מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםחדשותתזונה צמחונית עשויה להפחית את לחץ הדם

תזונה צמחונית עשויה להפחית את לחץ הדם

סקירה של 39 מחקרים מצאה כי תזונה צמחונית עשויה לסייע להפחית את לחץ הדם


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מעבר לתזונה צמחונית עשוי לסייע לאנשים להפחית את לחץ הדם שלהם. כך עולה מסקירת מחקרים גדולה שפורסמה בכתב העת JAMA Internal Medicine.

 

חוקרים יפנים ניתחו 7 ניסויים קליניים ו-32 מחקרים תצפיתיים שהשוו בין אנשים שאכלו בשר לאלה שלא אכלו בשר. סך הכל נכללו במחקר כמעט 22,000 נחקרים.

 

תזונה צמחונית נקשרה להפחתה בלחץ הדם הממוצע בהשוואה לתזונה רגילה. ניתוח הנתונים העלה כי בממוצע, לחץ הדם הסיסטולי (הערך הגבוה בקריאת לחץ הדם) של צמחונים היה נמוך ב-5 עד 7 מ"מ כספית ולחץ הדם הדיאסטולי (הערך הנמוך) היה נמוך ב-2 עד 5 מ"מ כספית, בהשוואה לאוכלי הבשר. 

 

אולי נראה כי מדובר בהבדל צנוע, אך החוקרים מציינים שלפי הנחיות קליניות, ירידה כזו בלחץ הדם יכולה להפחית את הסיכון של אדם להתקף לב ב-9% ולשבץ ב-14%, אם מצליחים לשמור עליה לאורך זמן.

 

החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בין סוג התזונה הצמחונית לירידה בערכי לחץ הדם. הירידה בלחץ הדם הייתה דומה בין אם מדובר בתזונה טבעונית ללא מוצרים מן החי או תזונה צמחונית שכוללת מזונות כמו מוצרי חלב וביצים. 

 

בתגובה לפרסום תוצאות המחקר, מומחים מציינים כי מדובר בממצאים ראשוניים ויש צורך במחקרים נוספים לפני שניתן יהיה להמליץ למטופלים עם לחץ דם גבוה להפוך לצמחונים.

 

רוב המחקרים שנכללו בסקירה רק השוו בין אוכלי הבשר לצמחונים מבחינת מדדי בריאות. מחקרים כאלה יכולים להצביע על קשר, אך לא יכולים להוכיח קשר של סיבה-תוצאה, או במילים אחרות – לא ניתן לדעת בוודאות כי הסיבה לכך שלצמחונים יש נטייה ללחץ דם נמוך יותר נובעת מהתזונה עצמה.

 

רק שבעה מחקרים שכללו כ-300 נחקרים בחנו את ההשפעות של שינוי התזונה באמצעות העברת הנחקרים לתזונה צמחונית או תזונה עם בשר. תוצאות של מחקרים כאלה נחשבות לעדויות חזקות יותר. התוצאות מהניסויים הללו לא היו עקביות, אם כי בסיכום התוצאות גם מחקרים אלה הצביעו על הטבה קטנה לתזונה צמחונית.

 

בשנה שעברה פורסם מחקר שמצא כי הסיכון לאשפוז או מוות עקב מחלות לב נמוך ב-32% בצמחונים בהשוואה לאנשים שאוכלים בשר.

 

 

14 דרכים טבעיות להפחתת לחץ הדם

 

JAMA Intern Med. Published online February 24, 2014