מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותמחקר: כך תפחיתו את הסיכון לסרטן המעי הגס

מחקר: כך תפחיתו את הסיכון לסרטן המעי הגס

5 מנהגים בריאים יפחיתו את הסיכון לסרטן המעי הגס באופן משמעותי, במיוחד בקרב גברים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מספר מנהגים בריאים עשויים להפחית את הסיכון לסרטן המעי הגס באופן משמעותי, במיוחד בקרב גברים. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת BMC Medicine.

 

חוקרים ממכון Potsdam-Rehbruecke בגרמניה התבססו על נתונים של יותר מ-347,000 גברים ונשים באירופה בגילאי 25 עד 70 שהיו במעקב במשך 12 שנים. במהלך תקופת המעקב 3,759 מקרים של סרטן המעי הגס אובחנו בקרב הנבדקים.

 

החוקרים בחנו כיצד 5 גורמי אורח חיים בריא השפיעו על הסיכון לפתח סרטן המעי: הימנעות מעישון, הגבלת צריכת האלכוהול, פעילות גופנית קבועה, משקל בריא ותזונה מאוזנת ובריאה העשירה בפירות, ירקות, דגים, יוגורט, אגוזים וסיבים ודלה בבשרים אדומים ומעובדים.

 

לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמים כמו גיל והשכלה, ניתוח הנתונים העלה שככל שלאנשים היו יותר גורמי אורח חיים בריאים, כך ירד הסיכון שלהם לפתח סרטן המעי הגס.

 

בהשוואה לאנשים ללא אף אחד מהגורמים הללו או עם אחד מהגורמים בלבד, לאנשים עם שני גורמים בריאים היה סיכון נמוך ב-13% לפתח סרטן המעי הגס, לאנשים עם שלושה גורמים היה סיכון נמוך ב-21%, לאנשים עם ארבעה גורמים היה סיכון נמוך ב-34% ובאלה עם כל חמשת הגורמים הבריאים הסיכון להתפתחות של סרטן המעי הגס היה נמוך ב-37%. הקשר היה גדול יותר בקרב גברים מאשר בנשים.

 

בהתבסס על ממצאי המחקר, החוקרים מעריכים כי ניתן היה למנוע עד 22% ממקרי סרטן המעי הגס בגברים ועד 11% מהמקרים בנשים באוכלוסייה האירופאית אם האנשים היו עומדים בכל 5 גורמי אורח החיים הבריא.

 

מחקר שכזה לא יכול להוכיח קשר של סיבה-תוצאה. עם זאת, הממצאים מתווספים לעדויות ההולכות ומצטברות שגורמים כמו השמנה, פעילות גופנית ותזונה משפיעים על הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס.

 

מחקר נוסף שמצאיו הוצגו השנה בכנס החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית, מצא כי חלק מהגורמים הללו עשויים גם לסייע למטופלים שסבלו מסרטן המעי הגס להפחית סיכון לחזרה של הסרטן. החוקרים התבססו על נתונים של 1,515 מטופלים שסבלו מסרטן המעי הגס. אצל 188 מתוכם הסרטן חזר לאחר הטיפול. לאחר שנלקחו בחשבון משתנים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, נמצא כי לאנשים שאכלו פחות משתי מנות דגים בשבוע היה סיכון גבוה פי 2.58 לחזרה של הסרטן ולאנשים שהתעמלו במשך פחות מ-60 דקות בשבוע היה סיכון גבוה פי 2.86 לחזרה של הסרטן.

 

מלבד הסיכון לסרטן המעי הגס, לפי מחקרים שפורסמו לאחרונה, נשים שיקפידו על 5 גורמי אורח החיים הבריאים גם יפחיתו את הסיכון שלהן לשבץ ב-54% ולסוכרת סוג 2 ב-84%. גברים שיקפידו על 5 הגורמים יפחיתו את הסיכון להתקף לב ביותר מ-80% ואת הסיכון לסוכרת סוג 2 ב-72%.

 

 

BMC Medicine 2014, 12:168