מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותהאם יש קשר בין נחירות לסרטן?

האם יש קשר בין נחירות לסרטן?

מחקר מצא כי לאנשים הסובלים מהפרעה חמורה של דום נשימה בשינה סיכון גבוה פי 5 למוות מסרטן


חשוב לאבחן ולטפל בדום נשימה בשינה (צילום: Shutterstock)
חשוב לאבחן ולטפל בדום נשימה בשינה (צילום: Shutterstock)

 

סובלים מדום נשימה בשינה? זה לא רק בעיה של בן הזוג שאתם מפריעים לשנתו עם הנחירות החזקות. מחקרים מראים כי הפרעות נשימה בשינה מעלות סיכון למחלות רבות. כעת מחקר חדש מקשר את ההפרעות גם לתמותה מסרטן.

 

דום נשימה בשינה היא הפרעת הנשימה המרכזית בשינה. הסובלים מדום נשימה בשינה, מידי פעם בלילה מפסיקים לנשום למשך 10 שניות או יותר. נחירות הן פעמים רבות סימן לדום נשימה בשינה. דום הנשימה מפריע לשינה ועלול להביא לתחושת עייפות במשך היום. ההפרעה נקשרה ליתר לחץ דם, התקפי לב, שבץ וסוכרת ואף לדיכאון.

 

במחקר שמתפרסם בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine חוקרים מאוניברסיטת וויסקונסין בחנו נתוני תמותה של 1,522 אנשים שהשתתפו במחקר על שינה שנמשך 22 שנה. כל ארבע שנים הנחקרים עברו בדיקות במהלך הלילה, בהן בדיקות שתיעדו שינה ונשימה.

 

לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון שהיו עלולים להשפיע על התוצאות – כמו גיל, עישון ומידת ההשמנה – החוקרים מצאו כי קיים קשר של מינון-תגובה בין הפרעות נשימה בשינה לסיכון למוות מסרטן: ככל שההפרעה הייתה חמורה יותר, כך עלה הסיכון. אנשים עם הפרעות נשימה חמורות בשינה היו בעלי סיכון גבוה פי 4.8 למות מסרטן בהשוואה לאנשים שלא סובלים מהפרעות נשימה בשינה. עוד נמצא כי הקשר היה חזק יותר באנשים רזים מאשר באנשים שמנים.

 

בניסוי אחר שערכו מדענים ספרדים מאוניברסיטת ברצלונה (העובדים בשיתוף פעולה עם חוקרי אוניברסיטת ויסקונסין) נמצא כי אספקת חמצן לקויה – המעידה על הפרעות נשימה בשינה – עלולה להגביר את גדילת הגידולים בעכברים. בדומה למה שנמצא בבני אדם, ההשפעה הייתה חזקה יותר בעכברים רזים, בהשוואה לעכברים שמנים.

 

החוקרים הסבירו כי למרות שקיימת קורלציה בין דום נשימה בשינה לסרטן, הם עדיין רחוקים מלהוכיח שדום נשימה בשינה גורם לסרטן או תורם לגדילתו. יחד עם זאת הם מציינים כי הניסויים בבעלי החיים הראו כי היפוקסיה לסירוגין - אספקה לקויה של חמצן המאפיינת דום נשימה בשינה – מקדמת תהליכי אנגיוגנזה (גדילה של כלי דם המספקים מזון וחמצן לגידולים סרטניים) וצמיחה של גידולים.

 

נדרשים מחקרים נוספים כדי לבדוק את הקשר בין הפרעות נשימה בשינה לסרטן, אך בינתיים המחקר מספק סיבה נוספת לעודד אבחון וטיפול בהפרעות דום נשימה בשינה.

 

 

לפרטים נוספים באתר אוניברסיטת ויסקונסין

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

אלכס
31/05/12 23:20

האם הכותבת הנכבדה סובלת משיעמום? האם אין לך כבר על מה לכתוב? אולי תשקלי לעבור לכתיבת שירה למשל!!!  האין לציבור מספיק בעיות ודאגות מכל סוג ומין והאם אכן היה זה חיוני להפחיד אותו גם אם המחקר המטומם הזה? בימינו הכל מסרטן המים, האויר ,המזון ,התחבורה גם עצם הישיבה ליד המחשב מסרטנת דיבור בטלפון מסרטן  אז מה החדשה המרעישה ??? שגם בלכתנו לישון אנחנו חשופים לסרטן???אני חושב שגם הכתיבה שלך יכולה לגרום לסרטן בכלל איזה הסמכה או ידע יש לך לכתוב את כל השטויות האלה די עד מתי??????????????????