מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותהאם גלולות מעלות סיכון לסרטן השד?

האם גלולות מעלות סיכון לסרטן השד?

מחקר מצא כי שימוש בגלולות מסוימות למניעת הריון עשוי להעלות סיכון לסרטן השד בנשים צעירות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לנשים שהשתמשו לאחרונה בגלולות מסוימות למניעת הריון עשוי להיות סיכון מוגבר לסרטן השד. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Cancer Research מצא כי שימוש בשנה האחרונה בגלולות המכילות רמה גבוהה או בינונית של אסטרוגן, וכמה פורמולציות נוספות של גלולות, מעלה את הסיכון לסרטן השד בקרב נשים בגילאי 20 עד 49.

 

כיום קיימים שני סוגים מרכזיים של גלולות למניעת הריון: גלולות המכילות רק פרוגסטרון והגלולות המקובלות יותר שמשלבות שני הורמונים - אסטרוגן ופרוגסטרון. קיימים סוגים רבים של גלולות משולבות, כאשר ההבדלים המרכזיים ביניהם הם בסוג הפרוגסטרון וברמות האסטרוגן.

 

ידוע כי אסטרוגן עלול לעודד גדילה של תאי סרטן השד. מספר מחקרים גדולים העלו את האפשרות ששימוש עכשווי בגלולות למניעת הריון מעלה מעט את הסיכון לסרטן השד בקרב נשים צעירות. עם זאת, נראה כי רמות הסיכון חוזרות לרמות רגילות 10 שנים אחרי הפסקת השימוש בגלולות.

 

במחקר הנוכחי חוקרים מהמכון לחקר הסרטן Fred Hutchinson בארה"ב, השוו 1,102 נשים מתחת לגיל 50 שאובחנו עם סרטן שד חודרני בין 1990 ל-2009, ל-21,952 נשים בעלות מאפיינים דומים שלא סבלו מסרטן.

 

ניתוח הנתונים העלה כי באופן כללי, לנשים שנטלו גלולות משולבות למניעת הריון ב-12 החודשים האחרונים היה סיכון גבוה ב-50% לסרטן השד בהשוואה לנשים שנטלו גלולות בעבר הרחוק יותר או נשים שלא נטלו גלולות.

 

הסיכון משתנה בהתאם למינון 

 

כאשר החוקרים בחנו את הסיכון לפי סוג הגלולות, הם מצאו כי הסיכון המוגבר של נשים לפתח סרטן השד השתנה בהתאם לפורמולציות השונות

 

הסיכון עלה בעיקר בנשים שהשתמשו בגלולות המכילות רמות גבוהות של אסטרוגן – גלולות שהשימוש בהן כיום כבר לא נפוץ. בנשים שנטלו גלולות עם רמות גבוהות של אסטרוגן בשנה האחרונה הסיכון לסרטן השד היה גבוה כמעט פי שלושה (2.7) בהשוואה לנשים שנטלו גלולות בעבר הרחוק יותר או נשים שלא נטלו גלולות. שימוש בגלולות עם מינון בינוני (30-35 מיקרוגרם) של אסטרוגן נקשר לסיכון גבוה ב-60% לסרטן השד.

 

לעומת זאת, בקרב נשים שנטלו גלולות עם רמות נמוכות של אסטרוגן (עד 20 מיקרוגרם) – גלולות שהשימוש בהן כיום נפוץ הרבה יותר – לא נמצא סיכון מוגבר לסרטן השד.

 

לדברי החוקרים, מחקרם עשוי להיות אמין יותר ממחקרים אחרים מכיוון שהוא הסתמך על תיעוד מפורט של סוג הגלולות שהנשים נטלו. עם זאת, הם מציינים כי יש לפרש את הממצאים בזהירות ולאושש אותם באמצעות מחקרים נוספים.

 

יש לציין כי סרטן השד בנשים צעירות הוא נדיר יחסית ולכן הסיכון האבסולוטי לאישה, גם אם היא נוטלת גלולות, אינו גבוה. בנוסף, מחקרים קודמים הראו כי הסיכון המוגבר נעלם כ-10 שנים לאחר שהנשים מפסיקות ליטול את הגלולות. דבר נוסף שיש לזכור, הוא שמחקרים הוכיחו כי לנשים שנוטלות גלולות למניעת הריון סיכון מופחת לפתח סרטן השחלות וסרטן רירית הרחם – השפעה מגנה שעולה ככל שהשימוש בגלולות ממושך יותר.

 

 

מקורות:

Cancer Res 2014; 74; 4078–89

המכון הלאומי לסרטן בארה"ב