מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
כמוניסוכרת סוג-2חדשותקפה עשוי להפחית סיכון לסוכרת

קפה עשוי להפחית סיכון לסוכרת

מחקר: לשתייני קפה סיכון נמוך בכחצי לפתח סוכרת סוג 2. החוקרים מאמינים כי חלק מהסיבה לכך טמונה בהשפעה נוגדת דלקת של הקפה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

בשורה טובה לשתייני הקפה: מחקר חדש מוסיף על עדויות קיימות לפיהן שתיית קפה לא מובילה לסיכון מוגבר למחלות כרוניות ואף עשויה להפחית את הסיכון לחלות. והפעם: סוכרת.

 

מספר מחקרים קודמים מצאו כי צריכת קפה קשורה לסיכון מופחת לסוכרת, אך אחרים הגיעו לתוצאות שאינן חד משמעיות.

 

חוקרים יוונים מאוניברסיטת הרוקופיו ביקשו לבחון את הנושא. בשנים 2001 ו-2002 הם החלו לעקוב אחר מדגם אקראי של יותר מ-3,000 גברים ונשים בני 18 ומעלה באתונה. המשתתפים מילאו שאלוני תזונה שכללו שאלות על תדירות שתיית קפה וגם עברו בדיקות דם במטרה להעריך סמנים ביולוגיים של דלקתיות ורמות של נוגדי חמצון הנלחמים ברדיקליים חופשיים שפוגעים בתאים בגוף.

 

במהלך תקופת מעקב שנמשכה 10 שנים, 191 אנשים פיתחו סוכרת – 13% מהגברים ו-12% מהנשים. ניתוח הנתונים חשף כי למשתתפים שדיווחו על צריכה גבוהה יותר של קפה הייתה סבירות נמוכה יותר לפתח סוכרת. גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון מספר משתנים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות בהם עישון, לחץ דם גבוה, היסטוריה משפחתית של סוכרת וצריכה של משקאות אחרים המכילים קפאין, לאנשים ששתו יותר מ-1.5 כוסות קפה ביום היה סיכון נמוך ב-54% לפתח סוכרת בהשוואה לאנשים שלא שתו קפה.

 

בדיקות הדם חשפו מנגנון אפשרי שעשוי להסביר חלק מהקשר שבין צריכת קפה לסיכון מופחת לסוכרת: רמות של אחד מסמני הדלקתיות - חלבון עמילואיד A בסרום - נטו להיות נמוכות יותר בקרב נבדקים שנהגו לשתות כמויות גדולות של קפה.

 

3-5 כוסות קפה ביום 

 

המחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת האירופאי לתזונה קלינית (European Journal of Clinical Nutrition), הוא מחקר תצפיתי, ומחקר שכזה אומנם יכול להצביע על קשר, אך לא יכול להוכיח כי מדובר בקשר של סיבה ותוצאה. זאת למרות שהוא העלה מנגנון שיכול להסביר במידה מסוימת את הקשר. כדי להוכיח שקפה מפחית דלקתיות וסיכון לסוכרת, יש צורך במחקרים מבוקרים בהם אנשים בעלי מאפיינים דומים יחולקו לשתי קבוצות באופן אקראי, כאשר אחת מהן תתבקש לשתות כמויות גדולות של קפה והשנייה להימנע ממנו, והנבדקים יהיו במעקב תקופה ממושכת.

 

עם זאת, מחקרים קודמים רמזו על קשר סיבתי בין שתיית קפה לסוכרת. מחקר שפורסם באפריל השנה בכתב העת Diabetologia, הצביע על קשר בין שינויים בצריכת הקפה לסיכון להתפתחות מחלת הסוכרת. חוקרים מאוניברסיטת הרווארד מצאו כי מבוגרים שהעלו את צריכת הקפה שלהם ביותר מכוס ליום הפחיתו את הסיכון לסוכרת סוג 2 בכ-11% בארבע השנים הבאות בהשוואה לאלה שלא עשו שינויים בצריכת הקפה שלהם. זאת בלי קשר לכמות הקפה ההתחלתית שהמשתתפים שתו. עוד נמצא שבקרב אנשים שהפחיתו את צריכת הקפה שלהם ביותר מכוס ליום (בממוצע בשתי כוסות) היה סיכון גבוה ב-17% לפתח סוכרת סוג 2. מאחר וממצא זה עשוי היה לנבוע מכך שאנשים עם מצבים רפואיים הקשורים להתפתחות של סוכרת סוג 2 עשויים להפחית את צריכת הקפה שלהם, החוקרים הוציאו מהחישוב אנשים עם בעיות רפואיות כמו מחלות לב, אך הממצא לא השתנה באופן משמעותי. החוקרים גם השוו בין אנשים שכמות הקפה ששתו הייתה יציבה וגדולה (3 כוסות או יותר ביום) לאלה שכמות הקפה ששתו הייתה יציבה וקטנה (כוס או פחות ביום) ומצאו כי הסיכון לסוכרת היה נמוך ב-37% בקבוצה הראשונה.

 

בפברואר האחרון פורסם דו"ח שערך פאנל של 14 מומחים לאחר שסקר את כל העדויות המדעיות הקיימות בתחום, ועל פיו אמורות להיכתב ההנחיות הממשלתיות הרשמיות בארה"ב בנושא תזונה. לפי הדו"ח ניתן לצרוך 3 עד 5 כוסות קפה ביום, ללא חשש מהשפעות מזיקות. המומחים ציינו כי שתיית קפה מתונה לא נקשרה לסיכונים בריאותיים בהם מחלות לב וכלי דם וסרטן. למעשה, קיימות עדויות לכך שלקפה יש יתרונות בריאותיים רבים, בהם הפחתת הסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם וסוגים מסוימים של סרטן.

 

לא ניתן להסתמך על שתיית קפה כאמצעי למניעת סוכרת. השיטות המוכחות להפחתת הסיכון לסוכרת הן ירידה במשקל, אכילת מזון בריא ומגוון ופעילות גופנית. עם זאת, לאור ממצאי מחקר זה ומחקרים רבים נוספים שפורסמו בנושא, נראה שניתן לשתות עוד כוס קפה בלי ייסורי מצפון.

 

 

European Journal of Clinical Nutrition, doi:10.1038/ejcn.2015.98

 

חישוב מחשב, כמה קפה מומלץ?

עוד המלצה לשתיית 4 כוסות קפה ביום

בדרך לכמוסת חלב להקל על הכנת הקפה

כל עוד זה לא בא עם עוגיה\קוראסון לייד אני בעד :)

zouzi
05/08/15 19:13

מאמר מאד מענין. החסרון שאני מצאתי בו שאין בו המינון המדויק של קפה.

ידוע שישנם סוגים שונים של פולי קפה מארצות שונות , בעלי ערך תזונתי ועיל יותר ויעיל פחות. יש פולי קפה מסוג פשוט

ויש פולי קפה מסוג משובח. למשל רובוסטה פשוט וזול קולומביה משובח ויקר , ועוד.

זה באשר לסוגי הפולי הקפה. ומה באשר לשיטות הכנת הקפה ? ישנן שיטות רבות ומגוונות להכנת קפה . החל מקפה שחור

- שגם להכנתו יש אין ספור מתכונים , קפוצינו , לטה , פרקולטור ועוד ועוד , כפית אחת של אבקת קפה לכוס או 2 כפיות , ועוד כהנה וכהנה.

המינון המדויק ואופן הכנת משקה הקפה לא מצוינים בכתבה , כמו גם אופן וזמני השתיה - עם אוכל בלי אוכל , קפה בחלב

וכדומה.

לכן כל המאמר לוקה בחסר לדעתי וגם תוצאות המחקרים.

תודה

5.8.15

צפוני
24/07/15 10:16

שלום 

האם בגלל הקפאין או בגלל רכיבים אחרים .