דיכאון וחרדה

מהו דיכאון?

אתה מדוכדך? אדם קרוב לך עצוב? כך ניתן לדעת אם מדובר בדיכאון קליני או שזה רק דכדוך חולף

מאת אורית זאבי יוגב
תגובות 0

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לפעמים נדמה שכולם סביבנו שרויים בדיכאון, כש"על הפנים", "אני בדאון" ו"דיכאון רצח" הפכו להיות תשובות שאנו רגילים לשמוע מדי פעם לשאלה "מה שלומך?". אנשים משתמשים בקלילות במונח "דיכאון", אך חשוב להיות זהירים ולהבחין בין דכדוך זמני תלוי מצב לבין דיכאון של ממש.

 

דיכאון גורם לפגיעה משמעותית בתפקוד, לעיתים עד כדי שיתוק של ממש, אך בגלל השימוש הרווח במילה "דיכאון", דווקא מחלה זו - שהיא אחד הגורמים הראשיים לחוסר תפקוד וסבל רב - אינה זוכה לטיפול ראוי.

 

מי סובל מדיכאון? 

 

כל אדם עלול לפתח דיכאון וזה עשוי לקרות בכל גיל. יש המייחסים דיכאון לנשים, אך מחקרים מעידים כי שיעור הגברים הסובלים מדיכאון זהה לשיעור הדיכאון בקרב נשים. עם זאת, חלק מהתסמינים המצביעים על דיכאון עשויים להיות שונים בין המינים. 

 

דיכאון הוא מצב שאינו נורמלי ואינו מהווה "חלק מהחיים" - גם לא בגיל הזקנה, על אף שרבים רואים בדיכאון חלק מה"חבילה" של הגיל המבוגר.

 

דיכאון - מחלה לכל דבר 

 

למרבה הצער, מרבית האנשים בעולם הסובלים מדיכאון מעולם לא זכו לפגוש באיש מקצוע האמון על הנושא, לא אובחנו ולא קיבלו טיפול שיכול היה לסייע להם. 

 

חשוב להבין כי דיכאון קליני זו מחלה. הציפייה שמחשבה חיובית תרפא אותה דומה לצפייה שמחשבה חיובית תרפא סוכרת. האמונה שחולה בדיכאון יכול להבריא את עצמו אם רק יטפח גישה חיובית לחיים, מוטעית מיסודה ועלולה לגרום לאדם השרוי בדיכאון לאבד תקווה שמישהו יבין אותו ויסייע לו - תחושות העלולות להוביל מחשבות אובדניות ואפילו לניסיונות התאבדות.

 

ישנם מצבים המובילים לדיכאון כמו מצבי אובדן. ואכן, חלק מהסממנים העולים בתגובה לאובדן חופפים לסימנים של דיכאון קליני. אבל מדובר בתופעות שונות לחלוטין. דיכאון בתגובה לאובדן משמעותי הינה תגובה טבעית ונורמלית הדורשת התערבות מקצועית רק כאשר היא נמשכת לאורך זמן רב ומערבת תחושות של ירידה בערך עצמי, חוסר תפקוד מתמשך ועוד.

 

התסמינים של דיכאון

 

כאשר אנו שומעים על דיכאון אנו בדרך כלל חושבים באופן מיידי על עצב, אולם אחד התסמינים הקשים בחוויות הדיכאון הוא דווקא תחושת הריקנות - ההרגשה שאין טעם לכלום. לעיתים אפילו נדמה שהאוכל חסר טעם. גם המפגשים עם אנשים אהובים - כמו חברים ובני משפחה - שבעבר עוררו רגשות של שמחה, ציפייה ואולי אפילו סקרנות, עלולים להתקבל בעיניים אטומות ובלב חלול.

 

האדם השרוי בדיכאון מרגיש לעיתים קרובות אשם. הוא לא מבין מה קורה לו ומה פשר התחושות הנוראיות שהוא חש. חוסר האונים וחוסר התקווה מתעצמים כאשר הסביבה אינה מבינה את המצב ואפילו מייחסת חולשה ועצלנות להתנהגות שהשתנתה ולרגשות המובעים. אחת הסיבות לחוסר ההבנה היא העובדה שפעמים רבות הדיכאון הופיע "משום מקום", דווקא כשהדברים בחיי האדם התנהלו כשורה.

 

כדי לדעת האם ייתכן שאתה סובל מדיכאון, חשוב לבחון אם הופיעו תסמינים שונים בחייך שלא היו קיימים קודם לכן ומהווים שינוי מורגש מההתנהגות הרגילה. אלה התסמינים האופייניים לדיכאון:

 

• תחושות כמו עצבות, חוסר תקווה, ריקנות ומצב רוח מדוכא לאורך רוב היום - סימן מרכזי לדיכאון.

 

• איבוד עניין וחוסר יכולת ליהנות ממרבית הפעילויות והחוויות היומיומיות מהם נהנית בעבר - סימן מרכזי נוסף.

 

• ירידה נכרת במשקל (לא מכוונת) או עלייה במשקל או שינויים משמעותיים בתיאבון. 

 

• הפרעות שינה, חוסר שינה או עודף שינה כמעט בכל יום.

 

• חוסר שקט פנימי או האטה מוטורית כמעט בכל יום.

 

 

• עייפות או אובדן אנרגיה המורגשים באופן יומיומי.

 

• תחושות חוסר ערך עצמי או אשמה קיצונית. הרגשה של כישלון עצמי ("אני הורס הכל", "אני אפס").

 

• ירידה ביכולת לחשוב ולהתרכז.

 

• מחשבות חוזרות על מוות או התאבדות (בין אם קיים תכנון שכזה או לא). 

 

• עלולים להופיע גם כאבים גופניים שונים, לרוב כאבי ראש, כאבי בטן, כאבי גב וכאבים בחזה.

 

בחן עד כמה התסמינים הללו גורמים לסבל ולפגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי. דיכאון עלול להופיע בדרגות שונות של חומרה, מדיכאון קל שאינו מפריע לתפקוד אך יש בו מאפיינים של פחות שמחת חיים והתלהבות ופחות הנאה מאשר הייתה בחיים קודם לכן, עד לדיכאון חמור שמתבטא בפגיעה קשה ביותר בתפקוד (למשל חוסר יכולת ו/או רצון לקום מהמיטה). עוצמת התסמינים והפגיעה שלהם בתפקוד קובעת את חומרת הדיכאון.

 

אם אתה חש בדיכאון או חושש שאדם הקרוב לך סובל מדיכאון, אל תישאר עם זה לבד. פנה לרופא משפחה, פסיכולוג או פסיכיאטר כדי לאבחן את המצב טוב יותר ולבחון אפשרויות לטיפולים תרופתיים וטיפולים פסיכולוגיים.

 

 

בחן את עצמך: האם האתה סובל מדיכאון קליני? 

 

 

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית וממנהלי קהילת דיכאון וחרדה ברשת החברתית-בריאותית "כמוני"

 

 

עדכון אחרון: אפריל 2016 


 

קישור:
כינוי:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: