כמונילחץ דםחדשותלמה כדאי לשים שמן זית בסלט?

למה כדאי לשים שמן זית בסלט?

חוקרים טוענים שפיצחו את סוד התזונה הים תיכונית: שילוב הרכיבים יוצר חומרים שמפחיתים את לחץ הדם

מאת אלה הר-נוי
20/05/14
תגובות 1

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

התזונה הים תיכונית נחשבת לאחת הדיאטות הבריאות ביותר, למרות שהיא עשירה בשומנים. מחקרים מצאו כי התזונה יעילה להפחתת לחץ הדם ולהפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ וסוכרת. אז מה בריא בה? האם הסוד טמון בירקות? בדגים? בקטניות? אולי בשמן הזית?

 

כעת חוקרים מ-King’s College London טוענים כי זה לא רק הרכיבים של התזונה שנותנים לה את היתרון הבריאותי. בניסויים שנערכו בעכברים הם מצאו כי בין הרכיבים המרכזיים בתזונה נוצרת אינטראקציה המובילה להיווצרות חומצות שומן ייחודיות שמפחיתות את לחץ הדם.

 

השילוב המנצח הוא של שומן בלתי רווי – המתקבל משמן זית, אגוזים או אבוקדו וירקות עשירים בניטרטים בהם גזר וירקות ירוקים כמו חסה ותרד. התזונה הים תיכונית - תזונה עשירה בשמן זית, דגים, פירות, ירקות, אגוזים ודגנים מלאים - מספקת את הרכיבים הנדרשים.

 

החוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת PNAS, הגיעו למסקנה זו באמצעות שימוש בעכברים שעברו שינויים גנטיים, שאפשרו לחוקרים לבחון את ההשפעה של חומצות השומן הניטרטיות הנוצרות עם השילוב של חומצות שומן בלתי רוויות וניטרטים. הם מצאו כי חומצות השומן הפחיתו את לחץ הדם באמצעות חסימת האנזים אפוקסיד הידרולאז (Epoxide Hydrolase) המווסת את לחץ הדם.

 

עכברים שהונדסו גנטית כך שהם יהיו עמידים לתהליך החסימה, שמרו על לחץ הדם הגבוה שלהם למרות שנתנו להם לאכול את אותו סוג של חומצות שומן ניטרטיות שנוצרות באופן רגיל כאשר צורכים תזונה ים תיכונית. לעומת זאת, אותן חומצות שומן הפחיתו לחץ דם של עכברים שלא הונדסו גנטית.

 

החוקרים מסבירים כי האנזים אפוקסיד הידרולאז קיים גם בבני אדם ולכן הם מאמינים שאותה השפעה תתקבל גם באנשים. כעת הם מתכננים מחקר שיאושש זאת. התקווה היא לא רק לפצח את סוד התזונה הים תיכונית, אלא גם לפתח תרופות להפחתת לחץ דם שיתבססו על אותו מנגנון.

 

למרות שצריך לחכות למחקרים בבני אדם שיאוששו את מסקנת החוקרים לפני שניתן יהיה לקבוע ששילוב של שומנים בלתי רווים וירקות אכן מפחית את לחץ הדם, יש סיבות אחרות להוסיף שמן לסלט. מחקר שפורסם ב-2012 מצא שכדי לספוג יותר מהרכיבים הבריאים שבירקות, מומלץ להוסיף לסלט רוטב המבוסס על שומן.

 

 

PNAS doi: 10.1073/pnas.1402965111

 

בן-דויד
21/05/14 16:58

ידוע ששמן זית הוא בריא מאד, טעים מאד ומשובח. אני בזמן האחרון מאד אוהב ויניגרט, אבל אם אוכלים ממנו כמות גדולה בבת-אחת זה יכול ליצור טעם חזק מדי.


קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: