מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-1

מנהלי קהילה

דר' זהר לנדאו
דר' זהר לנדאו
מומחית ברפואת ילדים ובאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים ומתבגריםמנהלת השירות לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים במרכז הרפואי 'וולפסון'.בנוסף, עובדת במכון לסוכרת נעורים של 'מכבי' ברעננה ומקבלת במרפאתי בצפון תל אביב באופן פרטי ומבוטחים של 'כללית מושלם'.יש לי הרבה ניסיון בטיפול בסוכרת מסוג 1 בילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים. כמו כן אני יוזמת ושותפה למחקרים רבים העוסקים בסוכרת מסוג 1 ואנדוקרינולוגיה.כל הצדדים הקשורים לטיפול בסוכרת מסוג 1 (טכנולוגיה, היבטים רגשיים ותזונתיים) מאד קרובים לליבי. 
ד
ד"ר מיכל גילאון
דיאטנית קלינית ואפידמיולוגית. בעלת תואר ראשון בתזונה קלינית מהאוניברסיטה העברית, ודוקטורט בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת תל אביב.עובדת במכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים ובקליניקה פרטית בגבעתיים.בעלת ניסיון רב בהתאמת הטיפול התזונתי בסוכרת מסוג 1 בגילאים השונים, באופן אישי לכל אחד בהתאם לצרכיו ולהעדפותיו. הטיפול כולל התאמה של התזונה לטכנולוגיות החדשות בטיפול בסוכרת (משאבות אינסולין, סנסורים) ובסוגים חדשים של אינסולין.בנוסף לעבודה הקלינית, מרצה במסגרות אקדמיות שונות ומרכזת מקצועית של הקורס הטיפול התזונתי בסוכרת לדיאטניות באוניברסיטת תל אביב.  
ד
ד"ר אביבית כהן
רופאה פנימית ואנדוקרינולוגית ביחידת הסוכרת בהדסה עין כרם ומנהלת מכון סוכרת של מכבי שירותי בריאות בירושלים.
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.

מובילי קהילה

בתיה קריטי
בתיה קריטי
אחראית תחום זכויות באגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) הנגשת זכויות בסוכרת סוג 1 לכלל הקהילה ועזרה במצוי הזכויות מול גופים ממשלתיים שונים. מתן מענה לקהילת הסוכרתיים סוג 1 בכל הגילאים ובני משפחותיהם
כמוניסוכרת סוג-1מדריכיםתסמינים של סוכרת סוג 1

תסמינים של סוכרת סוג 1

תחושת צמא מוגברת, השתנה מרובה, עייפות קיצונית וירידה במשקל, בילדים ובמבוגרים – עשויות להוות תסמינים של סוכרת סוג 1. מתי מדובר במצב חירום?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

סוכרת סוג 1, המכונה גם "סוכרת נעורים", היא מחלה אוטואימונית בה מערכת החיסון של הגוף תוקפת והורסת את תאי הבטא - התאים שמייצרים אינסולין בלבלב. ללא אינסולין, הסוכר לא נכנס לתאים ומצטבר בדם. החוסר של סוכר בתאים והרמות הגבוהות של סוכר בדם עלולים לגרום לנזקים קשים וללא אינסולין ממקור חיצוני, אדם עם סוכרת סוג 1 לא יוכל לחיות לאורך זמן.

 

מרבית מקרי סוכרת סוג 1 מאובחנים בקרב בני 20 ומטה, ושיא התבטאות המחלה מופיע בקרב בני 4 עד 7 ובגיל ההתבגרות. עם זאת, סוכרת סוג 1 עשויה להתפתח בכל גיל, גם בתינוקות ובמבוגרים (אז היא מכונה LADA).

 

בילדים ומבוגרים צעירים, התסמינים האופייניים לסוכרת סוג 1 נוטים להתפתח תוך פרק זמן קצר מאוד של ימים או שבועות. סוכרת סוג 1 המופיעה במבוגרים, נוטה להתפתח בקצב איטי יותר.

 

סוכרת סוג 1, כשאינה מטופלת בזמן, עלולה לסכן חיים. כשהמחסור באינסולין מונע מתאי הגוף לקבל גלוקוז מהדם, הגוף נאלץ לחפש מקורות אנרגיה חלופיים ומנצל לשם כך את השומנים והחלבונים שברקמות. בעת פירוק השומן נוצרים קטונים, שהצטברותם בדם מעלה את רמת החומציות שלו, עד למצב של קֶטואַצידוזיס סוכרתי - מצב חירום שחייב להיות מטופל אחרת יהווה סיכון ממשי לחיים. התסמינים של קֶטואַצידוזיס סוכרתי עשויים לכלול הקאות, התייבשות, ריח פירותי בנשימה, קצב לב מהיר, נשימות כבדות מהירות או היפרוונטילציה, בלבול או דיסאוריינטציה ושינויים במצב ההכרה.

 

ב-25 אחוז מהמקרים של סוכרת סוג 1 מגיע החולה לראשונה לרופא כשהוא במצב של קֶטואַצידוזיס סוכרתי. זיהוי התסמינים המרכזיים של סוכרת סוג 1 עשוי לסייע להגיע לאבחנה לפני שהמצב מסכן החיים מתפתח.

 

תחושת צמא מוגברת

 

אחד התסמינים המרכזיים אצל ילדים ומבוגרים עם סוכרת סוג 1 הוא תחושת צמא מוגברת - תחושת צמא כל הזמן או צמא חזק מהרגיל הממשיך אפילו לאחר ששותים. תחושת צמא מוגברת בילדים מזוהה עם שינוי בדפוס השתייה – אם ילד מתעורר בלילה ומבקש לשתות, מה שלא היה נהוג קודם, או מסיים כוס מים וזמן קצר לאחר מכן שותה עוד, ואם זה חוזר על עצמו במשך מספר ימים, זה עלול להעיד על סוכרת. תחושת צמא מוגברת מלווה בדרך כלל ביובש בפה. תחושת צמא מוגברת עלולה לנבוע גם מסוכרת סוג 2 ומצבים בריאותיים נוספים.

 

השתנה מרובה

 

תסמין מרכזי נוסף לסוכרת סוג 1 הוא הטלת שתן מרובה – תוצאה של עודפי הסוכר שהגוף מבקש לפנות. מדובר בשינוי בדפוס ההשתנה ביחס לעבר – לדוגמה, ילד שמתחיל לרוץ יותר לשירותים במשך היום. אנשים או ילדים שלא היו קמים לשירותים בלילה מתחילים להתעורר בשביל להטיל את מימיהם פעמיים או שלוש בלילה. בקרב ילדים ואפילו מבוגרים שהם חולים חדשים יכולה להיות בריחת שתן בלילה. מספיק שתופעות אלה ימשכו מספר ימים בשביל להדליק נורה אדומה. השתנה מרובה מהווה תסמין גם של סוכרת סוג 2 ועשויות להיות לה סיבות רבות נוספות.

 

עייפות קיצונית

 

תסמין מרכזי שלישי של סוכרת סוג 1 הוא עייפות קיצונית/תשישות, הנגרמת בגלל חוסר סוכר בתאים ופירוק רקמות כמקור לאנרגיה חלופית. העייפות מאופיינת בחוסר אנרגיה, קושי בביצוע מטלות יומיומיות פשוטות ועייפות מנטלית המתבטאת בשינויים במצב הרוח כגון חוסר מצב רוח ודיכאון.

 

ירידה בלתי מוסברת במשקל ואיבוד נפח שריר

 

ירידה בלתי מכוונת במשקל, לעיתים מהירה, למרות שבמקרים רבים התיאבון רק גובר, יחד עם הסימנים האחרים, עלולה להעיד על סוכרת סוג 1. הסיבה לכך היא שהמחסור באינסולין מונע מתאי הגוף לקבל גלוקוז מהדם שמשמש להם כאנרגיה. במצב זה הגוף מתחיל לפרק שומנים ושרירים כמקור לאנרגיה, מה שמוביל לירידה במשקל ובנפח השרירים.

 

ארבעת התסמינים הללו הם תסמינים מרכזיים לסוכרת סוג 1. לאלה עשויים להתלוות תסמינים נוספים ובהם:

 

שינויים בתיאבון

 

סוכרת סוג 1 שאינה מטופלת עשויה להתבטא גם בתיאבון מוגבר. המחסור באינסולין לא מאפשר לגלוקוז להיכנס לתאים (במילים אחרות – הגוף לא מצליח להמיר את המזון לאנרגיה) והמחסור באנרגיה גורם לרעב מוגבר. כשהתסמינים המרכזיים לסוכרת מלווים דווקא באובדן תאבון חמור, חשוב לפנות לעזרה רפואית באופן מיידי, מאחר שזה עלול להוות סימן של קטואצידוזיס סוכרתי.

 

ראייה מטושטשת

 

אם רמות הסוכר בדם גבוהות מידי, נוזלים עלולים להמשך מרקמות הגוף, כולל עדשות העיניים. היובש בעיניים עלול להוביל לראייה מטושטשת.

 

גרד באיבר המין

 

גרד באיבר המין, בשני המינים, עשוי לנבוע מגורמים רבים ובהם סוכרת. באנשים עם סוכרת, רמות הסוכר הגבוהות מאוד בדם ובשתן מהוות מצע אידיאלי לפטריות ובמקביל נוצרת פגיעה ביכולת הגוף להילחם בזיהומים.

 

שינויים בעור

 

לסוכרת סוג 1 עשויות להתלוות גם תופעות שונות בעור, לרבות עור יבש, זיהומי עור הנגרמים מחיידקים או פטריות, גרד, כתמים כהים והאטה בריפוי חתכים ושפשופים.

 

כאבי בטן, בחילות והקאות

 

אם לתסמיני הסוכרת המרכזיים מתלווים גם כאבים בבטן או בחילות והקאות, התסמינים עשויים להוות מצב חירום וחשוב לפנות לעזרה רפואית באופן מיידי, מאחר שאלה עלולים להוות סימן של קטואצידוזיס סוכרתי.

 

ריח נשימה פירותי

 

כשמתלווה לתסמינים המרכזיים לסוכרת סוג 1 ריח פירותי או כימי (ריח המזכיר תפוח מרקיב או אצטון) מהנשימה, זה עלול להוות סימן של קטואצידוזיס סוכרתי.

 

במידה שמופיעים תסמינים המעלים חשד לסוכרת, חשוב לפנות לרופא על מנת לבצע בדיקות פשוטות לאבחון המחלה מוקדם ככל הניתן. 

 

 

עדכון אחרון: אוגוסט 2018 

שילת-
26/06/23 1:53

פוסט מטופש לגמרי !!! מה זה המשפט הזה שאדם עם סכרת סוג 1 לא יוכל לחיות לאורך זמן !!!??? 

מיא
04/09/18 11:47

כתבה מעולה, יש עוד תסמין חשוב שלא הוזכר כאן. איבוד או פגיעה בתחושה בגפיים. פגיעה עצבית בגלל סוכרת (נוירופתיה סוכרתית) היא לצערי אחד התסמינים הקשים שיכולים להתפתח, והיא עלולה להתחיל כמשהו תמים, כמו עקצוץ או תחושה של משהו שלבוש או מונח על העור. היא מוכרת הייטב כסימן של סוכרת סוג 2, אבל היא תסמין גם בסוכרת מסוג 1.