מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןמדריכיםכך תתמודדו עם כימותרפיה

כך תתמודדו עם כימותרפיה

שתייה מרובה תקל על תופעות הלוואי. כתמים על העור מחייבים פניה דחופה לרופא. כל מה שצריך לדעת על טיפולים כימותרפיים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אחד מכל שלושה ישראלים יחלה בסרטן במהלך חייו. בחלק מהמקרים, הטיפול במחלה יערב כימותרפיה. ריכזנו כל מה שצריך לדעת כדי להכין את המטופל וקרוביו להתמודדות עם הטיפולים.

 

מהו טיפול כימותרפי?

 

כימותרפיה זה טיפול הניתן באמצעות מגוון רחב של תכשירים כימיים הכוללים מספר רב של תרכובות כימיות, שנועדו לעצור את ההתחלקות של התאים הסרטניים. כימותרפיה יכולה להינתן כתרופה בודדת או בשילוב מספר תרופות. הטיפול יכול להינתן בעירוי דרך הווריד או דרך הפה.

 

הכימותרפיה ניתנת במחזורי טיפול המכונים קורסים. קורס יכול לנוע בין יום אחד ועד שבעה ימי טיפול. מספר הקורסים של טיפול כימותרפי תלוי בגורמים כמו סוג המחלה ושלב המחלה בו החולה אובחן.

 

איך מתבצע הטיפול?

 

כשתגיע למכון תבוצע לך בדיקת דם (ספירת דם) ואם הבדיקה תקינה התרופות יוזמנו מבית מרקחת של בית החולים. לפני מתן הטיפול הכימותרפי יינתן עירוי הכנה המכיל תרופות כמו תרופות נגד בחילות. הטיפול עצמו נמשך מספר שעות (תלוי בטיפול).

 

מה אפשר לעשות בזמן הטיפול?

 

מומלץ להביא לטיפול דברים שיעסיקו, יעבירו את הזמן ויסיחו את הדעת. זה יכול להיות מגזינים וספרים, נגני מוזיקה, או מחשב אישי עליו תעמיסו מראש תכנים לצפייה (לא לשכוח אוזניות). יש מכונים בהם ליד כל מטופל יש מכשיר טלוויזיה. גם תרגילים של דמיון מודרך עשויים להקל על הטיפול.

 

האם כדאי לבוא עם מלווה?

 

רצוי לבוא עם מלווה, על מנת שיסייע בכל הנושאים המשרדיים, ישהה איתך בעת הטיפול ובעיקר - יסיע לבית החולים וחזרה. לאחר הטיפול תחוש עייף ותשוש ולכן רצוי שמישהו יסייע בבית בטיפול אישי שלך ובטיפול בילדים.

 

האם הטיפול הכימי כואב?

 

הטיפול עצמו אינו אמור לכאוב. במידה ובעת קבלת העירוי יש כאבים, חשוב לדווח לאחות מייד.

 

האם אפשר להמשיך בפעילות הרגילה בתקופת הטיפול הכימותרפי?

 

באופן כללי – כן. יתרה מכך, חשוב להמשיך בפעילות הרגילה כגון עבודה, פגישות עם חברים ופעילות גופנית מבוקרת, כל אחד לפי תחושותיו. בימים הראשונים לאחר קבלתו, הטיפול יכול לגרום לחולשה ועייפות. למרות החולשה, מומלץ מאוד לקום ולתפקד כבר למחרת הטיפול. יש מטופלים המקבלים טיפול כימותרפי ביום חמישי וביום ראשון חוזרים לעבודה. יש כאלה שלוקח להם יותר זמן. זה תלוי בטיפול וגם במטופל עצמו – אנשים עלולים להגיב באופן שונה לאותם טיפולים.

 

כיצד כימותרפיה משפיעה על התיאבון?

 

התכשירים הכימיים עלולים לגרום לבחילות והקאות ולפגוע בתיאבון, בעיקר בימים הראשונים לאחר הטיפול, אך עם הטיפולים התרופתיים הניתנים היום נגד בחילות והקאות, ניתן להתגבר על כך. בנוסף, קיימת גם פגיעה בחוש הטעם.

 

מהן תופעות הלוואי השכיחות של כימותרפיה?

 

מכיוון שהחומרים הכימיים עוצרים את ההתחלקות של תאים, גם רקמות נוספות בגוף, בעיקר אלו שמתחלקות מהר, עלולות להיפגע. במצב זה עשויים להיווצר תסמינים של מערכת העיכול כמו בחילות והקאות, שלשולים או עצירות, ותסמינים נוספים כמו נשירת שיער, יובש ופצעים בפה, חולשה ועייפות, השפעות על מערכת המין, תופעות הורמונאליות ושינויים בספירת הדם. חלק מהתרופות גורמות לפגיעה בקצות העצבים ולכן לתחושת נימול בגפיים. בנוסף, יש תופעות לוואי שונות הספציפיות לתכשירים השונים. חשוב לציין שכל גוף מגיב בצורה שונה לטיפולים הכימיים.

 

מתי תופעות הלוואי יחלפו?

 

רוב התופעות – כמו בחילות והקאות, פגיעה במערכת החיסון, עייפות ותשישות – נעלמות עם סיום הטיפולים או כמה ימים לאחר מכן. יחד עם זאת, יש תופעות שייעלמו רק לאחר מספר חודשים מסיום הטיפול כמו נימול או צמיחת שיער.

 

כיצד להקל על תופעות הלוואי של טיפולים כימותרפיים?

 

על חלק מתופעות הלוואי ניתן להקל באמצעות תרופות שונות. כדי להקל על תופעות הלוואי מומלץ להקפיד על שתייה מרובה. מומלץ גם לצרוך מזונות עתירי קלוריות בכמויות קטנות לעיתים קרובות. כדאי מאוד להתאים את תזונה תוך ייעוץ וליווי של דיאטנית.

 

מומלץ לבצע פעילות גופנית מבוקרת ומתונה כגון הליכה. פעילות גופנית תסייע למנוע את תחושת התשישות שהמטופלים חשים לאחר טיפולים. רצוי לבצע את הפעילות בשעות הבוקר המוקדמות או הערב.

 

במהלך הטיפולים יש להימנע מחשיפה לשמש. הקרינה עלולה להגביר את תופעות הלוואי של הכימותרפיה.

 

חשוב מאוד לטפל בהיגיינת הפה על מנת למנוע פצעים וכיבים בפה ולאורך מערכת העיכול, העלולים להיות כואבים מאוד ולהביא לאיבוד תיאבון.

 

מהם התסמינים המחייבים פנייה דחופה לצוות המטפל?

 

יש לדווח בדחיפות לצוות המטפל במקרה של:

 

• חום מעל 38 מעלות

• פריחה על העור

• כתמים אדומים או כחולים על העור

• כאב חריף מהרגיל

• קוצר נשימה

• שלשולים מעל 6 פעמים ביום

• הקאות מרובות הנמשכות מעל 24 שעות לאחר הטיפול

 

האם ניתן לקיים יחסי מין בתקופת הטיפול הכימי?

 

הטיפולים עלולים להשפיע על התפקוד המיני ועל ירידה בחשק המיני, הן אצל האישה והן אצל הגבר. יחד עם זאת, חשוב לדעת שמבחינה רפואית אין הגבלה על קיום יחסי מין בתקופת הטיפולים. מגע מיני לא מחמיר את המחלה ולא משבש את הטיפול הכימי.

 

המגבלה היחידה היא ערכים נמוכים מאוד של ספירות דם, העלולים לגרום לדימומים או לזיהומים. לכן, חשוב להתייעץ עם הצוות המטפל לגבי ערכי ספירת הדם המאפשרים קיום יחסי מין.

 

בנוסף, יש לנקוט באמצעי זהירות בעת קיום יחסי מין: מאחר שהמערכת החיסונית עלולה להיות פגיעה מהרגיל באופן זמני, מומלץ לקיים יחסי מין בטוחים ולהשתמש בקונדומים וכן לשמור על היגיינה של שני בני הזוג.

 

למידע נוסף על מין ומיוניות עם סרטן השד

 

האם כימותרפיה פוגעת בפוריות?

 

כמה מסוגי הטיפול הכימי עלולים לגרום לפגיעה בשחלות ולבעיות פוריות. מידת הפגיעה תלויה בטיפול ובגיל (ככל שהגיל עולה הפגיעה חמורה יותר). מאחר וכיום ניתן לשמר את הפוריות עוד לפני הפגיעה האפשרית, חשוב מאוד להתייעץ עם האונקולוג המטפל בטרם תחילת הטיפול.

 

מינרבה1
27/07/16 22:45

מספר שנים אחרי, ועדין חיה...

יש תופעות שנעשו קשות יותר, נוירופתיה למשל.

הצעה : להעזר ברפואה אלטרנטיבית בזמן הטיפולים ואחרי הטיפולים.

מחזקת את המערכת החיסונית ועוד.

קדמי-אלה
24/06/16 9:44
עופר6
08/06/14 10:23

אני עובר טיפול עקב לוקמיה אין מצב בעולם שאחרי טיפול לפחות שבוע אין כוח לזוז על איזה הליכה מתונה מדובר כאן הבן אדם כמו סמרטוט חלש ובחילות קשות וספירת הדם עם יחסי מין ?לא לעניין זה לא קשור בכלל זה תלוי רק בהרגשה ובחשק באותו רגע . לעייפות ולתשישות צריך לפחות שבוע ימים אחרי כדי להתאושש מעט

מינרבה1
06/01/14 9:58

לאחרונה נפתח בבית חולים שיבא מרכז טל, לרפואה  אונקולוגית אינטגרטבית 

 

טלפון    5307327

מינרבה1
06/01/14 9:54
מינרבה1
13/01/13 19:40

הפעילות קשה מאוד, אתה בקושי עומד על הרגליים, לא אוכל, לא ישן, חלש, עיף...

תופעות הלואי מופיעות בדרך כלל אחרי יומים, ואז גם היום הקשה ביותר.

הנימול לא תמיד עובר, והשאלה היא לחיות עם נימול או לותר על התרופה שגורמת לה ?

מה שעוזר ומקל, הוא הטפול האלטרנטיבי, לפחות אצלי זה היה כך.

מצוות ממליץ, אבל לא בקול רם.

מינרבה1
13/01/13 19:35

מאמר ארוך שמנסה לענות על יותר מדי שאלות.

לדעתי לאגודה חוברות הרבה יותר טובות וגם לאתר שלה תשובות יותר מדויקות.

ראיתי אנשים בזמן הטיפולים, אין שני אנשים שמקבלים אותו טיפול וודאי שלא מגיבים באותו אופן.

לשתות הרבה ? ומה באשר לשרותים ? האם ביקרת פעם בשרותים של בית חולים ?

הצוות מאוד מאוד עמוס קשה לו להתייחס למטופל כפי שהיה רוצה.

המזון שמקבלים - שאני קיבלתי - הוא למטה מכל ביקורת , בעיות תקציב, ברור לי, אם יושבים שם הרבה שעות גם זאת בעיה. בדרך כלל אין תאבון, ואין אחד שלא יורד במשקל לאורך הטיפול. יש מאכלים שלא רצוי לצרוך.

יש לי עוד הרבה הערות.

מינרבה1
30/07/12 15:44

בזמן הטיפולים ירדתי קרוב ל - 20 ק"ג....

אלה-הר-נוי
30/07/12 13:57

חיה הרשקו היא אחות אונקולוגית מחוזית במכבי שירותי בריאות מחוז ירושלים והשפלה, מומחית קלינית לטיפול תומך עם ניסיון רב בתחום. היא לא כותבת על מחלות אחרות פרט לסרטן ולכן לא הבנתי את השאלה "כיצד אדם אחד מומחה לכל כך הרבה מחלות ?". אם יש לך טיפים נוספים או הסתיגויות נשמח אם תשתפי - הרי זו המהות של כמוני. 

מינרבה1
30/07/12 13:29

מה ההשכלה שלך ? מנין הידע בתחום הסרטן ? כיצד אדם אחד מומחה לכל כך הרבה מחלות ?

 

תודה על השיתוף

האם יש לך טיפים נוספים עבור חברי הקהילה ועבורינו, איך למשל להקל על תופעות הלוואי?

תודה

בדיוק התופעות שעברתי וחלקן עדיין אני עובר

תודה על ההסבר.

מינרבה1
25/07/12 18:05

יש הבדלים בין התרופות/כימו שמקבלים.

יש יותר קלים ויש יותר קשים.

מטיפול לטיפול התופעות קשות יותר.

הפסקתי תרופה אחת בגלל שהתופעות היו בלתי נסבלות.

אפילו ללכת ישר לא יכולתי.

ההמוגלובין ירד מאוד.

ספירת הדם ירדה

נראה לי שכל אחד מגיב אחרת.

יש רבים שמפסיקים בגלל שפשוט לא יכולים לסבול את תופעות הלואי.

מדוע אין סקר/ מחקר רציני ? אולי יש ומעלימים אותו.

באשר לנימול, לא תמיד עובר, אפילו אחרי 10 שנים.

התרופה שגורמת לנימול, מעלה את הבטחון במספר אחוזים, אז שיגידו והחולה יחליט אם זה שווה לו. להפוך לנכה או לותר על מספר אחוזים.

במילא הטיפולים אינם מבטיחים שהמחלה לא תחזור.

בריאות לכולם