מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםחדשותיתר לחץ דם: איזו קופה תיתן לך יותר?

יתר לחץ דם: איזו קופה תיתן לך יותר?

מטכנולוגיות טיפול מתקדמות ועד דיקור. מה מציעות קופות החולים השונות לסובלים מיתר לחץ דם?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

'הרוצח השקט', כך נהוג לכנות מצב של יתר לחץ דם, מצב שלרוב אינו מלווה באזהרות או תסמינים כלשהם אך מעלה את הסיכון למצבי תחלואה רבים, לרבות סוכרת, אירועי לב, שבץ מוחי ומחלות כליה.

 

בארה"ב מעריך המרכז הלאומי לבקרת מחלות כי אחד לכל שלושה מבוגרים סובל מיתר לחץ דם. בישראל מעריכה החברה הישראלית ליתר לחץ דם כי סובלים מלחץ דם גבוה כמיליון איש, אחד מכל שבעה ישראלים. לפי סקר שנערך במשרד הבריאות בשנים 2010-2007, 18.4% מהגברים ו-20.6% מהנשים מדווחים על יתר לחץ דם שאובחן על ידי רופא.

 

בסוף 2013 הפיץ האגף למדיניות רפואית בהסתדרות הרפואית הנחיות קליניות חדשות לטיפול ביתר לחץ דם. במסמך הוחלט לראשונה להמליץ לרופאים לאבחן יתר לחץ דם מתחת לגיל 40 על סמך תוצאות ניטור לחץ דם שנמשך 24 שעות בטכנולוגיות חדשניות, בהבדל מהאבחון שבוצע עד כה במדידות במרפאה בלבד. בנוסף הוחלט לקבוע רמת לחץ דם של 140/90 כערך עליון אליו יש לשאוף בקרב הרוב המוחלט של המטופלים, בהבדל מערכים שונים שהיו מותאמים עד עתה לפי גיל.

 

הטיפול ביתר לחץ דם מוטמע ברובו בסל הבריאות הממלכתי, וניתן בקופות על ידי רופאי משפחה, שנתמכים על ידי צוותים הכוללים אחיות, דיאטניות, יועצים לפעילות גופנית ופיזיותרפיה ומקצועות פרא רפואיים נוספים.

 

מעבר לכך, קופות החולים מציעות שירותים לסובלים מלחץ דם גבוה כתוספת לסל, בעיקר דרך מסלולי הביטוחים המשלימים השונים. מדריך "כמוני" מבקש למפות את השירותים ולקבוע מיהי הקופה העדיפה ביותר עבור אנשים עם יתר לחץ דם.

 

תרופות

 

לפי נתוני הסקר שנערך במשרד הבריאות בשנים 2010-2007, 86.5% מהגברים ו-84.4% מהנשים המאובחנים עם יתר לחץ דם מטופלים בתרופות. צריכת התרופות נמוכה במיוחד בקרב מאובחנים בגילי 34-21.

 

הרוב המכריע של התרופות להורדת לחץ דם כלולות בסל התרופות הממלכתי. הסל גם קובע תקרת השתתפות עצמית לרבעון לחולים במחלות כרוניות, העומדת נכון להיום על 858 ש"ח לרבעון (286 ש"ח לחודש). אמנם יתר לחץ דם אינו מוגדר כמחלה כרונית, אלא רק יתר לחץ דם ריאתי המתבטא בעליה בלחץ הדם בכלי הדם של הריאות, הניתנת לאבחון בבדיקה קלינית, צילום חזה ואקו לב. אולם כל משפחות התרופות המשמשות להורדת לחץ דם (Hypertensive Agents) כלולות ברשימת משרד הבריאות המזכה את המשתמשים בהן בקביעות במנה חודשית אחת לפחות להיכלל במסגרת התקרה הרבעונית.

 

טכנולוגיות

 

מטופלים הסובלים מלחץ דם גבוה עלולים לפתח מצב של יתר לחץ דם עמיד לטיפול, שמשמעותו קשיחות משמעותית בכלי הדם וסיכון לפגיעה בלתי הפיכה באיברים פנימיים ובייחוד בכליות. במצבים אלו על הרופא לשלול תחילה מצבים דומים העלולים להטעות את האבחנה, ובהם: 'אפקט החלוק הלבן' המצביע על עלייה בלחץ הדם במדידות במרפאה ועל לחץ דם מאוזן במדידות בבית; מדידת לחץ דם שאינה מבוצעת על פי ההנחיות; ומטופלים מעל גיל 75 אצלם עשויה קריאה גבוהה של לחץ הדם להצביע על הסתיידות כלי הדם ולהיות גבוהה מערך לחץ הדם בפועל.

 

כשהוכח קיומו של יתר לחץ דם עמיד לטיפול, הטיפול הטכנולוגי המתקדם ביותר המוצע בשנים האחרונות, שאינו כלול כיום בסל, מבוצע באמצעות דנרבציה לעורקי הכליה (RDN, Renal Denervation therapy). הטיפול נעשה בטכנולוגיית צנתור, וכולל צריבה סלקטיבית וממוקדת של המקלעת העצבית העוטפת את העורקים המובילים לשתי הכליות באמצעות קטטר ותחת שיקוף המוחדר דרך המפשעה עד מוצא עורקי הכליה. הצריבה הנעשית בגלי רדיו (RF) משפיעה על העצבים בדופן העורקים ומגדילה את קוטר העורקים המוליכים דם לכליות, את המתח שלהם ואת זרימת הדם במקום.

 

הנחיות ההסתדרות הרפואית מ-2013 קובעות כי אין להפנות אנשים לטיפול זה ללא התייעצות עם מומחה ליתר לחץ דם, ומבלי שווידא כי כל אפשרויות הטיפול מוצו ולא קיימת התווית נגד.

 

מבדיקת "כמוני" עולה כי נכון לאוגוסט 2014, אף אחת מארבעת קופות חולים אינה מציעה למבוטחיה את הטיפול, אף לא במסלולי הביטוח המשלים.

 

בישראל טופלו עד כה למעלה מ-140 חולים בשיטה זו בתשעה בתי חולים, רובם במסגרת מחקר (Global Symplicity Registry). הטיפול הראשון בשיטה בוצע ביולי 2011 בבית החולים הדסה עין-כרם.

 

טכנולוגיה נוספת, הפועלת על עקרונות שיטת הביופידבק, היא מכשיר רספרייט (Resperate) - חיישן אלקטרוני נייד המאפשר הורדה של לחץ הדם על ידי הסדרת נשימות. המכשיר מנתח את דפוס הנשימה של המשתמש, ומנחה אותו באמצעות צלילים ייחודיים מתי לשאוף ומתי לנשוף, לצורך הסדרה של נשימה טיפולית, בהאטה לקצב של פחות מ-10 נשימות לדקה. הפעולה גורמת להרפיית שרירים בכלי הדם הקטנים, שיפור בזרימת הדם והורדה של לחץ הדם. המכשיר אושר עוד בינואר 2001 על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) להורדת לחץ דם. בישראל, קופת חולים כללית מציעה למבוטחיה בביטוחים המשלימים מושלם זהב ופלטינום את המכשיר בעלות מופחתת של 1,299 ש"ח.

 

מכשירים אוטומטיים למדידה ביתית של לחץ דם

 

בקופות החולים מוצעים מכשירים אוטומטיים למדידה ביתית של לחץ דם בהנחות דרך בתי המרקחת שמפעילות הקופות ברחבי הארץ. קופת חולים כללית מפעילה 420 בתי מרקחת, מכבי מפעילה 50 בתי מרקחת, מאוחדת 40 וללאומית 150 בתי מרקחת וחדרי תרופות.

 

כללית מציעה למכירה בבתי המרקחת שבבעלותה מד לחץ דם לזרוע מסוג Tensoval בעלות של 276 ש"ח לכלל המבוטחים. כמו כן, למחזיקים בביטוחים המשלימים (מושלם זהב ופלטינום) מוצעים מכשירי מד לחץ דם בעלות מופחתת של 183.90 ש"ח, אחת לשלוש שנים.

 

מכבי מציעה מכשירי לחץ דם בהנחה למבוטחי "מגן זהב" ו"מכבי שלי", אחת לשלוש שנים, בעלות מופחתת של 121 ש"ח, וביישובים מרוחקים ללא בית מרקחת של מכבי בסמוך יכולים המחזיקים בביטוחים המשלימים לקבל החזר של 33% מעלות מכשיר לחץ דם הנרכש בבית מרקחת אחר ועד 215 ש"ח.

 

מאוחדת מציעה מכשירי לחץ דם בהנחה של עד 50% למחזיקים בביטוחים המשלימים מאוחדת עדיף ומאוחדת שיא, אחת לשנה. מבדיקת "כמוני" עולה כי מכשיר לחץ דם זול מוצע במסגרת זו במחיר של 108 ש"ח בבתי המרקחת של הקופה.

 

ואילו לאומית מציעה מכשירי לחץ דם בהנחה של 50% למחזיקים בביטוחים המשלימים "לאומית כסף" ו"לאומית זהב", אחת לשנה. מבדיקת "כמוני" עולה כי מכשיר לחץ דם זול מוצע במסגרת זו במחיר של 150 ש"ח בבתי המרקחת של הקופה.

 

מהבדיקה עולה כי מאוחדת היא הקופה המציעה מד לחץ דם אוטומטי במחירים המשתלמים ביותר ברכישה דרך בתי המרקחת שהיא מפעילה.

 

מד לחץ דם למחזיקים בביטוחים המשלימים:

 

 

ביקור רופא ובדיקות דם בבית

 

בדיקת "כמוני" מבקשת להשוות גם את שירות בדיקת הרופא הביתית ובדיקות מעבדה בנטילת דם ביתית, העשויים לתמוך באנשים עם מצב כרוני של לחץ דם גבוה. מההשוואה עולה כי המחיר הזול ביותר לבדיקת רופא ביתית מוצע למבוטחי מאוחדת שיא, והמחיר הזול ביותר לבדיקות מעבדה ביתיות מוצע למבוטחי כללית מושלם זהב ופלטינום.

 

 

 

בדיקות סקר מנהלים

 

בדיקות סקר מנהלים כוללות סדרת בדיקות רפואיות תקופתית, ובהן גם בדיקה תקופתית של ערכי לחץ הדם לצורכי מעקב ואיתור מצבים של 'טרום יתר לחץ דם', המוגדרים בלחץ דם דיאסטולי בערכי 89-80 יחידות ולחץ דם סיסטולי בערכי 139-120 יחידות. הסקר כולל בנוסף בדיקות לתפקודי לב, נשימה, ראיה ושמיעה, ומוצע בהנחה במסגרות הביטוח המשלים השונות של קופות החולים. 

 

כללית מציעה בביטוחים המשלימים (מושלם זהב ופלטינום) בדיקות סקר תקופתיות הכוללות המטולוגיה+כימיה, בדיקת שתן כללית, בדיקת רופא, לחץ דם, תפקוד ריאות, ראייה ושמיעה, אחת לשנתיים, בהשתתפות עצמית של 240 ש"ח. בנוסף, ניתן לבצע במסגרת בדיקות הסקר אחת מארבע בדיקות נוספות: אגרומטריה/ גינקולוגיה בעלות של 114 ש"ח, ממוגרפיה בהפניית רופא בלבד בעלות של 79 ש"ח וצפיפות עצם בעלות של 57 ש"ח.

 

מכבי מציעה למבוטחי 'מכבי שלי' מעל גיל 45 בדיקת סקר תקופתית, הכוללת בדיקת רופא, בדיקת דם ושתן, בדיקת לחץ דם, בדיקת א.ק.ג, תפקוד ריאות וצילום חזה (לעוסקים בספורט ו/או מעשנים), בדיקת ראייה, בדיקת לחץ תוך עיני, בדיקת דם סמוי בצואה, בדיקת שמיעה, וכן אחת מהבדיקות לבחירת המבוטח: ארגומטריה, ממוגרפיה, בדיקת גינקולוגית (כולל בדיקת שד) ובדיקת צפיפות העצם - בעלות של 20 ש"ח לחבילת הבדיקות, אחת לשלוש שנים, בתשעה מכונים החתומים על הסדרים עם הקופה ברחבי הארץ.

 

מאוחדת מציעה למחזיקים בביטוחים המשלימים סדרת בדיקות סקר רפואיות למבוטחים מעל גיל 18, במרפאות הקופה בעלות של 249 ש"ח, ובבדיקות במכון בהסכם עם הקופה בהחזר בגובה של 75% ועד 499 ש"ח.

 

ואילו לאומית מציעה בדיקת סקר מנהלים אחת לשנתיים, למבוטחי 'לאומית כסף' בעלות של 553 ש"ח, ולמבוטחי 'לאומית זהב' בעלות של 251 ש"ח.

 

מההשוואה עולה כי סקר המנהלים הזול ביותר מוצע למבוטחי מכבי שלי, בפערי מחירים הנמוכים בכ-90% מהמחירים המוצעים בתוכניות הביטוחים המשלימים של קופות החולים כללית, מאוחדת ולאומית.

 

 

 

רפואה משלימה

 

הסובלים מלחץ דם גבוה עשויים להיעזר גם בטיפולי רפואה משלימה. עיקר הראיות המדעיות מצביעות על יעילות בהורדת לחץ הדם לטיפולים בתרופות הומיאופתיות, תוספי תזונה וצמחי מרפא בהתאמה נטורופתית ודיקור סיני.

 

בין תוספי המזון וצמחי המרפא שהוכחו כיעילים כלול אנזים Q10, הפועל כנוגד חמצון ומצוי בחוסר בקרב אנשים עם לחץ דם גבוה, אשלגן התורם להורדת לחץ דם, ותמציות של צמחי מרפא מסוג עוזרר ודבקון המפחיתים לחץ דם, אם כי יש להתאימם במינון מדויק, כיוון שהם עלולים להיות רעילים במינונים גבוהים. כמו כן, ייעוץ נטורופתי דרוש לעתים כדי למנוע נטילת צמחי מרפא ותוספי מזון העלולים להעלות את לחץ דם או להיות מסוכנים בצריכה משולבת עם התרופות להורדת לחץ דם.

 

מספר מצומצם של מחקרים מצביע על יעילות לטיפול בדיקור סיני בהורדת לחץ דם, לרבות מחקר שבוצע בקרב 34 אנשים בתורכיה והתפרסם בשנת 2013 בכתב העת Acupuncture & Electro-Therapeutic Research שזיהה בעקבות דיקור סיני ירידה בלחץ הדם הן הסיסטולי והן הדיאסטולי בקרב אנשים שאובחנו עם יתר לחץ דם. יחד עם זאת, מאמר של חוקרים מאוסטרליה שהתפרסם בנושא בשנת 2007 בכתב העת Circulation מבהיר כי נכון לעת האחרונה, הראיות בתחום אינן חד משמעיות.

 

מההשוואה בין קופות החולים עולה כי טיפולי ההומיאופתיה הזולים ביותר מוצעים למבוטחי לאומית זהב, וטיפולי נטורופתיה ודיקור סיני הזולים ביותר מוצעים למחזיקים בביטוח מכבי שלי.

 

 

 

אז איזו קופה הכי משתלמת?

 

מההשוואה עולה כי קופת חולים מאוחדת היא זו המציעה מכשירים אוטומטיים למדידת לחץ דם הזולים ביותר בבתי המרקחת שלה. מבוטחי מאוחדת שיא גם זוכים למחיר הנמוך ביותר עבור בדיקת רופא בבית, בעוד שמבוטחי כללית מושלם זהב ופלטינום מתכבדים במחיר הזול ביותר לבדיקות דם ביתיות. בדיקות סקר מנהלים, הכוללות גם מדידה תקופתית של לחץ דם לצורכי מעקב, הן הזולות ביותר במכבי שלי, בפערים גדולים לעומת ההנחות הניתנות בקופות האחרות. ובאשר לטיפולי רפואה משלימה העשויים להועיל להורדת לחץ דם - טיפולי ההומיאופתיה הזולים ביותר מוצעים למבוטחי לאומית זהב, וטיפולי נטורופתיה ודיקור סיני הזולים ביותר מוצעים למבוטחי מכבי שלי. כמו כן יצוין כי כל ארבעת קופות החולים טרם מציעות הנחות לטיפול הטכנולוגי המתקדם ביותר הקיים כיום להורדת לחץ דם באמצעות צריבת עורקי הכליה.

 

14 דרכים טבעיות להפחתת לחץ דם