מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

חוט שדרה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר ודים בלובשטיין
סגן מנהל המחלקה לשיקום שדרה ומנהל היחידה לאורודינמיקה ושיקום שליטה בשתן, בית החולים לוינשטיין מומחה ברפואת שיקום ובעל ניסיון רב בטיפול ושיקום נפגעי שדרה. חבר סגל בחוג לרפואת שיקום. ד"ר בלובשטיין סיים את לימודי הרפואה ברוסיה והתמחה שם ברפואה פדיאטרית. בשנת 93' עלה לארץ, סיים התמחות ברפואה שיקומית ומאז עובד בבית החולים לוינשטיין כרופא בכיר במחלקה לנפגעי שדרה. 
תמר פולאק
תמר פולאק
סגנית אחות אחראית במחלקה לשיקום שדרה, בית החולים לוינשטיין בעלת תואר ראשון בסיעוד ותואר שני בסוציולוגיה רפואית. בעלת ידע ומומחיות בתחום הטיפול והשיקום בנפגעי חוט שדרה.
פרופ' עמירם כ
פרופ' עמירם כ"ץ
פרופסור כ"ץ ניהל את המחלקה לשיקום שדרה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין עד 30.6.2022. מאז, עוסק בייעוץ, הוראה ומחקר במחלקה וגם בייעוץ פרטי. פרופסור כ"ץ ניהל את בית החולים לוינשטיין משנת 2011 עד יולי 2019. עוד קודם לכן שימש בתפקידים שונים בבית החולים לוינשטיין החל משנת 1983. את תפקידו כמנהל המחלקה לשיקום שדרה, הוא ממלא משנת 1994. פרופסור כ"ץ הוא מומחה ברפואה פיסיקלית ושיקום ובעל תואר נוסף כדוקטור לפילוסופיה (בחוג לפיזיולוגיה באוניברסיטת תל אביב). פרופ' כ"ץ השתלם בטיפול בפגיעות חוט שדרה ב- Stoke-Mandeville באנגליה וחבר בוועדה המדעית של החברה הבינלאומית לחוט שדרה ISCoS. יחד עם כל צוות המחלקה לשיקום שדרה בלוינשטיין פיתח סולם הערכה תפקודית לנפגעי חוט שדרה שמכתיב כיום יעדי טיפול שיקומי בנפגעי חוט שדרה במדינות רבות בכל העולם. פרטים נוספים ב- www.catzamiramprof.com
סיון אבנרי
סיון אבנרי
פיזיותרפיסט,מדריך קליני ובעל תארים ראשון ושני בפיזיותרפיה. (אוניברסיטת תל אביב)עובד בבית החולים לוינשטיין מאז 2001.אחראי על שירותי הפיזותרפיה במחלקה לשקום שדרה.
הדס טרייסמן
הדס טרייסמן
מרפאה בעיסוק אחראית, המחלקה לשיקום שדרה, בית החולים לוינשטיין בעלת תואר שני וותק של 14 שנה. התמחתה בתחום שיקום שדרה ובנושא זה כתבה גם את התזה
שרון רצהבי
שרון רצהבי
שרון רצהבי, פסיכולוגית רפואית מומחית. תואר ראשון מאוניברסיטת תל אביב, תואר שני מהמכללה האקדמית תל אביב יפו, בית ספר לפסיכותרפיה פסיכואנליטית באוניברסיטת חיפה. עבדה כפסיכולוגית בבית החולים רמב"ם ובבית החולים כרמל בחיפה עם אנשים המתמודדים עם מגוון מחלות ופציעות. כיום פסיכולוגית אחראית במחלקה לשיקום שדרה בבית לוינשטיין.

מובילי קהילה

שמואל-עדיני
שמואל-עדיני
פגוע חוט שדרה צווארי לאחר ניתוח להוצאת גידול אינטראמודולרי בגובה חוליות C2-C5 . חסר תחושה שיטחית ועמוקה.נכה בהגדרות הרפואיות,בריא בראש ובנחישות. כתבתי ספר \"שדרה כחוט השערה\" (פורסם באינטרנט) המתאר את נחישותי השיקומית בתקופה של מספר שנים ואת \"מלחמותי\" בכל התחומים הרפואיים והבירוקרטיים על מנת לחזור ולהשתלב בחברה כשווה.
כמוניחוט שדרהמדריכיםעמוד השדרה וחוט השדרה

עמוד השדרה וחוט השדרה

כיצד בנוי עמוד השדרה? למה משמש חוט השדרה? ומה ההשלכות של פגיעה באזורים שונים של חוט השדרה?


עמוד השדרה וחוט השדרה (צילום: shutterstock)
עמוד השדרה וחוט השדרה (צילום: shutterstock)

עמוד השדרה

 

עמוד השדרהעמוד השדרה נמשך מבסיס הגולגולת ועד לאגן, בחלקו האחורי של הגוף, ומהווה את הציר המרכזי של הגוף אליו מחובר שאר השלד. תפקידו לייצב את הגוף, לאפשר תנועה ולהגן על חוט השדרה שעובר בתוכו.

 

עמוד השדרה מורכב מחוליות המונחות אחת על השנייה, כשבין כל שתי חוליות יושבת "כרית" המכונה דיסק בינחולייתי. הדיסק בנוי מרקמה חזקה מאוד במרכזה חומר צמיגי, מה שמקנה לו תכונות של בולם זעזועים. החוליות והדיסקים, עם הרצועות והשרירים שלאורכם ולרוחבם, הם אלה הנותנים לעמוד השדרה את יציבותו וגמישותו.

 

כל חוליה מורכבת מגוף חוליה קדמי, שמאחוריו יש טבעת גרמית (כלומר שעשויה מעצם), עם זיזים אחוריים וצדדיים שיוצאים ממנה. כאשר הטבעות מונחות אחת מעל השניה נוצרת תעלה, בה עוברים כל העצבים שיוצאים מהמוח (ומהווים המשך שלו) אל הגוף והעצבים שמחזירים מידע מהגוף אל המוח, כמו גליל דחוס של סיבי חשמל. גליל זה נקרא חוט השדרה.

 

את המוח ואת חוט השדרה עוטפים קרומים המפרידים בינם לבין העצמות שמגינות עליהם. בין שכבות הקרומים קיים נוזל מוחי-שדרתי (CSF) שמקיף את המוח וחוט השדרה, ומשמש כתווך בולם זעזועים (ולו תפקידים נוספים עליהם לא נפרט כאן).

 

חוליות עמוד השדרהחוליות עמוד השדרה

 

את עמוד השדרה מרכיבות 33 חוליות, ששמן נגזר מהאזור בגוף בו הן נמצאות:

 

7 חוליות צוואריות (מסומנות באות C - באנגלית CERVICAL=צווארי)

 

12 חוליות חזה (מסומנות באות D או T - באנגלית THORAX=חזה)

 

5 חוליות מותניות (מסומנות באות L - באנגלית LUMBAR=מותני)

 

5 חוליות העכוז (מסומנות באות S - באנגלית SACRUM=עכוזי)

 

4 חוליות קטנות, שלעיתים הן מאוחות, בשם קוקסיס ("עצם הזנב")

 

חוט השדרה 

 

מערכת העצבים מתחילה מ"המפקד העליון" – המוח. המוח שמור ומוגן על ידי הגולגולת. במוח אזורים שונים האחראים על התפקוד שלנו: תנועה, חושים, חשיבה, רגשות ועוד. מהמוח המסלול ממשיך לגזע המוח. המידע וההוראות לגבי הראש והפנים עובר דרך עצבים שיוצאים ישירות מגזע המוח (שנקראים עצבי הגולגולת), בעוד שהמידע וההוראות לגבי יתר הגוף ממשיך במסלול אל חוט השדרה, המקשר בין המוח לשאר חלקי הגוף. תפקידו של חוט השדרה לאסוף אינפורמציה מאברי הגוף, לשלוח אותה למוח ולהיפך.

 

המוח וחוט השדרה מהווים את מערכת העצבים המרכזית. בין מערכת העצבים המרכזית לשאר הגוף מקשרת מערכת העצבים ההיקפית (הפריפריאלית).

 

המידע שעובר בחוט השדרה

 

המידע שעובר דרך חוט השדרה מחולק לכמה סוגי מידע:

 

תחושה - תחושת חום וקור, תחושת כאב, תחושת מצב (איפה כל חלק בגוף נמצא ביחס לחלקים האחרים) ותחושת מגע.

 

תנועה - להרים את הרגל כדי ללכת, להזיז את היד כדי לגעת במשהו וכדומה.

 

אוטונומי - פעולות בסיסיות שמבוצעות אוטומטית ללא שליטה רצונית כגון נשימה, כיווץ או הרפיית כלי דם, פעימות לב, הנעת מערכת העיכול, כיווץ או הרפיה של שלפוחית שתן וכדומה.

 

מסילות חוט השדרה

 

חוט השדרה בנוי כך שכל העצבים האחראיים לסוג מסוים של מידע עוברים בקבוצה בתוכו. כל קבוצה כזו נקראת מסילה. כך לדוגמה בחוט השדרה עוברת מסילת תנועה, מסילת תחושה למגע, מסילת תחושה לטמפרטורה וכדומה.

 

ככל שעולים או יורדים על פני חוט השדרה, מצטרפים אל המסילות עצבים חדשים ועוזבים את המסילות עצבים אחרים. לדוגמה, באזור הידיים יוצאים מחוט השדרה עצבים האחראים על תנועות הידיים - עצבים שמביאים פקודות לתנועה מהמוח לידיים, ומצטרפים לחוט השדרה עצבים שמעבירים תחושות מאזור הידיים אל המוח. העצבים התחתונים ביותר המגיעים אל חוט השדרה הם העצבים אשר מעבירים תחושה ותנועה אל העכוז ואברי המין. לכן, אם עדיין קיימת תחושה באזורים אלה לאחר פגיעה בחוט השדרה, הדבר מרמז על כך שקיימת המשכיות של העצבים לאורך כל עמוד השדרה.

 

מקטעי חוט השדרה

 

בדומה לחוליות המרכיבות את עמוד השדרה, ניתן לחלק גם את חוט השדרה למקטעים (סגמנטים) הממוקמים בין כל שתי חוליות. מכל מקטע של חוט השדרה יוצאים זוג עצבים - לימין ולשמאל ומשם מתפצלים העצבים עוד ועוד וממשיכים לכל נקודה בגוף. בסך הכל מורכב חוט השדרה מ-30 מקטעים.

 

המקטעים העליונים נקראים "צווארים" ומסומנים C1-C8, המקטעים הבאים נקראים "גביים" ומסומנים T1-T12, אחריהם נמצאים המקטעים ה"מותניים" המסומנים L1-L5 ולבסוף, מקטעי "העכוז" המסומנים S1-S5.

 

פגיעה בחוט השדרה

 

ישנן סיבות רבות לנזקים בחוט השדרה בהן חבלה עם פגיעה מכאנית כגון מעיכה, לחץ או חתך חלקי או מלא של חוט השדרה (כמו במקרים של תאונות דרכים, נפילות, פציעות חודרניות וכדומה), לחץ מקומי ממושך (למשל כתוצאה מהצרויות בתעלת השדרה), גידולים ממאירים או שפירים, בעיות באספקת הדם (כמו מפרצת של כלי הדם, תסחיף או טרשת עורקים) הפרעות מולדות ועוד.

 

כאשר נגרמת פגיעה בחוט השדרה, נפגעת התקשורת שבין המוח לבין הגוף וחלק מתפקוד הגוף נפגע. ככל שהפגיעה גבוהה יותר בחוט השדרה, כך נפגע חלק גדול יותר מהגוף.

 

חשוב להדגיש ולהבהיר כי לא כל פגיעה בעמוד השדרה גוררת אחריה פגיעה בחוט השדרה, אלא רק במיעוט מהמקרים. לדוגמה - מטופלים לאחר נפילה מגובה עם חבלה בעמוד השדרה ושברים בזיזי החוליות יכולים להיות כאובים מאוד ומוגבלים מאוד, אך ללא פגיעה עצבית בחוט השדרה או בשורשי העצבים שיוצאים ממנו. גם ההיפך הוא נכון - כלומר ייתכנו מצבים של פגיעה בחוט השדרה במחלות כגון הפרעה באספקת הדם לחוט או טרשת נפוצה שגורמות לפגיעה נוירולוגית קשה, אך ללא כל מעורבות או הפרעה לעמוד השדרה.

 

מקרים שכיחים של שינויים ניווניים עם היצרות תעלת השדרה או בלטי דיסק מייצרים סימנים משולבים גם של כאבים כתוצאה מההפרעה המכאנית וגם סימנים של לחץ עצבי, כאשר הלחץ העצבי יכול להיות על חוט השדרה עצמו או על שורשי העצבים היוצאים ממנו. כל מקרה נבחן לגופו על סמך תשאול ובדיקה גופנית עם שימוש באמצעי הדמיה מתאימים.

 

המצגת הבאה תסייע לכם להכיר לעומק את האזורים השונים בחוט השדרה, את תפקידם ואת השלכות הפגיעה בכל אחד מהם:


 

 

גלית-סויד
25/08/22 10:32

אשמח לשמוע המלצות או דיס מפורום רפואי ומאנשים שהתנסו באוסתופתיה לבעיות עמוד שידרה מותני, תודה

Limor03
05/06/22 15:06

שומעת חריקות בעורף כאילו צריך לשמן משהו, האם ידוע על מזון שמומלץ לאכול או תוסף לשיפור הגמישות  בצוואר? תודה

שרון461
13/01/22 22:46

שרון

מאובחן 12 שנה בפירוגמיה 

מעי רגיש

כאב כרוני

בעיות שנה

מבקש עזרה 0522299997.

המלצות

מריו
17/10/21 10:13

למנהל הקהילה

 

מדוע לא ניתן לראות את המצגת שבסוף המאמר?

 

 

chaim30
30/11/17 20:14

למרות ידיעותי בנושא כסובל זה שנים מבעיות בעמוד השידרה המותני L למיניהם ההמחשה נתנה לי מידע נוסף,שלדעתי מוגשת בצורה מצוינת. קיבלתי זריקות תחת שיקוף משני סוגים אחד DEPOMEDROL והשני סטראואידים שלאחר קבלתם איני זקוק לכדורים נגד כאבים.לגבי המגבלה בהליכה אמרו במרפאת כאב,שרק ניתוח אולי יעזור.לא מזמו קראתי כתבה מענינת על בית החולים השיקומי "רעות" ב-ת"א בו מומחית בשיכוך כאב הנותנת זריקת גללוקוז תחת שיקוף במקום סטריאאידי שאפשר לגבר בן 66 שלא היה יכול ללכת יותר מ-20 מטר ולאחר 3 זריקות הולך 2 קילומטר ללא קושי.חבל שזה אינו מיוסם בכל מרפאות העאב בכל קופות החולים.אולי יש מקום שאתם תקחו יוזמה ותפנו תשומת לב מנהלי הקופות שילמדו הנושא לעומק ויפעילו לתובת המבוטחים/הסובלים שלאחר הטיפול הנ"ל לא יזדקקו לרפואות ולביקורים אצל האורטופדים.בהצלחה.חיים