מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותצ'יפס מעלה סיכון לסרטן הערמונית

צ'יפס מעלה סיכון לסרטן הערמונית

מחקר: אכילת מזונות שהוכנו בטיגון עמוק פעם בשבוע או יותר עשויה להעלות סיכון לסרטן הערמונית


אכילת מזונות מטוגנים בשמן עמוק לפחות פעם בשבוע מעלה את הסיכון לסרטן הערמונית בכשליש (צילום: Shutterstock)
אכילת מזונות מטוגנים בשמן עמוק לפחות פעם בשבוע מעלה את הסיכון לסרטן הערמונית בכשליש (צילום: Shutterstock)

צריכה קבועה של מזונות שהוכנו בטיגון עמוק - כמו צ'יפס, עוף מטוגן וסופגניות - קשורה לסיכון מוגבר לסרטן הערמונית. כך עולה ממחקר חדש שערכו חוקרים מהמרכז לחקר הסרטן Fred Hutchinson. 

 

מחקרים קודמים מצאו כי אכילת מזונות שהוכנו בחום גבוה, כמו בשר בגריל, עשויים להעלות את הסיכון לסרטן הערמונית. המחקר החדש שפורסם בכתב העת The Prostate ביקש לבחון את ההשפעה של טיגון עמוק.

 

החוקרים ניתחו מידע על 1,549 גברים בני 35-74 שאובחנו עם סרטן הערמונית ומספר דומה של גברים בריאים התואמים להם בגיל. המשתתפים התבקשו למלא שאלוני תזונה מפורטים.

 

לאחר שהחוקרים נטרלו משתנים מתערבים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות כמו גיל, היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית, השמנה וביצוע בדיקות סקר לסרטן הערמונית, נמצא כי גברים שדיווחו על אכילת צ'יפס, עוף מטוגן בשמן עמוק, דגים מטוגנים בשמן עמוק ו/או ספוגניות לפחות פעם בשבוע, היו בעלי סיכון גבוה ב-30%-37% לסרטן הערמונית, בהשוואה לגברים שדיווחו שהם אוכלים מזונות כאלה פחות מפעם בחודש. צריכה שבועית של מזונות כאלה נקשרה גם לסיכון מוגבר מעט לסרטן ערמונית אגרסיבי יותר.

 

החוקרים מסבירים כי הגורם לסיכון המוגבר עשוי להיות קשור לכך שכאשר שמן מחומם לטמפרטורות המתאימות לטיגון עמוק, עשויים להיווצר במזון המטוגן רכיבים מסרטנים שונים, שמוגברים עם שימוש חוזר בשמן וגם כאשר זמן הטיגון ממושך. בנוסף, מזון המבושל בחום גבוה עלול להכיל חומרים נוספים המגבירים דלקתיות ולחץ חמצוני.

 

עם זאת, מכיוון שמזונות בטיגון עמוק נצרכים בעיקר מחוץ לבית, ייתכן שהקשר בין מזונות אלה לסרטן הערמונית עשוי לנבוע מצריכה גבוהה של מזון מהיר. צריכת מזון מהיר כבר נקשרה להעלאת הסיכון לסרטן.

 

 

לפרטים נוספים באתר המרכז לחקר הסרטן Fred Hutchinson

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה