סוכרת סוג-2
כמוניסוכרת סוג-2חדשותפירות טריים עשויים להפחית את הסיכון לסוכרת וסיבוכיה

פירות טריים עשויים להפחית את הסיכון לסוכרת וסיבוכיה

מחקר: צריכה של פירות טריים קשורה לסיכון מופחת להתפתחות סוכרת סוג 2 ולסיבוכים של המחלה ומוות בקרב מי שכבר אובחן כסוכרתי

מאת אלה הר-נוי
12/04/17
תגובות 1

המחקר מחזק את ההמלצה הקיימת לצרוך פירות טריים, כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת (צילום: Shutterstock)
המחקר מחזק את ההמלצה הקיימת לצרוך פירות טריים, כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת (צילום: Shutterstock)

ההטבות הבריאותיות של צריכת פירות וירקות מוכחות, אך תכולת הסוכר בפירות הובילה לחששות באשר לסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2 ולעלייה ברמות הסוכר בדם שמעלה את הסיכון לסיבוכים במי שכבר פיתח את המחלה.

 

אז האם צריכה גבוהה של פירות עשויה להעלות את הסיכון לסוכרת? האם למי שכבר פיתח את המחלה מומלץ להמעיט בצריכה של פירות? כדי לענות על השאלות חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בחנו נתונים של כחצי מיליון אנשים שהשתתפו במחקר שנערך בסין, במסגרתו הנבדקים היו במעקב במשך שבע שנים. החוקרים בחנו מקרים של אבחון סוכרת באנשים שהיו ללא סוכרת בתחילת המעקב ואת ההתפתחות של מחלות כלי דם ומוות באנשים שכבר בתחילת המחקר היו סוכרתיים, וכן את צריכת הפירות בקרב כל נבדק.

 

לאחר שנלקחו בחשבון גורמים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות כמו גיל, מין, מצב סוציו אקונומי, השמנה, הרגלי חיים אחרים והיסטוריה משפחתית של סוכרת, ניתוח הנתונים שממצאיו פורסמו בכתב העת PLOS Medicine העלה כי לאנשים שדיווחו על צריכה יומית של פירות טריים היה סיכון נמוך ב-12% לפתח סוכרת בהשוואה לנבדקים שלא צרכו פירות או צרכו פירות לעיתים נדירות. ככל שצריכת הפירות הייתה גבוהה יותר, הסיכון לסוכרת הופחת.

 

באנשים שכבר אובחנו עם סוכרת לפני שהמחקר החל, צריכה של פירות טריים באופן קבוע נקשרה לסיכון נמוך ב-17% למוות מכל סיבה במהלך המעקב ולסיכון נמוך ב-28% לסיבוכים בכלי הדם בקטנים (כמו מחלת כליות, מחלת עיניים ונוירופתיה סוכרתית) וב-13% לסיבוכים בכלי הדם הגדולים (כמו מחלת לב איסכמית ושבץ). זאת בהשוואה לאנשים שכמעט לא צרכו פירות – פחות ממנה בשבוע.

 

החוקרים מספקים מספר הסברים אפשריים לממצאים ובהם שהמטבוליזם של הסוכרים הטבעיים בפירות שונה מזה של סוכרים מזוקקים. בנוסף, פירות מהווים מקור טוב לסיבים תזונתיים, מינרלים ונוגדי חמצון, שהפעולה המשולבת שלהם עשויה להפחית את הסיכון למחלה ולסיבוכיה.

 

מדובר במחקר תצפיתי וככזה הוא אינו יכול להוכיח כי הקשר שנצפה הוא קשר של סיבה ותוצאה. מגבלות נוספות של המחקר כוללות את העובדה שהוא התבסס על נבדקים בסין והסתמך על דיווחי הנבדקים באשר לצריכת הפירות והירקות שלהם. עם זאת, הוא מחזק את ההמלצה הקיימת לצרוך פירות טריים, גם באנשים עם סוכרת, כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת.

 

מחקר נוסף, שפורסם בשנת 2013 בכתב העת Nutrition Journal, העלה כי הגבלת הצריכה של פירות במאובחנים עם סוכרת סוג 2 לא משפיעה על רמות הסוכר בדם. במחקר השתתפו 63 גברים ונשים עם משקל עודף שאובחנו לאחרונה עם סוכרת. כל המשתתפים קיבלו טיפול רפואי ועצות מתזונאיות, בהן המלצות לצמצום צריכת הקלוריות. כמחצית מהמשתתפים התבקשו להגביל את צריכת הפירות שלהם למקסימום שתי מנות פרי ביום, בעוד שהאחרים התבקשו לאכול לפחות שתי מנות פירות ביום. מנת פרי הוגדרה ככמות המכילה כ-10 גרם פחמימות – לדוגמה תפוח (100 גרם) חצי בננה (50 גרם) או תפוז (125 גרם). לאחר 12 שבועות של התערבות נמצא כי כל המשתתפים ירדו במשקל ואצל כל המשתתפים נצפתה ירידה ברמת ההמוגלובין המסוכרר, ללא הבדלים בין אלה שאכלו כמות גדולה יותר של פירות ואלה שאכלו כמות קטנה יותר.

 

 

PLOS Medicine 2017; DOI: 10.1371/journal.pmed.1002279

 

denur1
13/04/17 22:09
יהיו תוצאות המחקר מה שיהיו, מציע לכל סוכרתי לבדוק מה ההשפעה של אכילת פירות עליו.
קישור:
כינוי:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: