מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-1

מנהלי קהילה

דר' זהר לנדאו
דר' זהר לנדאו
מומחית ברפואת ילדים ובאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים ומתבגריםמנהלת השירות לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים במרכז הרפואי 'וולפסון'.בנוסף, עובדת במכון לסוכרת נעורים של 'מכבי' ברעננה ומקבלת במרפאתי בצפון תל אביב באופן פרטי ומבוטחים של 'כללית מושלם'.יש לי הרבה ניסיון בטיפול בסוכרת מסוג 1 בילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים. כמו כן אני יוזמת ושותפה למחקרים רבים העוסקים בסוכרת מסוג 1 ואנדוקרינולוגיה.כל הצדדים הקשורים לטיפול בסוכרת מסוג 1 (טכנולוגיה, היבטים רגשיים ותזונתיים) מאד קרובים לליבי. 
ד
ד"ר מיכל גילאון
דיאטנית קלינית ואפידמיולוגית. בעלת תואר ראשון בתזונה קלינית מהאוניברסיטה העברית, ודוקטורט בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת תל אביב.עובדת במכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים ובקליניקה פרטית בגבעתיים.בעלת ניסיון רב בהתאמת הטיפול התזונתי בסוכרת מסוג 1 בגילאים השונים, באופן אישי לכל אחד בהתאם לצרכיו ולהעדפותיו. הטיפול כולל התאמה של התזונה לטכנולוגיות החדשות בטיפול בסוכרת (משאבות אינסולין, סנסורים) ובסוגים חדשים של אינסולין.בנוסף לעבודה הקלינית, מרצה במסגרות אקדמיות שונות ומרכזת מקצועית של הקורס הטיפול התזונתי בסוכרת לדיאטניות באוניברסיטת תל אביב.  
ד
ד"ר אביבית כהן
רופאה פנימית ואנדוקרינולוגית ביחידת הסוכרת בהדסה עין כרם ומנהלת מכון סוכרת של מכבי שירותי בריאות בירושלים.
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.

מובילי קהילה

בתיה קריטי
בתיה קריטי
אחראית תחום זכויות באגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) הנגשת זכויות בסוכרת סוג 1 לכלל הקהילה ועזרה במצוי הזכויות מול גופים ממשלתיים שונים. מתן מענה לקהילת הסוכרתיים סוג 1 בכל הגילאים ובני משפחותיהם
כמוניסוכרת סוג-1מדריכיםהחיים עם סוכרת סוג 1

החיים עם סוכרת סוג 1

איך מתנהלים החיים עם סוכרת סוג 1? מה המעקב הנדרש? והאם קיימות הגבלות בתעסוקה, בצבא ובבתי הספר? מדריך


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

סוכרת סוג 1 אומנם דורשת התאמות רבות בחיי היומיום, אך ניתן לנהל חיים רגילים עם המחלה, לרבות חיים למשך שנים ארוכות, שמירה על כושר גופני ואפילו כניסה לענפי ספורט תחרותיים, וכן הבאת ילדים לעולם, התקדמות במישור התעסוקתי והחברתי והגשמה עצמית בכל תחום. ריכזנו את ההשפעות השונות שיש לסוכרת סוג 1 על החיים. 

 

מעקב וטיפול 

 

כדי לחיות חיים מלאים עם סוכרת סוג 1, נדרש להקפיד על מניעת מצבי סיכון וסיבוכים של המחלה באמצעות בדיקות רציפות לרמות הסוכר בדם, קבלת אינסולין, התאמות תזונתיות, ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר וכן הקפדה על בדיקות מעקב שונות.

 

הטיפול היומיומי בסוכרת סוג 1 נועד למנוע מצבי סיכון – לרבות היפוגליקמיה, היפרגליקמיה וקטואצידוזיס, וכן למנוע סיבוכים ומחלות נלוות לסוכרת על ידי בדיקות מעקב תקופתיות.

 

עוד על סיבוכי הסוכרת והמעקב הרפואי הנדרש למניעתם 

 

הטיפול מצריך צוות רב מקצועי, הכולל, רופא, אחות, דיאטנית ועובדת סוציאלית. כיום ישנה מגמה של הכשרת אחיות מומחיות לסוכרת המשולבות בעבודה היומיומית במרפאות הסוכרת בקופות החולים ובתי החולים ומסייעות בהדרכת מטופלים ובביצוע מעקבים תקופתיים.

 

בכלל, המגמה כיום היא להעצים מטופלים כדי לאפשר להם התמודדות עצמית עם מצבי הסיכון השונים, באמצעות מתן מידע, לימוד מיומנויות טיפול עצמי, הבטחת שימוש נכון ואופטימלי באינסולין, חינוך לאורח חיים בריא ולתזונה בריאה – בהתאמה להעדפות המטופל, יכולת להבחין ולמנוע מצבי סיכון ככל האפשר, להכיר שיטות לניטור רמות הסוכר בדם וויסות הטיפול באינסולין בהתאם לתוצאות, לטפל בסוכרת במצבי דחק ובמצבי חירום שדורשים מענה מיידי ולקיים תקשורת רציפה עם הצוות המטפל.

 

מעקב אחר רמות הסוכר בדם

 

הטיפול באינסולין דורש מדידת רמות סוכר בדם לפחות ארבע פעמים ביום ולרוב הרבה מעבר לכך (צילום: Shutterstock)

 

מדידת רמות הסוכר בדם מהווה רכיב מרכזי בטיפול באנשים עם סוכרת סוג 1, ולפי מחקרים – ביצוע בדיקות לאורך היממה משפר את איזון הסוכרת ומונע סיבוכים. מעקב רצוף אחר רמות הסוכר בדם חיוני לצורך חישוב כמות האינסולין הנדרשת להזרקה במצבים משתנים, למשל לאחר ארוחות, פעילות גופנית או צום ממושך.

 

הטיפול באינסולין דורש כיום מדידת רמות סוכר בדם לפחות ארבע פעמים ביום, ולרוב הרבה מעבר לכך. ככלל, מומלץ למדוד את רמות הסוכר בדם בבוקר, לפני כל ארוחה ולפני השינה, וכן בכל מצב שבו לא מרגישים טוב ויש חשד לעודף סוכר (היפרגליקמיה) או סוכר נמוך מדי (היפוגליקמיה). לעתים יש צורך לבצע מדידות גם לאחר הארוחות, כדי לבחון את השפעת האינסולין שהוזרק לגוף.

 

כיום זמינים בשוק מכשירים המאפשרים מדידה לרמות הסוכר תוך נטילת כמות מזערית של דם, המספקים תוצאות תוך 5 עד 15 שניות בלבד וברמת דיוק גבוהה עם טווח טעות של 10% בלבד.

 

מדידת רמות הסוכר בדם מבוצעת ברוב המקרים על ידי מכשיר ביתי מסוג גלוקומטר, וניתן לבצען גם באמצעות מד ניטור סוכר רציף, שבמצבים מסוימים בלבד כלול בסל הבריאות. חלק מהמטופלים מקבלים אינסולין באמצעות משאבות משוכללות הפועלות לפי מודל של 'לבלב מלאכותי', המבצעות בדיקות לרמות הסוכר בדם באמצעות מכשיר ניטור אוטומטי המקושר למשאבה, באופן המאפשר מתן אינסולין בהתאם לתוצאות הבדיקה באופן אוטומטי, כמעט ללא התערבות מצד המטופל.

 

כיום ישנן טכנולוגיות חדשניות ביותר למדידת רמות הסוכר בדם, לרבות פיתוח ישראלי של מכשיר הנצמד כקליפס לאוזן והיחיד בעולם שאינו דורש כל דקירה, וכן מדבקה עם מחט זעירה שמוחלפת כל שבועיים ומאפשרת קריאה לרמות הסוכר בדם באמצעות מכשיר סורק, הדומה לסורק ברקוד בסופרמרקט.

 

לצד בדיקות ביתיות לרמות הסוכר, במעבדה מבוצעות בדיקות שגרתיות לרמות ההמוגלובין המסוכרר בדם, במטרה להעריך את יעילות הטיפול התרופתי, בבדיקה שאומדת את ערכי הסוכר הממוצעים בשלושה עד ארבעת החודשים האחרונים. בדיקה להמוגלובין מסוכרר מומלצת כל 4-3 חודשים, ולפחות אחת לשנה אצל חולי סוכרת ותיקים ומאוזנים, ואפשר לבצעה במעבדה בהפניה מרופא המשפחה.

 

עוד על מדידת רמות הסוכר בדם

 

בעת מדידה של רמות הסוכר בדם, יש להיות מודעים לגורמים שמשפיעים על רמות הסוכר בדם, לרבות גורמים המובילים לעליית סוכר, ובכללם מזונות מסוימים עם אינדקס גליקמי גבוה, לחץ, חוסר פעילות גופנית, הזרקת כמות נמוכה מדי של אינסולין, תרופות מסוימות כמו קורטיקוסטרואידים, כאב ואף כאבי מחזור וכן התייבשות, ולצדם על גורמים המובילים לירידת סוכר, ובכללם מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך, קפה ואלכוהול, חסרים תזונתיים, פעילות גופנית (ברוב המקרים), תרופות מסוימות – למשל ליתר לחץ דם והזרקת כמות גבוהה מדי של אינסולין.

 

עוד על גורמים שמשפיעים על רמות הסוכר בדם

 

אינסולין

 

כיום כמעט כל תכשירי האינסולין בארץ נלקחים באמצעות עט-מזרק עם מחט דקה מאוד, מצופה סיליקון ובעלת חיתוך מיוחד מונע כאבים (צילום: Shutterstock)

 

הטיפול באינסולין מהווה נדבך מרכזי בטיפול בסוכרת סוג 1 ובשמירה על רמות מאוזנות ככל האפשר של סוכר בדם. בבסיסה, מחלת הסוכרת על סוגיה מתבטאת בעודף סוכר בדם, כשסוכרת סוג 1 היא מחלה אוטואימונית שבה מערכת החיסון הטבעית של הגוף תוקפת אותו, באופן שמתבטא בפגיעה בלתי הפיכה בתאי בטא בלבלב והרס של תאים אלה. לכן לאנשים עם סוכרת מסוג 1 אין יכולת לייצר את הורמון האינסולין המיוצר בתאים אלה, והם חייבים לקבל כל יום אינסולין ממקור חיצוני כדי לשרוד. מתן אספקה שוטפת של אינסולין מאפשר לאנשים עם סוכרת סוג 1 אריכות ימים – גם עד גיל 120, ומאפשר בחירה של כמעט כל מקצוע.

 

איזון הסוכר אצל אנשים עם סוכרת נעשה באמצעות מתן אינסולין בהזרקות אינסולין במזרקים ועטי אינסולין מתוחכמים או באמצעות משאבות אינסולין, בהתאמה של מינון האינסולין על פי תוצאות ניטור רמות הסוכר בדם. קביעת סוג האינסולין הנדרש והתאמת המינונים נעשית בהתייעצות עם הרופא המטפל ומבוססת גם על רמות ההמוגלובין המסוכרר בדם.

 

הדקירה בהזרקת האינסולין אינה מהווה סיבה להימנע מהטיפול וכואבת פחות מהדקירות באצבע למדידת רמות הסוכר. בבטן, דקירה לקבלת אינסולין כמעט בלתי מורגשת, הן בגלל אזור ההזרקה שאינו רגיש לכאבים, והן מאחר וכיום כמעט כל תכשירי האינסולין בארץ נלקחים באמצעות עט-מזרק עם מחט דקה מאוד, מצופה סיליקון ובעלת חיתוך מיוחד מונע כאבים.

 

עוד על הטיפול באינסולין

 

פעילות גופנית

 

ביצוע פעילות גופנית דורש לעתים התאמות תזונתיות ושינוי בכמות האינסולין המוזרקת (צילום: Shutterstock)

 

פעילות גופנית מהווה רכיב הכרחי באורח החיים היומיומי של אנשים עם סוכרת סוג 1, ומקלה על האיזון ברמות הסוכר ומניעת מצבי סיכון וסיבוכים.  ככלל, פעילות גופנית משפרת את איזון רמות הסוכר בדם בקרב סוכרתיים – הן באמצעות הגברת הרגישות לאינסולין והן בשמירה על רמות תקינות של שומנים בדם, ומומלץ שתבוצע באופן סדיר – לפחות אחת לכל 3-2 ימים – כדי להשיג יעילות מרבית.

 

מחקרים העלו כי פעילות גופנית מתונה סדירה המשתווה להליכה מהירה מצטברת של 7 שעות בשבוע – מובילה לירידה של 50% בסיכון לתמותה מכל סיבה לאורך שבע שנים בקרב אנשים עם סוכרת סוג 1. "סוכרת היא מחלה של כלי דם, וכשמפעילים את הגוף והשרירים – משפרים את זרימת הדם ומונעים סתימות ומחלות לב וכלי דם", מסביר פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון וחבר המועצה הלאומית לסוכרת.

 

עם זאת, פעילות גופנית עשויה להעלות את הסיכון להתפתחות היפוגליקמיה בטווח המיידי או היפוגליקמיה מאוחרת, ודורשת היערכות מקדימה מראש. בסוכרת סוג 1, ביצוע פעילות גופנית דורש לעתים התאמות תזונתיות ושינוי בכמות האינסולין המוזרקת – לעתים גם כשהפעילות מסתכמת בעבודות בית בלבד. היכרות של כל מטופל עם השפעת הפעילות הגופנית על רמות הסוכר בדמו תסייע לשמור על איזון המונע התפתחות סיבוכי סוכרת.

 

ככלל, לפי המלצות האגודה האמריקאית לסוכרת, לאנשים עם סוכרת סוג 1 מומלץ להקפיד על 30 דקות של פעילות גופנית אירובית בעוצמה מתונה-בינונית למשך 5 ימים בשבוע לפחות – סה"כ 150 דקות לשבוע ולצדה פעילות אנארובית לחיזוק שרירי הגוף לפחות פעמיים בשבוע.

 

אנשים עם סוכרת סוג 1 יכולים להגיע לרמה של ספורטאים מקצועיים ותחרותיים. כך, למשל, בליגת ה-NBA בארה"ב שיחקו שחקני כדורסל עם סוכרת סוג 1, בהם כריס דאדלי, גארי פורבס ואדם מוריסון, ובכדורגל מוכרים שחקנים עם סוכרת סוג 1 כמו גארי מבוט, דני מקגריין ואנדי פנמן. 

 

עוד על פעילות גופנית בסוכרת סוג 1

 

התאמה תזונתית

 

 הדגש בטיפול התזונתי הוא באכילה של מזון בריא ומגוון ככל האפשר (צילום: Shutterstock)

 

תזונה מהווה את אחד הרכיבים החשובים ביותר לשמירה על אורח חיים בריא באופן כללי ולאנשים עם סוכרת סוג 1 בפרט. מאחר וסוכרת סוג 1 היא מחלה כרונית, נדרש מהמאובחנים ייעוץ תזונתי מתמשך על ידי דיאטנים קליניים – החל מאבחון המחלה ולאורך כל החיים. הטיפול כולל תכנון של הארוחות בהתאמה אישית לנתוני החולה: גיל, מין, סוג האינסולין שניתן ומינונו, פעילות גופנית, סדר יום, הרגלי אכילה במשפחה, העדפות המטופל ונכונותו לשמירה על אורח חיים בריא. במידה שחל שינוי במצב הרפואי, ומתפתחים סיבוכים של סוכרת סוג 1 – לרבות היפוגליקמיה, היפרגליקמיה, קטואצידוזיס או מחלות הנלוות לסוכרת – נדרשת התאמה תזונתית פרטנית מעמיקה יותר.

 

לטיפול התזונתי באנשים עם סוכרת סוג 1 מספר מטרות מרכזיות, לרבות שמירה על איזון ברמות הסוכר בדם ומניעת היפוגליקמיה והיפרגליקמיה; שמירה על משקל גוף תקין ומניעת עודף משקל והשמנה; שמירה על פרופיל שומנים תקין בדם למניעת מחלות לב וכלי דם, המהוות את אחד הסיבוכים המרכזיים של סוכרת סוג 1; ושמירה על לחץ דם תקין למניעת התפתחות סיבוכים בכליות (נפרופתיה).

 

לדברי גילה פיימן, סגנית מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה ודיאטנית אחראית במכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים, "הדגש בטיפול התזונתי הוא באכילה של מזון בריא ומגוון ככל האפשר, מאחר וטיפול תזונתי הכרחי לגדילה תקינה, ותזונה נכונה אף מסייעת לספיגת אינסולין – הורמון הנדרש אף הוא לצורך תהליכי התפתחות וגדילה תקינים. כמו כן, תזונה נכונה הכרחית בהיבט הרגשי וההתנהגותי ולמניעת התפתחות הפרעות אכילה".

 

עוד על תזונה וסוכרת סוג 1

 

אשפוז בעקבות סוכרת סוג 1

 

מצבי סיכון מסוימים עלולים להוביל לאשפוז, לרבות היפוגליקמיה קשה או היפרגליקמיה קיצונית המלווה בקטואצידוזיס ובהתייבשות (צילום: Shutterstock)

 

מצבי סיכון מסוימים של סוכרת סוג 1 עלולים להוביל לאשפוז, לרבות היפוגליקמיה קשה - רמות סוכר נמוכות בדם המלוות באובדן הכרה, או לחילופין היפרגליקמיה קיצונית - רמות גבוהות מדי של סוכר בדם המלוות בקטואצידוזיס (יצירה מוגברת של גופי קטון בדם, הקרויה גם 'חמצת סוכרתית') ובהתייבשות.

 

במהלך סוכרת חריפה נדרש ניטור תכוף יותר לרמות הסוכר בדם לפני כל ארוחה וכן בשעות 21:00, 24:00 ו-3:00 בלילה, ולעתים - כשמופיעות תנודות קיצוניות ברמות הסוכר או שיש חשש להיפוגליקמיה או היפרגליקמיה מתמשכת - נדרש ניטור כל 2-1 שעות. לצד הניטור, מצב חריף דורש שינוי במינון האינסולין. במקרים בהם החולה אינו יכול לבדו לבצע פעולות אלה, יש לפנות למוקד של קופת חולים או לחדר מיון. אשפוז על רקע סוכרת סוג 1 עלול להיווצר גם כתוצאה מהופעת סיבוכים של סוכרת ומחלות נלוות.

 

ברוב המקרים שלב האבחנה בסוכרת סוג 1 כולל מחלה חריפה המלווה באשפוז. לפי נתוני משרד הבריאות לילדים עד גיל 17 עם סוכרת סוג 1, בדו"ח הנכון לשנת 2013, מתוך 371 חולי סוכרת סוג 1, הרוב (92%) אושפזו בעת האבחנה. בשליש מהמקרים (33.2%) שנבדקו בדו"ח, הסוכרת היתה מלווה בשלב האבחנה בקטואצידוזיס, ומבין מקרים אלו – הרוב המכריע אושפזו (97.6%).

 

החיים עם סוכרת סוג 1 

 

הגבלות תעסוקתיות עם סוכרת סוג 1 

 

אנשים עם סוכרת סוג 1 יכולים לבחור בכל מקצוע, פרט לטייס ואסטרונאוט ונכון להיום גם כבאי - אם כי הנושא נידון עתה בבית המשפט (צילום: Shutterstock)

 

החיים עם סוכרת סוג 1 מאפשרים בחירה כמעט בכל המקצועות הקיימים, בכפוף להקפדה על משטר טיפולי ואורח חיים בריא. הגבלות בעיסוק במקצועות מסוימים עם סוכרת סוג 1 שהיו קיימים במדינות רבות הולכים ונעלמים.

 

עם זאת, במדינות שונות מוטלות עדיין הגבלות על אנשים עם סוכרת סוג 1 בנהיגה ברכב ציבורי, אם כי לפי מחקרים חולי סוכרת אינם מעורבים כיום בתאונות דרכים קלות או חמורות יותר מאשר האוכלוסייה הכללית. לפי תקנות התעבורה בישראל, חולי סוכרת יכולים להוציא רישיון נהיגה ברכב פרטי, רכב מקצועי כמו משאית – עד 3 טון ורכב דו גלגלי כמו אופנוע, בכפוף להצהרה בדבר מחלת הסוכרת בחתימת עורך דין או רשם בית משפט ובדיקה של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, על סמך טופס שמועבר למשרד הרישוי מהרופא המטפל.

 

ככלל, התקנות בישראל אינן מאפשרות כיום לחולי סוכרת סוג 1, כמו גם חולי סוכרת נוספים התלויים באינסולין, להוציא רישיון חדש נהיגה לרכב ציבורי – באוויר, ביבשה או בים – לרבות אמבולנס, אוטובוס, מונית, מטוס, ספינה ומשאית במשקל מעל 3 טון. עם זאת, מטופלים שאובחנו בגיל מבוגר עם סוכרת – לרבות סוכרת סוג 1, יכולים להמשיך ולהחזיק ברישיון נהיגה מסחרי, במידה ועברו בדיקות מקיפות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים – לרבות בדיקות לסיבוכי סוכרת, ובייחוד בדיקות לאיזון הסוכר בדם (המוגלובין מסוכרר) ובדיקות ראייה.

 

אנשים עם סוכרת סוג 1 עדיין מוגבלים מלהיות טייסים ואסטרונאוטים, ובישראל גם קיימת נכון להיום הגבלה האוסרת עליהם לעבוד ככבאים, אם כי הנושא נידון עתה בבית המשפט.

 

מעבר לכך, החיים מספקים דוגמאות רבות לאנשים עם סוכרת סוג 1 שהצליחו להגשים קריירות מוצלחות, למשל ראש ממשלת בריטניה הנוכחית תרזה מיי, השחקנית זוכת פרסי האוסקר והאמי האלי ברי (מונסטר בול, סרטי אקס מן, קאט וומן), ספורטאי העבר וכיום הסנטור האמריקאי כריס דאדלי, השחקנית הוותיקה מרי טיילר מור, שכיכבה בין השאר בתכניות הטלוויזיה האמריקאית הקלאסיות "המופע של מרי טיילור מור" ו"המופע של דיק ואן דייק", השחקן דוריאן גרגורי, הזמר ברט מייקלס – סולן להקת 'פויזן', שופטת בית המשפט העליון בארה"ב סוניה סוטומאייר ועוד.

 

הלימודים בבתי ספר עם סוכרת סוג 1 

 

 חשוב שהצוות החינוכי יכיר את המחלה, מאפייניה ודרכי הטיפול בה (צילום: Shutterstock)

 

למעלה מ-5,000 תלמידים עם סוכרת סוג 1 לומדים בישראל במערכת החינוך, ולפי הערכות יש לפחות ילד אחד סוכרתי בכל בית ספר. לפי המדריך לטיפול בסוכרת סוג 1 של המועצה הלאומית לסוכרת, חשוב שהצוות החינוכי בכל בית ספר ובכל גן ילדים יכיר את המחלה, מאפייניה ודרכי הטיפול בה.

 

בשגרה, ילד סוכרתי יכול להשתתף בכל פעילות בגן ובבית הספר, על פי מגבלותיו ובהתאם להנחיות רפואיות. התייחסות מצד הרופא המטפל צריכה להינתן באשר למצבים הכרוכים בפעילות גופנית מואצת, מתח או ימי מחלה.

 

בגני הילדים ובבתי הספר בכיתות הנמוכות ועד הגיעם של ילדים לעצמאות מלאה משולבת סייעת לטיפול בילדים סוכרתיים, בהיקף של עד 30 שעות שבועיות.

 

במהלך בחינות מתאפשרת לתלמידים עם סוכרת סוג 1 תוספת זמן בגין הפסדי זמנים על רקע בדיקות לרמות הסוכר בדם ו/או אכילה.

 

הוריו של ילד עם סוכרת סוג 1 אחראים להימצאות ערכת גלוקגון אחת לפחות במוסד החינוכי בו הוא לומד.

 

צוותי החינוך נדרשים לסייע לילדים קטנים סוכרתיים בביצוע בדיקות לרמת הסוכר בדם בדקירה באצבע ובהזרקות אינסולין.

 

לפני טיולים נדרשת הערכות מקדימה של הילד והוריו וצוות המוסד החינוכי. המדריך קובע כי אין לחייב ילד עם סוכרת סוג 1 במלווה אישי לפעילות חוץ בית ספרית כמו טיול. עם זאת, מוסד חינוכי רשאי להתנות השתתפות ילד עם סוכרת סוג 1 בפעילות מחוץ לבית הספר באישור רפואי.

 

צבא עם סוכרת סוג 1 

 

סוכרת סוג 1 מקנה פטור רפואי משירות, אך ניתן להתנדב לצבא לשירות של שנתיים (צילום: Shutterstock)

 

צעירים עם סוכרת המטופלים באינסולין, ובכללם כל אלו עם סוכרת סוג 1 – מקבלים פרופיל 21 ופטורים משירות צבאי בצה"ל. לאחר הצגת המסמכים הרפואיים במועד הצו הראשון מופנים מועמדים לשירות עם סוכרת סוג 1 לוועדה רפואית מיוחדת (ור"ם) המורכבת מרופאי מילואים בכירים, לרבות כירורג ופנימאי, ומקנה להם פטור רפואי משירות.

 

עם זאת, הם רשאים להתנדב לצבא לשירות של שנתיים (למעט לתפקידים הדורשים חתימה לתקופה ארוכה יותר), במידה וערך ההמוגלובין המסוכרר בדם נמוך מ-9%. ניתן להתחיל בתהליך ההתנדבות לצבא כבר במעמד הצו הראשון. מתנדבים לצבא עם סוכרת סוג 1 מבצעים יום עבודה מלא במהלך השירות הצבאי, 8 שעות ביום, לפחות 5 ימים בשבוע. החמרה במחלה ויציאה מאיזון ברמות הסוכר בדם אינם מאפשרים המשך של מסגרת ההתנדבות. לצד הצבא, סוכרת סוג 1 מאפשרת התנדבות גם למסגרות של שירות לאומי.

 

חיילים עם סוכרת סוג 1 רשאים להמשיך לקבל טיפול בקופת החולים על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

 

טיולים בעולם עם סוכרת סוג 1 

 

ניתן לטייל בעולם עם סוכרת סוג 1, אך נדרשת הכנה מקדימה הכוללת הצטיידות במכתב באנגלית מהרופא ובכמות מספקת של אינסולין (צילום: Shutterstock)

 

אין מניעה לאנשים עם סוכרת סוג 1 לצאת לטיולים ממושכים ברחבי העולם, לרבות טיולי תרמילאים, אולם המדריך לטיפול בסוכרת סוג 1 של המועצה הלאומית לסוכרת ממליץ על ביצוע הכנה מקדימה, הכוללת הצטיידות במכתב באנגלית מהרופא המטפל עם תקציר האבחנות ודרך הטיפול, ציוד דרוש ופרטי התקשרות למקרה הצורך. מכתב זה גם נדרש לצורך העברת הציוד המשמש ליפול במחלה בנמלי התעופה.

 

כמו כן נדרש להצטייד בטרם הנסיעה עם כמות מספקת של אינסולין למשך הטיול או עם תכנון מבוקר להצטיידות במהלך הטיול בנקודות ספציפיות. למטופלים במשאבות אינסולין מומלץ לשאת פרטי קשר של נציגי יצרנית המשאבה בארץ הטיול.

 

יש לרכוש לקראת הטיול צידנית קטנה לשמירת האינסולין, וניתן לרכוש כיום צידניות המופעלות על ידי סוללה נטענת. מומלץ להפריד את הציוד המשמש לטיפול במחלה בתיק יד נפרד הצמוד למטייל במעבר בשדות התעופה ולאורך הטיול.

 

תמיכה למתמודדים עם סוכרת סוג 1 

 

ניתן ליצור קשר עם סוכרתיים נוספים דרך קבוצות תמיכה שמפעילה האגודה לסוכרת נעורים בישראל ובקהילת סוכרת סוג 1 בכמוני (צילום: Shutterstock)

 

האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל היא ארגון הגג הפועל לקידום קהילת האנשים עם סוכרת סוג 1, המוערכת בכ-50 אלף איש בישראל, בהם כ-5,000 ילדים. הארגון מהווה למעשה שלוחה של ארגון ה-JDRF – קרן המחקר המרכזית הפועלת כיום למימון וקידום מחקרים פורצי דרך בתחום הטיפול ומציאת המרפא לסוכרת סוג 1.

 

האגודה מפעילה 'קו חם' למענה טלפוני לסוכרתיים מסוג 1 ובני משפחותיהם, המאויש על ידי עובדים סוציאליים וכולל מידע וייעוץ פרטני בכל הנוגע להתנהלות עם הסוכרת בכל תחומי החיים, מיצוי ואכיפת זכויות, ליווי מקצועי ורגשי; מפיצה חוברות מידע הזמינות באתר האגודה בנושאים הקשורים למחלה, לרבות זכויות ילדים ובוגרים סוכרתיים, חוברת הכנה לחזרה לשנת הלימודים עם סוכרת מסוג 1 וכלים להורה בהתמודדות עם סוכרתי בגיל ההתבגרות; חלוקת 'תיק מתוק' למאובחנים חדשים המצטרפים לאגודה; פרויקט ליווי משפחות, לזיהוי צרכיהם של מאובחנים חדשים על ידי מתנדבים שהם סוכרתיים ותיקים ובני משפחותיהם; קייטנות קיץ רפואיות לילדי סוכרת נעורים וכן פעולות נוספות למיצוי זכויות מול ארגונים, קידום מחקר רפואי על סוכרת סוג 1 והנגשת טיפולים וטכנולוגיות חדשות למטופלים.

 

לפי המדריך לטיפול בסוכרת סוג 1 של המועצה הלאומית לסוכרת, לקייטנות ייחודיות למטופלי סוכרת משמעות עבור ילדים בגילי 10 עד 17, בין השאר בהתמודדות טובה יותר עם משטר הטיפולים הקפדני, בלמידה הדדית של דרכים להתמודדות עם המחלה וקשייה ובהפגת תחושת הבדידות המאפיינת ילדים ומתבגרים עם מחלות כרוניות. 

 

חשוב לדעת כי התמיכה הנפשית הפסיכו-סוציאלית מרכזית עבור אנשים עם סוכרת סוג 1. תמיכה זו זמינה באמצעות פסיכולוגים ועובדים סוציאליים המועסקים במרפאות סוכרת הפועלות בקופות החולים ובתי החולים. לפי המדריך לטיפול בסוכרת סוג 1 של המועצה הלאומית לסוכרת, התערבות פסיכו-סוציאלית נדרשת כבר משלב האבחון במחלה, מאחר ו"גילוי הסוכרת הוא אירוע משברי בעל השלכות רגשיות, קוגניטיביות ותפקודיות על החולה ובני משפחתו בכל גיל שבו מתגלה המחלה, בילדות ובבגרות". 

 

בחודשים הראשונים לאחר אבחון הסוכרת ניתן לזהות דיכאון ו/או חרדה אצל חלק ניכר מהמאובחנים ומשפחותיהם. מחקרים העלו כי התערבות פסיכולוגית בשלב הראשון שלאחר פרוץ המחלה – לרבות במסגרת פרטנית, משפחתית או קבוצת תמיכה – היא בעלת ערך רב בהסתגלות העתידית של המאובחנים למחלה. אצל ילדים ישנה חשיבות גבוהה להחזרתם המהירה למסגרת לימודים סדירה, ולצד זאת חובה ליידע את אחות בית הספר והנהלת בית הספר באבחון המחלה כדי לאפשר התייחסות מתאימה וטיפול במצבי חירום במידת הצורך. 

 

ככלל, התערבות פסיכו סוציאלית נדרשת לשיפור ההיענות היומיומית לטיפול בסוכרת סוג 1. נמצא בעבודות כי התערבות פסיכו סוציאלית יעילה לתפקודם היומיומי של אנשים עם סוכרת סוג 1 גם בשלבי מעבר שונים בחיים, לרבות כניסה לבית ספר, גיל ההתבגרות, גיוס לצבא, בחירת מקצוע, שינוי במקום העבודה, נישואין והיריון. טיפול פסיכו סוציאלי גם מועיל בשלבים של שינוי טיפולי, למשל מעבר לשימוש במשאבות או במד ניטור סוכר רציף, בייחוד אצל ילדים חולים עד גיל 8. כמו כן, במידה ומאובחנים סיבוכי סוכרת העלולים לעורר מחדש חרדות ותגובות דיכאוניות, תמיכה פסיכולוגית משמעותית וחיונית לשיפור איכות חייו של החולה בעתיד.

 

קשרים עם אנשים נוספים שאובחנו ותלויים בנטילה יומיומית של אינסולין, בבדיקות דם תכופות לאורך היום ובהתאמות תזונתיות – עשויים להקל בהתמודדות היומיומית עם המחלה. ניתן ליצור קשר עם סוכרתיים נוספים דרך קבוצות תמיכה שמפעילה האגודה לסוכרת נעורים בישראל ובקהילת סוכרת סוג 1 בכמוני

 

 

לעצות להתמודדות עם סוכרת סוג 1 במשפחה 

 

 

עודכן לאחרונה: מארס 2017