מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותהאם שמן זית יחזק את העצמות?

האם שמן זית יחזק את העצמות?

מחקר: תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית קשורה לריכוז גבוה יותר של סמנים בדם המעידים על בניית עצם


תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית נקשרה לעליה בריכוז של תאים בוני עצם (צילום: Shutterstock)
תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית נקשרה לעליה בריכוז של תאים בוני עצם (צילום: Shutterstock)

צריכת תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית במשך שנתיים נקשרה לעליה בסמנים ביולוגיים המעידים על יצירת עצם. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת של החברה האנדוקרינית בארה"ב: Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

 

העצם אמנם נראית מבחוץ כרקמה מוצקה ויציבה, אך לכל אורך החיים מתחוללים בה תהליכים של הרס ובנייה. שני סוגים של תאים אחראיים לתהליכים אלה: האוסטאוקלסטים - תאים מפרקי עצם, והאוסטאובלסטים - תאים בוני עצם.

 

המחקר החדש מצא כי הקפדה על תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית, הביאה לעליה בריכוז האוסטאובלסטים בדם, מה שמרמז על השפעה מגנה על העצם.

 

מחקרים קודמים מצאו כי השכיחות של אוסטיאופורוזיס באירופה נמוכה יותר באגן הים התיכון. אחד הגורמים הסביבתיים המסבירים את ההבדל עשוי להיות התזונה הים תיכונית המסורתית, העשירה בירקות ופירות, זיתים ושמן זית. בנוסף, מחקרים שנערכו בבעלי חיים מצאו קשר בין צריכת שמן זית למניעת אוסטיאופורוזיס. במחקר הנוכחי, החוקרים הספרדים ביקשו לבצע ניסוי מבוקר כדי לבחון את השפעת התזונה הים תיכונית על בריאות העצם.

 

משתתפי המחקר היו 127 גברים בני 55 עד 80 שנבחרו באופן אקראי ממחקר PREDIMED - מחקר מבוקר המבקש להעריך את ההשפעות של התזונה הים תיכונית על מניעת מחלות לב וכלי דם. הנבדקים, שהיו במעקב במשך שנתיים לפחות, היו ללא רקע של מחלות לב בתחילת המחקר, אבל היו עם אבחנה של סוכרת סוג 2 או שהיו להם לפחות 3 גורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם. 

 

המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות: קבוצה אחת הקפידה על תזונה ים תיכונית עשירה בתערובות אגוזים, השנייה על תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית והשלישית על תזונה דלת שומן. דגימות דם של המשתתפים נבדקו בתחילת המחקר ולאחר שנתיים.

 

החוקרים מצאו כי רק תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית נקשרה לעליה משמעותית בריכוז האוסטאובלסטים וסמנים אחרים לבניית עצם בגופם של המשתתפים.

 

 

עוד על תזונה ובריאות העצם

 

Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, 2012 DOI: 10.1210/jc.2012-2221

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה