מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתי גור אריה
מנהל היחידה לשיכוך כאב בשיבא, תל השומר. ד"ר גור-אריה כותב הספר "כאב, מאבחנה ועד הקלה"
עידית רונן
עידית רונן
אחות מומחית לטיפול בכאב, יו"ר יוצאת של פורום הסיעוד לטיפול בכאב. עבדתי שנים רבות במרכז שניידר לרפואת ילדים בריכוז ותיאום הטיפול הכאב כמו כן, ריכזתי את תחום בטיחות המטופל וניהול סיכונים וכיהנתי כאחות הועדה לילד בסיכון.
ד
ד"ר גור רות
אני מומחית בנוירוכירורגיה וברפואת כאב ומשמשת כרופאת כאב בכירה במרפאת הכאב בשיבא. אני מתמחה בעיקר בכאבים שמקורם במערכת העצבים המרכזית: כאבי ראש, כאבי פנים כאבים הנובעים מבעיות נוריולוגיות, כאבים שמקורם בעמוד השדרה לכל אורכו, הרפס, ועוד. אני מתמחה בעיקר בפעולות פולשניות לטיפול בכאב, אולם אמונה גם על הטיפול התרופתי.
אלה סטולר
אלה סטולר
פיזיותרפיסטית, BPT,MPT. מתמחה בשיקום אורטופדי, כאב כרוני ותסמונות כאב לרבות CRPS. בעלת 10 שנות ניסיון בניהול מחלקת אשפוז יום שיקומי בבית החולים "רעות". מאמינה בשיקום פונקציונאלי, תוך הסתכלות הוליסטית על האדם כמכלול. דוגלת בעבודה שיקומית רב מקצועית, לצורך קידום מטרות תפקודיות של המטופלים. בוגרת קורסים כגון: דיקור מערבי (DRY NEEDLING), נוירודינאמיקה קלינית, טכניקות מיופציאליות, הנחיית קבוצות ועוד.
ד
ד"ר גלעד וסרמן
מומחה לרפואת הפה, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה משנת 2012 ותוכנית ההתמחות ברפואת הפה באותו מוסד משנת 2018. במהלך לימודיו השלים גם תואר מוסמך מחקרי (MSc) במדעי הרפואה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה. אחראי המרפאה לכאבי פנים, לסתות, ומפרקי הלסת במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), ובמרפאה פרטית. מאמין ומקיים גישה מולטידיסיפלינרית בטיפול.
ד
ד"ר גיא אלאור
אני מומחה בנוירוכירורגיה, עוסק וברפואת כאב במרפאת הכאב בשיבא. אני מטפל בכל סוגי הכאב, מעבר לטיפול תרופתי יש לי עניין מיוחד בטיפול פולשני לכאב במערכת העצבים המרכזית והפריפרית: עצבי הפנים, עמוד שידרה, קיצוב עצבי מרכזי ופריפרי ושחרור כירורגי של עצבים.
ד
ד"ר נטלי שליט
אני רופאה מומחית ברפואה פנימית וברפואה לשיכוך כאב. רופאה בכירה במכון לרפואת שיכוך כאב בתל השומר ועומדת בראש המרפאה לשיכוך כאב בגיל השלישי. עוסקת בעיקר בשיכוך כאב בגיל המבוגר הנובע ממחלות כרוניות מורכבות, כמו נוירופתיה משנית לסוכרת או כאב נלווה לאוסתאופורוזיס ושברים. אני מאמינה במבט רב מערכתי על המטופל המבוגר, תוך התחשבות במכלול מחלות הרקע והטיפול התרופתי המורכב אותו הוא נוטל.

מובילי קהילה

לימור חורש
לימור חורש
היי חברים :) שמי לימור, לוקה בכאב כרוני מתחילת שנת 2011 עקב תאונה. כיום, לצד הכאבים והמחלה, כל מטרתי היא לאפשר למטופלים, למשפחותיהם ולאנשי מקצוע לבנות סביבת חיים בריאה המבוססת על הבנה, אמפתיה והתחשבות הדדית. בכוונתי לתת הכוונה לרכישת כלים, לתת מקום לדבר על מה שאסור, על מה שמותר ולא נעים, ולתת לכם הזדמנות להכיר ולפגוש זה את זה.
כמוניכאבמדריכיםאיך מסווגים כאבים?

איך מסווגים כאבים?

כאב אקוטי, כאב כרוני, כאב ממקור שרירי, כאב נוירופטי וכאב נוציצפטיבי - מאיזה כאב אני סובל?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מקובל לסווג כאב במספר אופנים. לצורך אבחנה מגדירים אותו תוך שימוש בסיווגים אלה:

 

הסיווג הכרונולוגי

 

כאב חד (אקוטי)

 

כאב חד נלווה למצב כמו ניתוח, חבלה או מחלה חריפה, והוא מתריע על נזק לרקמה כלשהי בגוף. מקובל להתייחס אליו כאל סימפטום, שברוב המקרים מגיב היטב לטיפול רפואי ושוכך עם ההחלמה.

 

כאב חד מאופיין בעוצמת כאב גבוהה המלווה לעיתים בחיוורון, בחילות והקאות, דפיקות לב מהירות ועווית פנים המעידה על סבל. הרגש המלווה האופייני הוא חרדה. 

 

הכאב הזה חיוני לגוף - הוא משמש כגלאי לנזק שנוצר. עוצמתו בדרך כלל היא ביחס ישר לגודל הנזק, וככל שהפגיעה מחלימה, הכאב פוחת. 

 

לעתים מעורבת פעילות של מנגנונים נוספים במערכת העצבים האוטונומית שגורמים לעליה בלחץ הדם, בדופק ובקצב הנשימה - במטרה להגדיל את אספקת החמצן והדם לרקמות הפגועות. התקשחות וכיווץ השרירים סביב האיזור הפגוע נועדה למנוע תזוזה של האיבר והחמרה בפגיעה.

 

כאב כרוני (מתמשך)

 

כאב כרוני הוא כאב שנמשך מעל 3-6 חודשים, בין אם נבע תחילה ממצב רפואי חריף שהחלים, נלווה למחלה ממושכת או שקיים בפני עצמו. כאב כרוני עשוי להופיע בכל עוצמה. הרגש המלווה האופייני הוא דיכאון

 

כאב כרוני כרוך בשינויים פיזיולוגיים במערכת העצבים המגבירים את עמידותו לטיפול, הוא פוגע ביכולת התפקוד הגופני והנפשי. כאשר הכאב הופך להיות לבעיה העיקרית של החולה הוא מהווה מחלה בפני עצמה.

 

קיים גם כאב חד בחולה עם כאב מתמשך (אקוטי על כרוני). 

 

סיווג על פי רקמה מעורבת

 

כאבי עצמות

כאב ממקור שרירי

כאבי מפרקים וסחוס

כאב ויסצרלי - שמקורו באיבר פנימי

כאבי ראש

כאב איסכמי - הנובע מאספקת דם לא מספקת לאיברים מסוימים

כאב נוירופטי (נוירולוגי) - כאב שמקורו אינו בפגיעה ברקמה או באיבר, אלא פגיעה במסלול העצבי המוביל את אותות הכאב מהרקמה ו/או האיבר אל מרכזי התחושה במוח.

 

סיווג לפי האזור הפגוע במערכת ההולכה העצבית

 

תחושת הכאב היא לרוב תוצאת עיבוד האותות הנגרמים על ידי שינויים ברקמות. שינויים אלה נקלטים  על ידי קולטנים המצויים בקצות תאי מערכת העצבים הרחיקנית (הפריפרית), המכונים גם נוציצפטורים. אותות אלה מועברים לאורך סיבי העצבים אל חוט השדרה, השייך למערכת העצבים המרכזית, ומנקודת הקליטה בחוט השדרה מועברים האותות לאורך מסלולים עצביים למרכזי "עיבוד נתונים" גופניים ורגשיים במוח הממוקם בגולגולת.


כאב נוציצפטיבי - הינו הכאב ה"רגיל", שמקורו בפגיעה ברקמה. הוא מועבר במסלולים העצביים.


כאב נוירופטי (נוירולוגי) פריפרי - כאב הנובע מפגיעה במסלולים העצביים הרחיקניים.


כאב נוירופטי מרכזי - כאב הנובע מפגיעה במסלולים העצביים שבתוך מערכת העצבים המרכזית, חוט השדרה או המוח.

 

סיווג לפי המחלה הגורמת

 

כאב ממאיר/סרטני - כאב הנגרם כתוצאה ממחלת הסרטן.

 

כאב כרוני ממקור שפיר - כאב הנגרם ממחלות כגון סוכרת, דלקת פרקים וכדומה.

 

סיווג לפי תסמונות

 

ישנן מספר תסמונות קליניות שמרכיבן העיקרי הוא כאב, כגון: כאבי גב ועמוד שדרה, מיגרנות, הרפס זוסטר (שלבקת חוגרת), CRPS, כאב מפגיעות טראומטיות ועוד

 

 

איך מזהים כאב בילדים?

 

הכותב הוא רופאה מומחה לכאב

ענתר
07/06/13 10:52

אם הוא מהעצמות או מהסחוס?

dvora30
08/08/12 17:47