מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניכמוניחדשותאיך להכין ברוקולי כדי להפיק השפעות אנטי-סרטניות

איך להכין ברוקולי כדי להפיק השפעות אנטי-סרטניות

חוקרים: כדי לקבל את ההשפעה המרבית של ברוקולי נגד סרטן כדאי לאכול אותו עם נבטי ברוקולי


בישול יתר פוגע בהשפעה המגנה של ברוקולי מפני סרטן (צילום: panthermedia)
בישול יתר פוגע בהשפעה המגנה של ברוקולי מפני סרטן (צילום: panthermedia)

 

מחקרים כבר מצאו כי ברוקולי יכול להלחם בסרטן. לקראת יום המודעות הבינלאומי לסרטן שיצוין בסוף השבוע, חוקרים מאוניברסיטת Illinois מפרסמים מחקר שמספק עדויות לכך שהאופן בו מכינים וצורכים את הברוקולי משפיע על היכולות נוגדות הסרטן של הירק. אכילת ברוקולי עם נבטי ברוקולי יכולה כמעט להכפיל את ההשפעה האנטי-סרטנית. בישול יתר פוגע בהשפעה המגנה.

 

"ברוקולי, כשמכינים אותו בצורה הנכונה, הוא מרכיב מזון אנטי-סרטני יעיל במיוחד" מסבירה החוקרת אליזבת' ג'פרי, פרופסור לתזונה "מספיק לאכול 5-3 מנות בשבוע כדי ליהנות מההשפעות המיטיבות של הירק. יחד עם זאת, האנזים מירוזינז  (myrosinase) חייב להיות נוכח. אם הוא לא קיים, המרכיב האנטי-דלקתי והאנטי-סרטני שבברוקולי -סולפוראפן (Sulforaphane) לא נוצר".

 

לדברי פרופ' ג'פרי, אנשים רבים הורסים את המירוזינז על-ידי כך שהם מבשלים את הברוקולי יתר על המידה. גם צרכנים המבקשים לשמור על בריאותם ומשתמשים בתוספי מזון של אבקות ברוקולי במתכונים כדי לשפר את ערכם התזונתי, מפסידים את היתרונות של האנזים כי אבקות אלו פעמים רבות לא מכילות אותו.

 

פרופ' ג'פרי מוסיפה כי נבטי ברוקולי מכילים כמויות גדולות של האנזים מירוזינז. החוקרים שיערו כי המירוזינז שבנבטים יגביר את היווצרות הסולפורפאן וגם את ספיגתו של החומר מאבקת ברוקולי, אם אוכלים את השניים יחד.

 

במחקר ראשוני קטן שפורסם בכתב העת Nutrition and Cancer, גייסו החוקרים ארבעה גברים בריאים שאכלו ארוחות שהכילו נבטי ברוקולי בלבד, רק אבקת ברוקולי, שילוב של השניים או אף אחד מהם. לאחר מכן החוקרים מדדו את רמות המטבוליטים (חומרים הנוצרים בתהליך המטבוליזם) של הסולפורפאן בדם ובשתן שלהם.

 

שלוש שעות לאחר האכילה, זוהתה השפעה סינרגטית ברורה בין האבקה לנבטים, משמע שהם פעלו טוב יותר ביחד מאשר כל אחד לחוד. הספיגה של הסולפורפאן עלתה כמעט פי שניים כאשר האבקה והנבטים נאכלו יחד. החוקרים מצאו מטבוליטים בדם ובשתן, בזמן הרבה יותר מוקדם וברמות גבוהות הרבה יותר לאחר אכילת תוסף אבקת הברוקולי יחד עם נבטי הברוקולי, מאשר כשאחד החומרים נצרך לבדו. זה מרמז על כך שהאנזים מירוזינז מנבטי הברוקולי הפיק סולפורפאן לא רק מהנבטים, אלא גם מהאבקה.

 

יש מזונות אחרים המכילים סולפורפאן שניתן לשלבם יחד עם הברוקולי כדי לשפר את היתרונות הבריאותיים שלו, כמו חרדל, צנונית, רוקט ווואסבי. החוקרים אומרים כי כדי לשפר את היתרונות האנטי-סרטניים של הברוקולי, מומלץ לפזר נבטי ברוקולי על הברוקולי, או להכין רוטב חרדל לירק. בנוסף, יש להימנע מבישול יתר שמחסל את האנזים החיוני. הדרך הכי טובה להכין ברוקולי היא לאדות את הירק במשך דקות בודדות.

 

 

Nutrition and Cancer, 2011; : 1 DOI: 10.1080/01635581.2011.523495

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

ענתר
30/04/13 16:35

ברורות, מה לעשות עם הברוקולי שילחם בסרטן

מיקבץ מחקרים ומידע על ברוקולי ותרומתו לבריאות
http://www.camoni.co.il/?idr=402&pid=2624