מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותאספירין מפחית סיכון לסרטן הלבלב

אספירין מפחית סיכון לסרטן הלבלב

מחקר: נטילת אספירין לפחות פעם בחודש מפחיתה סיכון לסרטן הלבלב ב- 26%


אין ליטול אספירין באופן קבוע בלי ייעוץ רפואי (צילום: panthermedia)
אין ליטול אספירין באופן קבוע בלי ייעוץ רפואי (צילום: panthermedia)

 

נטילת אספירין לפחות פעם בחודש קשורה להפחתה משמעותית בסיכון לסרטן הלבלב, אחד מסוגי הסרטן המסוכנים ביותר. כך עולה ממחקר חדש שהציגו חוקרים מהמאיו קליניק בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לחקר סרטן.

 

אספירין הוא נוגד דלקת לא סטרואידי המשמש לטיפול בכאבים, הורדת חום והפחתת דלקות. בנוסף, הוא מונע הצמדות טסיות ולכן גורם ל"דילול דם" ומשמש למניעת מחלות לב.

 

המחקר נערך בקרב 904 חולי סרטן הלבלב ו- 1,224 אנשים בריאים, כולם בני 55 לפחות. המשתתפים דיווחו על השימוש שלהם בתרופות נוגדות כאב, ביניהן אספירין. החוקרים מצאו כי אנשים שנטלו אספירין לפחות פעם אחת בחודש היו בעלי סיכון נמוך ב- 26% לסרטן הלבלב בהשוואה לאלה שלא נטלו אספירין באופן קבוע. בקרב אנשים שנטלו אספירין במינון נמוך למניעת מחלות לב וכלי דם, היה סיכון נמוך ב- 35% לסרטן הלבלב. יחד עם זאת לא נמצא קשר בין נטילת תרופות פופולאריות אחרות נגד כאב לסיכון לסרטן הלבלב.

 

יש לציין כי המחקר מצא קשר בין שימוש באספירין וסיכון לסרטן, אך לא קשר של סיבה- תוצאה. החוקרים הבהירו כי הממצאים הם ראשוניים ושהם לא מעודדים לשימוש באספירין למניעת סרטן. אנשים צריכים להיוועץ עם רופא לגבי השימוש באספירין בגלל תופעות הלוואי של התרופה ביניהן דימומים ופגיעה ברירית הקיבה. אספירין גם מתנגש עם תרופות רבות אחרות, במיוחד תרופות המשפיעות על קרישת הדם.

 

מחקר נוסף שפורסם בשנה שעברה מצא סיכון מופחת לתחלואה בסוגי סרטן שונים וסיכון מופחת למוות מסרטן, בקרב אנשים שנטלו אספירין כל יום במשך חמש שנים לפחות. המחקר שפורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי לאנסט, בוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, על בסיס מספר מחקרים שכללו יחד נתונים של יותר מ- 25,000 בני-אדם. בעקבות הפרסום משרד הבריאות הזהיר את הציבור מפני נטילת הכדור ללא יעוץ רפואי.

 

 

לפרטים נוספים באתר האיגוד האמריקאי לחקר סרטן

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה