סוכרת סוג-2

כמוניסוכרת סוג-2חדשותקטניות עשויות לסייע לשלוט על הסוכר בדם

קטניות עשויות לסייע לשלוט על הסוכר בדם

אכילת כוס עדשים או שעועית כל יום עשויה לעזור לאנשים עם סוכרת סוג 2 לשלוט על הסוכר בדם

מאת אלה הר-נוי
24/10/12
תגובות 7

אכילת קטניות הובילה לירידה של 0.5% בהמוגלובין המסוכרר (צילום: Shutterstock)
אכילת קטניות הובילה לירידה של 0.5% בהמוגלובין המסוכרר (צילום: Shutterstock)

סוכרתיים? אם תוסיפו לתזונה כוס קטניות כמו עדשים, חומוס או שעועית כל יום, זה עשוי להוביל לשיפור ברמות הסוכר בדם ובלחץ הדם וכך להפחית את הסיכון להתקפי לב ושבץ. כך לפחות עולה ממחקר קטן שנערך בקנדה.

 

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine, השתתפו 121 אנשים עם סוכרת מסוג 2 שחולקו לשתי קבוצות – במשך 3 חודשים המשתתפים בקבוצה הראשונה התבקשו להוסיף לתזונתם לפחות כוס קטניות ביום ובקבוצה השנייה התבקשו לאכול יותר מוצרים מחיטה מלאה המכילים סיבים תזונתיים.

 

החוקרים מאוניברסיטת טורונטו בדקו שינויים ברמות ההמוגלובין המסוכרר - מדד המשקף את ממוצע רמות הסוכר בדם בשלושת החודשים האחרונים. הם מצאו כי לאחר 3 חודשים, בקבוצה שאכלה קטניות ההמוגלובין המסוכרר ירד ב-0.5%, בעוד שהתזונה העשירה בחיטה מלאה הביאה לירידה של 0.3%. 

 

בנוסף, אצל משתתפים שאכלו קטניות, זוהתה ירידה ממוצעת בלחץ הדם הסיסטולי של 4.5 מ"מ כספית, בהשוואה לירידה של 2.1 מ"מ כספית בקרב משתתפים שאכלו מוצרים מחיטה מלאה.

 

החוקרים העריכו כי לאחר 3 החודשים, הסיכון של משתתפי קבוצת הקטניות לפתח מחלות לב וכלי דם ב-10 השנים הקרובות היה נמוך ב- 0.8%, בעיקר בגלל הירידה בלחץ הדם.

 

החוקרים מסבירים כי השינויים אומנם נראים קטנים, אך הם משמעותיים מאוד וכי בקרב משתתפים שאכלו קטניות הירידה בהמוגלובין המסוכרר הביאה אנשים עם סוכרת לערכים מומלצים.

 

קטניות כבר מומלצות לחולי סוכרת בין היתר בשל האינדקס הגליקמי הנמוך שלהן. אינדקס גליקמי הינו דרוג לפחמימות המבוסס על מידת השפעתן על רמת הסוכר בדם. פחמימות שמתפרקות במהירות ובקלות בתהליך העיכול, הן בעלות הערכים הגליקמיים הגבוהים ביותר - השפעתן על הסוכר בדם היא חדה. לפחמימות שמתפרקות לאט ומשחררות סוכר באופן הדרגתי למערכת הדם - מדד גליקמי נמוך.

 

 

Archives of Internal Medicine, online October 22, 2012

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

ד-ר-דינה-ראלט-PhD
12/11/12 19:16
יופי
12/11/12 18:26


עם רוטב?עם תבלינים?שמן??


ד-ר-דינה-ראלט-PhD
29/10/12 18:46

שאלתי את פרופ' ג'נקינס cyril.kendall@utoronto.ca

אבל אני מניחה שהוא יענה שאין הכוונה שקטניה לא מעלה את רמת הסוכר בדם אלא שההעלאה היא נכונה יותר מזאת של החיטה המלאה ואכן בחישוב...


שאלתי את פרופ' ג'נקינס cyril.kendall@utoronto.ca



אבל אני מניחה שהוא יענה שאין הכוונה שקטניה לא מעלה את רמת הסוכר בדם אלא שההעלאה היא נכונה יותר מזאת של החיטה המלאה ואכן בחישוב הכללי היא מפחיתה את רמת ה- A1C.



 



 



 


אסף1
29/10/12 17:09


קטניות מקפיצות את הסוכר בדם בצורה משמעותית. אשמח לשמוע מסכרתי אשר מסוגל לאכול קטניות ללא קפיצות סוכר לאחר מכן.


denur1
24/10/12 22:47

אוכלים חיטה מלאה ולא סתם אוכלים (תזונה העשירה בחיטה מלאה)  ורמת הסוכר בדמם יורדת,

חבל שלי זה לא קורה, גם כוס מלאה קיטניות לא מטיבה עם רמות הסוכר שלי.

היות ולא נאמ...


אוכלים חיטה מלאה ולא סתם אוכלים (תזונה העשירה בחיטה מלאה)  ורמת הסוכר בדמם יורדת,



חבל שלי זה לא קורה, גם כוס מלאה קיטניות לא מטיבה עם רמות הסוכר שלי.



היות ולא נאמר מה מצבם של הסוכרתיים , סוג 2 זה טווח רחב מאד של מצבים, קשה לתת המלצה לפי התוצאות של המחקר הזה.


ד-ר-דינה-ראלט-PhD
24/10/12 20:46

לאותו ערך קלורי ישמינו הקטניות פחות מפחממות כמו לחם מלא...

בין השאר, הערך הגליצמי של הקטניות הוא נמוך וזה מעלה את תחושת השובע כך נאכל פחות במשך היום כשנאכל קטניות.

הערך הקל...


לאותו ערך קלורי ישמינו הקטניות פחות מפחממות כמו לחם מלא...



בין השאר, הערך הגליצמי של הקטניות הוא נמוך וזה מעלה את תחושת השובע כך נאכל פחות במשך היום כשנאכל קטניות.



הערך הקלורי של המזון הוא רק מרכיב אחד מרבים המשפיעים על מידת ההשמנה.


ראובן4
24/10/12 19:21
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: