כמונילחץ דםחדשותאוכמניות מסייעות למנוע התפתחות יתר לחץ דם

אוכמניות מסייעות למנוע התפתחות יתר לחץ דם

מחקר: מנת אוכמניות בשבוע מפחיתה את הסיכון לפתח יתר לחץ דם ב- 10%

מאת אלה הר-נוי
17/01/11
תגובות 0

רכיב ביו-אקטיבי באוכמניות מסייע להלחם ביתר לחץ דם ולהגן על הלב (צילום: panthermedia)
רכיב ביו-אקטיבי באוכמניות מסייע להלחם ביתר לחץ דם ולהגן על הלב (צילום: panthermedia)

 

אכילת אוכמניות יכולה להגן מפני לחץ דם גבוה, גורם סיכון למחלות לב וכלי דם. מחקר חדש שיפורסם בקרוב בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition מצא כי בהשוואה לנחקרים שלא אכלו אוכמניות, אלה שאכלו לפחות מנה אחת של אוכמניות בשבוע הפחיתו את הסיכון שלהם לפתח יתר לחץ דם ב- 10%.

 

חוקרים מאוניברסיטאות East Anglia והרווארד מצאו כי רכיב ביו-אקטיבי באומניות שנקרא אנתוציאנין מספק הגנה כנגד לחץ דם גבוה.

 

אנתוציאנינים הם חלק ממשפחת הפלבנואידים והם קיימים בכמויות גבוהות בפטל, דומדמנית שחורה, חציל ואוכמניות. פלבנואידים אחרים קיימים ברבים מהפירות, הירקות, הדגנים ועשבי התיבול. פלבנואידים קיימים גם בתה, יין אדום ושוקולד מריר- אלה כבר נמצאו קשורים להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

 

המחקר הנוכחי בחן את ההשפעה של פלבנואידים שונים על לחץ דם. המחקר כלל כ- 180,000 משתתפים שהיו במעקב במשך כ- 14 שנים. לאף אחד מהמשתתפים לא היה יתר לחץ דם בתחילת המחקר. המשתתפים מילאו שאלון רפואי כל שנתיים והתזונה שצרכו הוערכה כל ארבע שנים. לאחר מכן, החוקרים בדקו את הקשר בין שכיחות אבחון יתר לחץ דם במהלך 14 השנים לצריכת סוגים שונים של פלבנואידים.

 

במשך תקופת המחקר 35,000 משתתפים פיתחו יתר לחץ-דם. מבחינת צריכה, המידע התזונתי הראה כי התורם הגדול ביותר של פלבנואידים בתזונה היה תה, כאשר תפוחים, מיץ תפוזים, אוכמניות, יין אדום ותותים, סיפקו גם כן כמויות חשובות של פלבנואידים.

 

כאשר החוקרים בחנו את הקשר בין תתי-קבוצות של פלבנואידים ויתר לחץ דם, הם מצאו כי משתתפים שצרכו את הכמויות הגבוהות ביותר של אנתוציאנין, שנמצא בעיקר באוכמניות ותותים, היו בעלי סיכון נמוך ב- 8% להיות מאובחנים כבעלי יתר לחץ דם מאשר אלה שצרכו את הכמויות הנמוכות ביותר. ההשפעה הייתה חזקה יותר בקרב נבדקים בני פחות מ- 60.

 

ההשפעה הגדולה ביותר הייתה של צריכת אוכמניות- בהשוואה לאנשים שלא אכלו אוכמניות, אלה שאכלו לפחות מנה אחת של אוכמניות בשבוע היו בעלי סיכון נמוך ב- 10% לפתח יתר לחץ דם.

 

בשלב הבא, החוקרים מתכננים לבצע ניסויים קליניים מבוקרים עם מקורות תזונתיים שונים של אנתוציאנין, על מנת להגדיר את המנה האופטימאלית והמקורות של הרכיב הביו-אקטיבי למניעת יתר לחץ דם.

 

מחקר נוסף שפורסם בשנה שעברה מצא כי אוכמניות יכולות לשפר את בריאות הלב וכלי הדם.

 

 

לכתבה המלאה באתר אוניברסיטת East Anglia

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: