מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותפופקורן – פיצוץ של נוגדי חמצון

פופקורן – פיצוץ של נוגדי חמצון

מחקר: פופקורן מכיל יותר נוגדי חמצון מחלק מהפירות והירקות ומספק כמות עצומה של סיבים


לא החלק האוורירי הלבן - קליפות הפופקורן הן החלק הבריא ביותר (צילום: Shutterstock)
לא החלק האוורירי הלבן - קליפות הפופקורן הן החלק הבריא ביותר (צילום: Shutterstock)

 

האם הפופקורן הוא החטיף המושלם? בכנס החברה האמריקאית לכימיה מדענים דיווחו כי החטיף מכיל יותר נוגדי חמצון המכונים פוליפנולים מאשר פירות וירקות וכי הוא מהווה אוצר של סיבים.

 

המדענים מאוניברסיטת Scranton ניתחו סוגים שונים של פופקורן, בהם פופקורן שהוכן באמצעות אוויר חם ופופקורן למיקרוגל. הם בדקו את כמות נוגדי החמצון המכונים פוליפנולים, רכיבים הנמצאים במגוון של צמחים. נוגדי חמצון מנטרלים רדיקאלים חופשיים וכך מונעים תהליכי חמצון המזיקים לתאים בגוף, מה שמסייע למנוע מחלות שונות כמו מחלות לב וכלי דם וסרטן.

 

כמות הפוליפנולים בפופקורן הגיעה ל- 300 מ"ג למנה, בהשוואה ל- 114 מ"ג למנת תירס מתוק ו- 160 מ"ג למנה של פירות מסוגים שונים.

 

הכימאי ד"ר גו' וינסון הסביר כי הפוליפנולים יותר מרוכזים בפופקורן שמכיל בממוצע 4% מים, בעוד שהפוליפנולים מהולים ב- 90% מים שמרכיבים פירות וירקות רבים.

 

ממצא נוסף הוא שקליפות הפופקורן - החלק הפחות אהוב בשל הנטייה של הקליפות להיתקע בשיניים – הוא החלק שמכיל את הריכוז הגבוה ביותר של פוליפנולים וסיבים.

 

הממצאים הובילו את המדענים להצהיר על כך שפופקורן עשוי להיות החטיף המושלם. לדבריהם, זהו החטיף היחיד המורכב מדגנים מלאים לא מעובדים. כך למשל, אפילו דגני בוקר המכונים "דגנים מלאים", הם מעובדים ומוכנסים אליהם רכיבים אחרים. הם מוסיפים כי מנה אחת של פופקורן תספק יותר מ- 70% מהצריכה היומית של דגנים מלאים.

 

איך להכין פופקורן

 

האופן בו אנשים מכינים ומגישים את הפופקורן יכול לפגוע מאוד בתדמית הבריאה של החטיף. הכנתו בכמויות גדולות של שמן או חמאה, שפיכת כמויות גדולות של מלח או המתקתו, מביאה לכך שהחטיף הופך לאויב תזונתי עמוס בשומן, נתרן וקלוריות.

 

פופקורן שהוכן באמצעות אוויר חם מכיל את הכמות הנמוכה ביותר של קלוריות והוא ללא ספק הבריא ביותר. פופקורן המוכן במיקרוגל או באמצעות שמן מכיל כמות קלוריות גדולה פי כמה מזה שהוכן באוויר. פופקורן מאולמות קולנוע הוא כנראה הגרוע ביותר. בשנת 2010 הסוכנות הבריטית הממשלתית לסטנדרטים של תזונה פרסמה אזהרה לפיה מנת פופקורן גדולה הנמכרת באולמות קולנוע יכולה להגיע לכמות עצומה של כמעט 1,800 קלוריות, בהן ניתן היה לאכול לפחות שתי ארוחות מלאות ומזינות.

 

המדענים מבהירים כי פופקורן לא יכול להחליף פירות וירקות טריים בתזונה בריאה. בפירות וירקות טריים יש ויטמינים ורכיבים תזונתיים אחרים ההכרחיים לבריאות טובה, שאינם קיימים בפופקורן. אבל לדבריהם, הפופקורן בהחלט יכול להוות חטיף בריא, אם מכינים אותו בצורה נכונה.

 

מומחים אחרים אומרים כי כעת יש לבצע מחקרים נוספים, שיבחנו גם כמה מנוגדי החמצון שבחטיף נספגים בגוף.

 

 

American Chemical Society Annual Meeting, March 25-29, 2012, San Diego, Calif

יעלי
21/05/12 13:55

ויש לנו פופקורן טרי טעים ובריא...

sharon62
29/03/12 11:10

עדיף להכין פופקורן עם מעט שמן זית בסיר, ובסוף להוסיף מעט מלח.

כדאי גם להיזהר משקיות המיקרוגל של פופקורן שיכולות להכיל חומרים רעילים שעוברים
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/11/101108140917.htm