קשב וריכוז

כיצד לאבחן ADHD?

חושדים שיש לכם הפרעת קשב וריכוז? לאן לפנות? איזה אבחון לעבור? ומה זה בכלל מבחן T.O.V.A?

מאת חנן טסקר
תגובות 0
(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אז עשיתם את השאלון לאבחון עצמי, וגילתם שההתנהגויות שקימות אצלכם או אצל ילדכם לא קיימות אצל כולם. דבר ראשון, הרשו לנו לאחל לכם מזל טוב. ייתכן שאתם או ילדכם שייכים כרגע למועדון נרחב (ומכובד) של אנשים בעלי "הפרעת" קשב וריכוז. בעזרת טיפול ומעקב נכון תוכלו לנצל לטובה את "הפרעת" הקשב והריכוז, ולמקסם את היכולות הטמונים בכם או בילדכם. אז מה עושים עכשיו? לאן פונים? איך מוצאים את הידיים והרגלים בכול עומס הנתונים והאבחונים שקיימים כרגע בשוק? נעזור לכם להבין לאן לפנות, איזה אבחון יש לעבור ומה הוא כולל.

 

האבחנה של הפרעות קשב וריכוז (ADHD) היא אבחנה קלינית בעיקרה, ויש חשיבות גדולה באבחנה המבדלת של ההפרעה ממצבים אחרים - חלקם תקינים וחלקם פתולוגיים - ביניהם חריגות שכלית בשני קצותיה, הפרעות הסתגלות, הפרעות התנהגות, ליקויי למידה, קשיים פיזיים שונים, כגון הפרעה בראייה או בשמיעה ועוד.

 

מי מי עושה אבחון הפרעות קשב וריכוז?

 

על-פי חוזר משרד הבריאות מתאריך 26/12/2010, מי שרשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז הוא:

 

1. איש מקצוע רפואי, המומחה בתחומו, אשר התמחה ורכש ניסיון בטיפול בהפרעת קשב וריכוז: מומחה בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער, רופא ילדים עם ניסיון של 3 שנים לפחות בהתפתחות הילד או רופא ילדים מומחה שעבר התמחות ורכש ניסיון בתחום הפרעת קשב וריכוז, או מומחה בנוירולוגיה או פסיכיאטריה של המבוגר.

 

2. פסיכולוגים מומחים אשר התמחו ורכשו ניסיון בטיפול בהפרעת קשב וריכוז, בתנאי שהפנו את המאובחנים לרופא מומחה מורשה לאבחון הפרעות קשב וריכוז בכדי לברר תחלואה נלוות ובכדי לברר ולאשר את הצורך בטיפול.

 

איך מאבחנים הפרעות קשב וריכוז? 

 

באותו החוזר משרד הבריאות גם קבע מהן דרכי האבחון של ADHD:

 

אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים חייב לכלול:

 

1. הערכה קלינית הכוללת:

 

א. היסטוריה מפורטת של הילד ומשפחתו.
ב. הערכה מלאה על- פי הקריטריונים של המדריך העדכני של ה- DSM (מדריך האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי).
ג. הערכה של הפרעות אפשריות אחרות.
ד. בדיקה קלינית מפורטת.

 

2. שאלוני אבחון להורים ולמורים (כגון שאלון Conners עליו נסביר בהמשך).

 

3. כלים אבחוניים נוספים: במידת הצורך ימליץ הרופא או הפסיכולוג המאבחן על השלמת האבחון בכלים נוספים: מבחנים ממוחשבים אובייקטיביים כמו CPT (גם עליו נסביר בהמשך), מבחנים פסיכולוגיים, הערכה קוגניטיבית, הערכה פסיכיאטרית, הערכת כישורי למידה וכדומה.

 

4. בדיקה רפואית. פסיכולוג המאבחן ADHD חייב להמליץ על השלמת האבחון באמצעות בדיקה נוירולוגית ו/או פסיכיאטרית של רופא הרשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז.

 

אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים חייב לכלול:

 

1. הערכה קלינית הכוללת:

 

א. היסטוריה מפורטת של האדם.

ב. הערכה מלאה על-פי הקריטריונים של ה- DSM. 

ג. הערכה של הפרעות אפשריות אחרות.

ד. בדיקה קלינית מפורטת.

 

2. שאלוני אבחון מותאמים למבוגר.

 

3. כלים אבחוניים נוספים: במידת הצורך ימליץ הרופא או הפסיכולוג המאבחן על השלמת האבחון בכלים נוספים: מבחנים ממוחשבים אובייקטיביים כמו CPT, מבחנים פסיכולוגיים, הערכה קוגניטיבית, הערכה פסיכיאטרית, הערכת כישורי למידה וכדומה.

 

4. בדיקה רפואית. גם כאן פסיכולוג המאבחן ADHD חייב להמליץ על השלמת האבחון באמצעות בדיקה נוירולוגית ו/או פסיכיאטרית של רופא הרשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז.

 

5. תחלואה נלווית: לאור קיומה של תחלואה נלווית משמעותית (כגון לקויי למידה, דיכאון והפרעות פסיכיאטריות, הפרעות שינה, הפרעות נוירולוגיות שונות ועוד), הרופא הבודק חייב לשקול את התחלואה הנלווית לסוגיה, ולהתייעץ או להפנות לאנשי המקצוע מהתחום הרלוונטי בהתאם לכתוב בחוזר. היה והאבחנה בוצעה על- ידי פסיכולוג מומחה, יש להקפיד לפעול בהתאם לאמור בחוזר ולהפנות את המאובחנים לבדיקת רופא מומחה מורשה לאבחון הפרעת קשב וריכוז כדי לברר קיום תחלואה נלווית ולבדוק את הצורך בטיפול תרופתי.

 

אז מה זה אומר בעצם?

 

משמעות הדבר שמשרד הבריאות אפשר למספר נרחב של אנשי מקצוע לאבחן ADHD וזאת על מנת להנגיש את הטיפול והאבחון לאוכלוסיה הרחבה. זאת כל עוד הם צברו ניסיון קליני באבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז והם מוסמכים לכך. בנוסף לכך, משרד הבריאות קבע אמות מידה קבועות ומסודרות לאבחון. כבר לא ניתן לגשת לנוירולוג או רופא משפחה ולאחר שיחה קצרה איתו (בה הוא שואל מספר שאלות קצרות) הוא נותן לך או לילדך מרשם לרטלין. יש צורך באבחון מסודר ומקיף שמטרתו לברר האם לך או לילדך יש ADHD ולשלול הפרעות נלוות אחרות שקיימות אצל ילדים ומבוגרים.

 

לא סתם משרד הבריאות מפרט בצורה נרחבת את דרכי האבחון - אין כיום מבחן אחד המאשר או שולל חד-משמעית את האבחנה. על-פי משרד הבריאות מרכיבי האבחון הם:

 

הערכה קלינית:

 

הערכה קלינית משמעותה תהליך של הערכה שבאמצעותו מנסה הקלינאי להבין את הטבע וההיקף של השפעת "הפרעת" הקשב והריכוז על חייו של המאובחן (משפחה, חברה, לימודים ובקרב המבוגרים גם עבודה). הדבר מתבצע באמצעות ביצוע ראיון עם הילד ומשפחתו וראיון נפרד של הילד והמאבחן (ללא נוכחות של הוריו בחדר). בנוסף מתבצעות תצפיות בילד ובהורים, ממלאים שאלוני סקאלות התנהגותיות, מבוצעות בדיקות גופניות ונוירולוגיות ומבחנים קוגניטיביים. במצבים מסוימים אצל ילדים, כדאי לבצע הערכת שפה ודיבור. בנוסף לכך, בדיקות מעבדה, כגון ראייה ושמיעה, יכולות להיות יעילות בחלק מהמקרים. באבחון מבוגרים, המאבחן יכול להשתמש בכל האמצעים שצוינו באבחון בילדים, למעט כמובן ראיון עם ההורים.

 

שאלונים:

 

שאלונים התפתחותיים מיועדים להורה ולמורה. בין השאלונים המקובלים יותר לשימוש בארץ נמצא השאלון המקוצר של קונרס (Conners) הכולל 10 שאלות. שאלון זה נמצא בשימוש נרחב על-ידי פסיכיאטרים, נוירולוגים, פסיכולוגים ועוד. יתרונו בהיותו קצר וקל למילוי, כמו גם בפרספקטיבה שהוא מאפשר על בית הספר ולא רק על הבית. חסרונו בכך שהוא סובייקטיבי, ומתמקד בהתנהגות הנצפית יותר מאשר בקשב, שאת הפגיעה בו קשה לראות מן הצד. חסרון זה גורם להתמקדות בחלק ההיפראקטיבי, שהוא החלק הבולט לעין.

 

כלים נוספים לאבחון הפרעות קשב וריכוז:

 

מבחן התפקוד המתמשך CPT– Continuous Performance Test, מאפשר הערכה אובייקטיבית ומעריך את מרכיב הקשב. מבחן זה בודק ישירות את הילד עצמו או המבוגר ואת יכולתו להתמודד עם מטלה חדגונית ומשעממת יחסית לאורך זמן. דוגמא ל-  CPT הנמצא בשימוש נרחב בארץ הוא מבחן ה-. T.O.V.A - Test of Variables of Attention. הבדיקה היא ממוחשבת ומבוססת על ניתוח התגובה לגירוי. במסגרת הבדיקה הנבדק צופה בצג מחשב למשך פרק זמן קבוע, ואמור להגיב לגירוי אחד ולהתעלם מגירוי אחר. ה- T.O.V.A בודקת השמטות, תוספות שגויות ועוד. הבדיקה מודדת את המהירות והדיוק של עיבוד המידע שעושה הנבדק, באמצעות השוואת התוצאות לנורמות המאפיינות ילדים או מבוגרים בגיל זה. הרגישות של T.O.V.A היא 80% והספציפיות שלה 85%. בדיקת T.O.V.A מאפשרת גם הערכה של יעילות הטיפול התרופתי ברמת דיוק של 95%.

 

חשוב לציין כי בדיקה ממוחשבת מסוג CPT כמו T.O.V.A או B.R.C בלבד אינה מהווה אסמכתא שיש לכם הפרעת קשב וריכוז. מטרתם המבדקים האלו לתת למאבחן מידע נוסף לו הוא זקוק בתהליך האבחון. בנוסף, מטרתה של בדיקת ה- T.O.V.A לבדוק מהו מינון הרטלין היעיל ביותר עבורכם או עבור ילדכם. לעומת זאת, מטרתה של בדיקת ה- B.R.C היא להוסיף מידע נוסף במהלך האבחון הנוירולוגי ועל-ידי כך להעלות את שיעור הדיוק האבחנתי והטיפולי (יש לציין כי בדיקה זו לא מחליפה את מבחן T.O.V.A) .

 

תחלואה נלוות:

 

מכיוון ש"הפרעת" קשב וריכוז משפיעה על כל ממדי החיים (משפחה, חברה, לימודים ועבודה) והסובלים ממנה נתפסים על-ידי הסביבה ככאלו אשר מתפקדים בהצלחה יחסית, אנשים אשר אינם מאובחנים, עלולים בחלוף הזמן לפתח הפרעות נפשיות נוספות כמו דיכאון, חרדה ועוד. הסיבה להיווצרות הפרעות אלו היא תחושת הכישלון שאותה חווים האנשים אשר אינם מצליחים למרות כל מאמציהם. קיום הפרעות אלו יכול להשפיע על אופן הטיפול שניתן "להפרעת" הקשב והריכוז ממנה הם סובלים. לעומת זאת, קיימים מקרים רבים שבהם אנשים מטופלים בתרופות נוגדות חרדה או דיכאון והטיפול הוא לא מושלם מכיוון שהם לא אובחנו כראוי כסובלים מהפרעת קשב וריכוז. כאשר ניתן לאותם אנשים טיפול תרופתי לטיפול ב- ADHD, לרוב מצבם הקליני והתפקודי ישתפר ועם הזמן ניתן (על-פי מחקרים שונים) לצמצם את התרופות הפסיכיאטריות שהם נוטלים.

 

בנוסף לכך, קיימות הפרעות או ליקויים נוספים אשר מאפייניהם מזכירים סימפטומים של ADHD, כגון: ליקוי למידה, הפרעות שינה, הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD) ועוד. חשוב לגשת לאבחון מקצועי על מנת לוודא שאת/ה או ילדך אינו מקבל טיפול שגוי (דבר זה נכון לגבי כל אבחון רפואי באשר הוא).

 

 

הפרעת הקשב דורשת אבחון מוקדם ככל האפשר לצורך טיפול יעיל. האבחון בעייתי בשל היותה הפרעה רבת ממדים, קרובה לנורמה ונטולת מאפיין מזהה ברור. האבחון היום מסתמך על ראיון מלא, בדיקה קלינית, סקאלות הערכה ובדיקת תפקוד מתמשך כגון ה-T.O.V.A ,המאפשרת גם את הערכת היעילות של טיפולים תרופתיים שונים. תחת טיפול הולם, הפרוגנוזה של הסובל מהפרעת קשב מצוינת. לפיכך, אבחון מוקדם וטיפול מוקדם הם בעלי חשיבות מרבית, במיוחד בקרב ילדים.

 

 

* הכותב עובד ביחידה להפרעות קשב וריכוז שבמרכז גהה לבריאות הנפש ומנהל בקהילת הפרעות קשב וריכוז ב"כמוני"

 

קישור:
כינוי:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: