דל שומן ותה היה סיכון נמוך ב-27% לפתח גידולים, בהשוואה לאלה שצרכו כמויות מעטות מהמזונות האלה ובאלה שהרכיב הדומיננטי בתזונה שלהם היה בשר היה סיכון גבוה ב-70% לפתח גידולים. ניתוח נתונים מ-41 מחקרים שפורסם בכתב העת American Journal of Medicine בשנת 2012 חשף כי אכילת דגים באופן קבוע קשורה לסיכון נמוך ב-12% לפתח או למות מסרטן המעי הגס והחלחולת.

 

 

JAMA Intern Med. Published online March 9, 2015