מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותקפה עשוי להפחית סיכון לסרטן הכבד

קפה עשוי להפחית סיכון לסרטן הכבד

בשורה טובה לחובבי הקפה: סקירת מחקרים מצאה כי שתיית קפה קשורה לסיכון נמוך ב-40% לסרטן הכבד


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

צריכת קפה מפחיתה את הסיכון לסרטן הכבד מהסוג הנפוץ ביותר. כך עולה מסקירת מחקרים חדשה שפורסמה בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

 

בניתוח הנתונים נכללו 16 מחקרים באיכות טובה שפורסמו בין 1996 ל-2012, בהם השתתפו 3,153 חולי סרטן כבד ראשוני - קרצינומה של הכבד שמקורה בתאים המרכזיים של הכבד (הפטוציטים). 

 

בחישוב הנתונים מכל 16 המחקרים, החוקרים האיטלקים מצאו כי צריכת קפה בכל כמות קשורה לסיכון נמוך בכ-40% לסרטן כבד ראשוני, בהשוואה לאי-שתיית קפה.

 

צריכה מרובה של קפה נקשרה לסיכון נמוך יותר לסרטן מצריכה מעטה של קפה. לדוגמה, חלק מהמחקרים מצאו כי שתיית 3 כוסות קפה ביום מפחיתה את הסיכון לסרטן כבד ראשוני ביותר מ-50%.

 

בהתבסס על כל המחקרים, החוקרים חישבו כי על כל כוס קפה נוספת ששותים ביום, יש ירידה של 20% בסיכון לסרטן כבד ראשוני.

 

החוקרים מציינים כי למרות התוצאות העקביות במחקרים, ולמרות שהם לקחו בחשבון גורמים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות כמו שתיית אלכוהול והיסטוריה של הפטטיס או מחלת כבד, קשה לקבוע אם הקשר בין קפה לסרטן כבד ראשוני הוא קשר של סיבה-תוצאה. כך למשל, ייתכן שאנשים עם מחלות כבד מפחיתים את צריכת הקפה שלהם.

 

 

Clinical Gastronenterology and Hepatology, Published 22 October 2013