מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותהאם טיפול הורמונלי חלופי גורם לסרטן?

האם טיפול הורמונלי חלופי גורם לסרטן?

ניתוח נתונים מ-52 מחקרים העלה כי טיפול הורמונלי בגיל המעבר קשור לסיכון מוגבר לסרטן השחלות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקר ענק מצא כי טיפול הורמונלי חלופי הניתן לנשים בגיל המעבר קשור לסיכון מוגבר באופן משמעותי לסרטן השחלות. עם זאת, חשוב להבין כי מאחר וסרטן השחלות הוא סרטן נדיר יחסית, הסיכון הממשי שאישה מסוימת תפתח סרטן השחלות בעקבות הטיפול ההורמונלי נותר נמוך.

 

בגיל המעבר מתרחשת ירידה הדרגתית בהורמונים הנשיים - אסטרוגן ופרוגסטרון. השינויים ההורמונליים הללו עלולים לגרום לתסמינים רבים בהם גלי חום, הזעה לילית, שינויים במצבי רוח וקשיי ריכוז. בטווח הארוך ההשפעות של ירידה ברמות ההורמונים כוללות הידללות העצם שמעלה את הסיכון לשברים ומחלות לב וכלי דם.

 

טיפול הורמונלי חלופי משתמש בגרסאות סינטטיות של הורמונים כדי להקל על תסמיני גיל המעבר. הטיפול יכול גם להפחית את הסיכון של נשים לפתח אוסטאופורוזיס וסרטן המעי הגס. הטיפול מבוסס על ההורמון אסטרוגן בלבד או על שילוב של אסטרוגן ופרוגסטרון. טיפול הורמונלי נקשר לסיכון מוגבר למספר מחלות בהן סוגי סרטן הקשורים להורמונים: סרטן השד וסרטן השחלות.

 

המחקר החדש, שממצאיו פורסמו בסוף השבוע האחרון בכתב העת היוקרתי Lancet, נערך על ידי חוקרים מ'הקבוצה השיתופית של מחקרים אפידמיולוגיים על סרטן השחלות' (Collaborative Group on Epidemiological Studies of Ovarian Cancer) באוניברסיטת אוקספורד.

 

החוקרים חיפשו את כל המחקרים שנערכו החל מ-1998 שבחנו את הקשר בין טיפול הורמונלי חלופי וסרטן השחלות. ניתוח הנתונים התבסס על 52 מחקרים מתאימים שכללו יחד 21,488 נשים לאחר גיל המעבר עם סרטן השחלות. החוקרים בחנו כיצד משך השימוש בטיפול הורמונלי חלופי (יותר או פחות מחמש שנים) השפיע על הסיכון לסרטן השחלות ואם הסיכון ירד לרמות רגילות לאחר שהופסק הטיפול.

 

טיפול הורמונלי חלופי משתמש בגרסאות סינטטיות של הורמונים כדי להקל על תסמיני גיל המעבר (צילום: Shutterstock) 

 

ניתוח הנתונים חשף כי בקרב נשים המשתמשות בטיפול הורמונלי חלופי בהווה, הסיכון לסרטן השחלות גבוה ב-43% בהשוואה לנשים שלא משתמשות בטיפול הורמונלי, גם באלה המשתמשות בטיפול פחות מחמש שנים.

 

בקרב נשים שהשתמשו בטיפול הורמונלי חלופי אך הפסיקו לאחרונה (בחמש השנים האחרונות) הסיכון לסרטן השחלות היה גבוה ב-23% בהשוואה לנשים שלא השתמשו בטיפול. ככל שמשך הזמן מאז הפסקת הטיפול היה ארוך יותר, כך הסיכון לסרטן פחת. עם זאת, לנשים שהשתמשו בטיפול הורמונלי במשך יותר מחמש שנים ואז הפסיקו, עדיין היה סיכון גבוה יותר ב-10% לפתח סרטן השחלות יותר מחמש שנים לאחר שהפסיקו את הטיפול. 

 

בנשים הנוטלות טיפול הורמונלי חלופי בהווה, הסיכון לסרטן השחלות עלה באופן דומה גם עם השימוש בטיפול על בסיס אסטרוגן בלבד וגם עם השימוש בטיפול משולב של אסטרוגן ופרוגסטרון.

 

חשוב להבין כי למרות הסיכון המוגבר שנמצא במחקר עם השימוש בטיפול הורמונלי חלופי, הסיכון האבסולוטי שאישה מסוימת תפתח סרטן השחלות בעקבות שימוש בטיפול הורמונלי חלופי נותר נמוך. החוקרים חישבו כי בקרב נשים המשתמשות בטיפול הורמונלי במשך 5 שנים בערך מגיל 50, עלול להיות מקרה אחד נוסף של סרטן השחלות לכל 1,000 מטופלות ומקרה מוות נוסף אחד עקב סרטן השחלות לכל 1,700 מטופלות.

 

חשוב שנשים שנוטלות טיפול הורמונלי חלופי לא יפסיקו את הטיפול על דעת עצמן בלי להתייעץ עם הרופא המטפל שלהן. יש לשקול את הסיכונים וההטבות הקשורים לטיפול בכל מקרה לגופו.

 

 

The Lancet. Published online February 12 2015