מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותמחקר: דיכאון קשור לדלקתיות במוח

מחקר: דיכאון קשור לדלקתיות במוח

עדויות ביולוגיות חדשות חושפות קשר בין דלקתיות במוח לבין דיכאון קליני


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

בקרב אנשים הסובלים מדיכאון קליני, מדדים לדלקתיות במוח גבוהים ב-30% בהשוואה לאנשים בריאים. כך מצא מחקר חדש שערכו חוקרים מהמרכז להתמכרות ובריאות נפשית (CAMH) בקנדה.

 

מחקרים שנערכו בעבר כבר קשרו בין דיכאון לדלקתיות. לדוגמה, מחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת Archives of General Psychiatry, מצא כי רמות גבוהות של החלבון C-reactive - סמן לדלקתיות - קשורות לסיכון מוגבר לדיכאון. מחקר שפורסם באותה שנה בכתב העת Biological Psychiatry, מצא כי אפיזודות מצטברות של דיכאון עשויות להוביל לדלקתיות בגוף. עם זאת, המחקרים שנערכו עד כה התרכזו בסמנים של דלקתיות בדם. המחקר החדש, שממצאיו פורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry, מספק עדויות לקשר בין דיכאון לבין דלקתיות במוח.

 

במסגרת המחקר החוקרים ערכו סקירות מוח מסוג PET בקרב 20 מטופלים עם דיכאון שפרט לכך היו בריאים ו-20 אנשים בריאים שהיוו קבוצת ביקורת. ההדמיות הדגימו עליה משמעותית בדלקתיות במוח במשתתפים עם דיכאון. רמות הדלקתיות היו הגבוהות ביותר בקרב אלה שסבלו מהדיכאון החמור ביותר.

 

בהודעה לעיתונות שפרסמו החוקרים הם מסבירים כי בעוד שתהליך הדלקתיות הוא דרך אחת בה המוח מגן על עצמו – בדומה לדלקתיות בעקבות פגיעה באזורים אחרים בגוף – יותר מדי דלקתיות לא רק שלא תועיל, אלא אף עשויה להזיק. לדבריהם, בשנים האחרונות הולכות ומצטברות עדויות לפיהן דלקתיות מובילה לתסמיני דיכאון כמו מצב רוח ירוד, אובדן תיאבון וחוסר יכולת לישון.

 

המחקר אומנם מצא קשר בין דלקתיות במוח לדיכאון, אך הוא לא מוכיח כי הדלקתיות מהווה את הגורם לדיכאון. למרות זאת, החוקרים מקווים שהממצאים יובילו לפיתוח טיפולים חדשים לדיכאון שיתבססו על הפחתת הדלקתיות במוח שתוביל להפחתת הסימפטומים.

 

מחקר שפורסם לאחרונה, גם הוא בכתב העת JAMA Psychiatry, מצא כי תרופות פשוטות מסוג נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs), הנמכרות ללא מרשם ומשמשות בעיקר להפחתת דלקת, טיפול בכאבים והפחתת חום, עשויות לסייע גם לטיפול באנשים הסובלים מדיכאון. המחקר התבסס על נתונים מ-14 מחקרים מבוקרים בהם הנחקרים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה בה הנבדקים קיבלו יחד עם נוגדי הדיכאון גם נוגדי דלקת וקבוצה שחבריה קיבלו יחד עם נוגדי הדיכאון פלצבו (טיפול דמה), כדי לבחון אם יש הבדל בין נוגדי דלקת ופלצבו מבחינת יעילות הטיפול ותופעות הלוואי. ניתוח הנתונים הראה כי השלמת הטיפול בנוגדי דיכאון עם נוגדי דלקת נקשרה לשיפור בתסמיני דיכאון בהשוואה לפלצבו, וזאת ללא סיכון מוגבר לתופעות לוואי משמעותיות. לפי הממצאים, שילוב הטיפול בנוגדי דיכאון עם נוגדי דלקת העלה משמעותית את הסבירות לתגובה לטיפול ולהפוגה.

 

 

JAMA Psych, published online 28 January 2015