מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהחדשותההגדרות החדשות של הפרעות אכילה

ההגדרות החדשות של הפרעות אכילה

מומחים מציעים עדכונים לספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי, בתחום הפרעות האכילה. חלק 2


המהדורה החמישית של ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי עתידה להתפרסם בשנת 2013 (צילום: Shutterstock)
המהדורה החמישית של ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי עתידה להתפרסם בשנת 2013 (צילום: Shutterstock)

 

ה-DSM, ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי, בו מרוכזות כל ההפרעות הנפשיות ותסמיניהן - מגדיר בין היתר גם את הקריטריונים לאבחנה של הפרעות אכילה. לקראת פרסום המהדורה החמישית בשנה הבאה, המומחים מבקשים להוסיף מספר שינויים אבחנתיים ועדכונים בהגדרות. המשך סקירה.

 

אכילה הימנעותית – אבחנה חדשה

 

המומחים מציעים להוסיף קריטריון של "הפרעת צריכת מזון הימנעותית" (Avoidant/restrictive food intake disorder), קטגוריה אשר אמורה לכלול ילדים, וכמה מבוגרים, שיש להם דרישות ייחודיות בנוגע למזון, כגון אכילת מזון רק ממרקם או צבע מסוים.

 

לפי ההגדרה החדשה, ההתנהגות כרוכה באי השגת כמות דרושה של אנרגיה או צרכים תזונתיים, שבאה לידי ביטוי באחד או יותר מהבאים:

 

• איבוד משקל משמעותי (או אי עלייה במשקל הצפויה בגדילה טבעית אצל ילדים).

• חסר תזונתי משמעותי/ תלות בהזנה מלאכותית.

• הפרעה משמעותית בתפקוד הפסיכו-חברתי.

 

ההפרעה שונה מאכילה סלקטיבית נורמאלית אשר שכיחה אצל ילדים. אכילה סלקטיבית כזאת לא מובילה לירידה במשקל, לא דורשת התערבות תזונתית ולא גורמת להפרעות פסיכו-חברתיות. האבחנה של הפרעה הימנעותית לא ניתנת אלא אם יש צורך ברור בהתערבות קלינית.

 

ההפרעה תוגדר כ"הפרעה באכילה או בהזנה" אשר כוללת, אבל לא מוגבלת, לאובדן עניין באכילה, הימנעות המבוססת על מאפיינים חושיים של המזון או דאגה אודות השלכות שליליות של אכילה (למשל תחושה תמידית של פחד להקיא), אשר גורמת לכישלון תמידי בהשגת משקל גוף וכמות אנרגיה נדרשים.

 

האבחנה של הפרעת אכילה הימנעותית תכלול גם מקרים בהם ילד חווה התקף של היחנקות או הקאות אשר מפחיד אותו וגורם לו להפסיק לאכול. לילדים אלה אין אנורקסיה או בולימיה, אך הם נזקקים לטיפול.

 

זוהי אבחנה חדשה אשר דורשת מחקר נוסף, ולא ברור אם מספיק עדויות יאספו עד ליציאת הספר בשנה הבאה.

 

אנורקסיה – שינויים בהגדרות

 

עבור האבחנה של אנורקסיה, קבוצת העבודה מציעה כמה שינויי עריכה לקריטריונים הקיימים. יש מטופלים אשר עונים על כל הקריטריונים של האבחנה לאנורקסיה אבל לא מבטאים פחד מעלייה במשקל. הניסוח החדש שמבקשים לתת לקריטריון הוא: פחד אינטנסיבי מעלייה במשקל או מהשמנה או התנהגות מתמשכת אשר מפריעה לעלייה במשקל למרות קיומו של תת משקל.

 

שינוי משמעותי נוסף באבחנה של אנורקסיה הוא ההצעה להוריד את הדרישה לאמנוריאה משנית (איבוד המחזור החודשי). הספרות המחקרית מראה שאין כל שוני אצל אותן נשים אשר עונות על כל הקריטריונים של אנורקסיה, אבל מדווחות על מחזור חודשי סדיר.

 

בולימיה – מרחיבים את האבחנה

 

באבחנת בולמיה, הקריטריון המוצע אשר מתאר את תדירות הבולמוסים וההיטהרות שונה מפעמיים בשבוע במשך שלושת החודשים האחרונים - לפעם בשבוע במשך שלושת החודשים האחרונים.

 

אולי נראה כי שינוי זה יוביל לעליה במספר המאובחנים עם הפרעת האכילה, אך המומחים מבהירים כי למעשה זה לא יתבטא בשינוי גדול. הם מסבירים כי העדויות בשטח מצביעות על כך שזה לא סביר שאדם יבצע התנהגות שכזאת רק פעם בשבוע. למעשה התדירות הממוצעת בבולימיה היא של חמש עד עשר פעמים בשבוע. לכן, השימוש בקריטריון החדש לא צפוי להוביל לעליה משמעותית במספר המאובחנים עם בולימיה.

 

 

לחלק 1 - אבחנה חדשה: הפרעת אכילה בולמוסית

 

לפרטים נוספים באתר האיגוד האמריקאי לפסיכיאטריה

מלמל
09/03/12 7:49

 האמת זה אחד הפחדים שלי,
אני מתאמנת במכון כושר ואנשים מכירים אחד את השני 
ובסוף את מגלה על עוד אחד שסובל מהפרעות ועוד אחד ובגדול כל האנשים ה"הבריאים" במכון סובלים מהפרעות אכילה.
אני יכולה להגיד שרואינתי בטלפון למרכז ברמבם
הפסיכולוגית היתה כל כך חסר סבלות וכל מילה שאמרתי והיה לי קשה להוציא מהפה,
היא הגיבה בצורה כל כך קרה, וסאלתי את עצמי אני משתפת בנושא כל כך כואב ואישי שהתבישתי להוציא את המילים
וככה התגובות שאני מקבלת ולכן אני כל כך מפחדת מרוב שקיים כל כך הרבה חולים כבר לא לוקחים אותנו ברצינות....


Adi-b
01/03/12 9:00

 בקצב הזה של שינוי ההגדרות... יתווסו עוד ועוד מאובחנים וגם ככה לא בכל העולם יודעים איך לטפל בהפרעה ואין מספיק מקומות מומחים!!

ו..אני חייבת לכתוב משהו מעצמי:
בכל פעם שיש עוד אחת שמאובחנת, זה מעצבן מאוד את הצד החולה שבי...פתאום זה כבר לא הופך למיוחד וכל אחת שרק רוצה מתאבחנת אצלה הפרעת אכילה...
זה מקומם שיש בנות שבאמת באמת חולות ויש את הבנות ש"עולות" על הגל הזה כי זה נורא מגניב ונורא "אין"...!!
תגידו שאני לא צודקת?!

הפחד השלי הוא שבסוף יהיה כל כך הרבה מזה שכבר לא יתייחסו להפרעה הזו ברצינות...