מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםחדשותגם בילדים: מלח מעלה לחץ דם

גם בילדים: מלח מעלה לחץ דם

מחקר: לילדים שצורכים כמויות גדולות של מלח סיכון מוגבר ללחץ דם גבוה, במיוחד אם הם שמנים


חשוב לקרוא את טבלת הרכיבים התזונתיים (צילום: Shutterstock)
חשוב לקרוא את טבלת הרכיבים התזונתיים (צילום: Shutterstock)

ילדים צורכים כיום כמויות גדולות של מלח - כמעט כמו מבוגרים. כך עולה ממחקר חדש שמצא כי קיים קשר ברור בין צריכת נתרן לבין לחץ דם גבוה יותר בילדים, וכי הקשר חזק במיוחד בקרב ילדים עם עודף משקל.

 

את המחקר החדש שפורסם בכתב העת Pediatrics ערכו חוקרים מהמרכז למניעת ובקרת מחלות (CDC) בארה"ב. הם התבססו על סקרים לאומיים שכללו יחד יותר מ-6,200 ילדים ובני נוער בני 8 עד 18. הילדים דיווחו על התזונה שלהם ב-24 השעות האחרונות ולחץ הדם שלהם נמדד שלוש פעמים. 37% מהם היו שמנים או בעלי עודף משקל ול-15% מהם היה לחץ דם גבוה.

 

ניתוח הנתונים הראה כי בממוצע, הילדים צרכו 3,387 מ"ג נתרן ביום – הרבה יותר מהכמות המקסימאלית המומלצת על-ידי רשויות הבריאות בארה"ב, שעומדת על 2,300 מ"ג. לפי נתונים קודמים שנאספו על ידי ה-CDC, מבוגרים בארה"ב צורכים בממוצע 3,466 מ"ג נתרן ביום.

 

יש לציין כי בארצות מפותחות רק רבע מצריכת המלח היומית מגיעה ממלח שולחני. היתר מגיע ממזון מעובד. הנתרן טוב לטעם, למרקם האוכל ולשימורו. לכן בלחם יש כמות גדולה מאוד של מלח, כך גם במרקים, באבקות תיבול, בבשר, ברטבים מוכנים, בחמוצים ועוד.

 

10 המאכלים שמכילים את כמויות המלח הגדולות ביותר

 

החוקרים חישבו כי לכל 1,000 מ"ג נתרן נוספים בתזונה היומית של הילדים, הייתה עליה של נקודה בלחץ הדם. בקרב ילדים שמנים או בעלי עודף משקל, כל 1,000 מ"ג נתרן נקשרו לעליה של 1.5 נקודות.

 

הילדים חולקו לארבע קבוצות בהתאם לכמות המלח שצרכו והחוקרים מצאו כי הסיכון ליתר לחץ דם או טרום יתר לחץ דם בקרב הילדים בקבוצה שצרכה את כמויות המלח הגבוהות ביותר, היה גבוה פי 2 בהשוואה לקבוצה שצרכה את כמויות המלח המעטות ביותר. כשבחנו רק ילדים שמנים ובעלי עודף משקל, נמצא כי בקרב אלה שצרכו את כמויות המלח הגבוהות ביותר הסיכון היה גבוה פי 3.5.

 

מה עושים?

 

מאחר ורוב הנתרן שאנו צורכים מגיע ממזונות מתועשים ומעובדים, חשוב לקרוא את טבלת הרכיבים התזונתיים לפני שמכניסים את המזון לעגלת הקניות.

 

כאמור, המחקר מצביע על כך שהקשר בין צריכת מלח ללחץ דם גבוה חזק יותר בילדים שמנים. לכן חשוב להקפיד על תזונה בריאה, פעילות גופנית ואמצעים נוספים למניעת השמנה בילדים.

 

מחקר שפורסם בשנה שעברה מצא כי אם נותנים לתינוקות מזונות עשירים במלח הם עלולים לפתח העדפה למלח שתלווה אותם כל חייהם.

 

 

Pediatrics, online September 17, 2012

ladygirl
20/09/12 14:36

מאוד חשוב לשמור על התזונה אצל הילדים, אבל גם אצל המבוגרים אותו סיפור. גם המבוגרים צריכים לשמור מבחינת מלח, שומן וסוכר.

הרבה אנשים סובלים מכולסטרול גבוה ומשומן. אפילו עכשיו קראתי פוסט של מישהי שנלחמה בכולסטרול וירדה במשקל. נראה לי שאם היו שומרים בגיל צעיר אז בגיל מבוגר לא היו סובלים מכל זה.