מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםחדשותהמיץ שיפחית את לחץ הדם שלכם

המיץ שיפחית את לחץ הדם שלכם

העדויות מתחזקות: מחקר מצא כי מיץ סלק מפחית את לחץ הדם. גם עלים ירוקים יכולים להביא להשפעה דומה


היתרון של סלק על מזונות אחרים המכילים ניטרטים הוא שקל להפכו למיץ וכך לצרוך כמויות גדולות (צילום: Shutterstock)
היתרון של סלק על מזונות אחרים המכילים ניטרטים הוא שקל להפכו למיץ וכך לצרוך כמויות גדולות (צילום: Shutterstock)

מחקר קטן שנערך באנשים עם לחץ דם גבוה מצא כי שתייה של כוס מיץ סלק הפחיתה את לחץ הדם בכ-10 מ"מ כספית. בחלק מהמקרים שתיית המיץ הביאה את לחץ הדם של המשתתפים לטווח התקין. 

 

החוקרים מקרן הבריאות Barts Health, אוניברסיטת Queen Mary ובית הספר לרפואה בלונדון, בוחנים את ההטבות הבריאותיות של מיץ סלק מזה שנים. לאחר שמצאו כי מיץ סלק במינונים גבוהים מפחית לחץ דם באנשים בריאים, הם מצאו כי הניטרטים שבסלק הם הרכיב שמשפיע לטובה על לחץ הדם. הניטרטים מפיקים גז שנקרא תחמוצת חנקתית בדם, שמרגיע ומרחיב כלי דם וכך מפחית את לחץ הדם.

 

במחקר החדש שפורסם בכתב העת Hypertension, לאחר שניסוי בחולדות הדגים כי העלאת רמות הניטרטים הפחיתה את לחץ הדם, 15 מתנדבים עם לחץ דם גבוה התבקשו לשתות כוסות שהכילו 250 מ"ל של מיץ סלק או כמות דומה של מים.

 

נמצא כי אלה ששתו מיץ סלק הפחיתו את לחץ הדם שלהם בכ-10 מ"מ כספית. הירידה בלחץ הדם הייתה הגדולה ביותר לאחר 3-6 שעות משתיית המיץ, אבל למיץ עדיין הייתה השפעה על לחץ הדם 24 שעות לאחר שתייתו – לחץ הדם הסיסטולי (הערך הגבוה בקריאת לחץ הדם) נותר נמוך ב-8 מ"מ כספית בהשוואה לקבוצת הביקורת.

 

החוקרים אומרים כי היתרון של הסלק על מזונות אחרים המכילים ניטרטים, הוא שקל להפכו למיץ וכך לצרוך כמויות גדולות ממנו. עם זאת, ניתן לצרוך ניטרטים גם באמצעות אכילת עלים ירוקים כמו חסה, רוקט וכרוב. המיץ בניסוי הכיל כ-0.2 גרם של ניטרט, כמות דומה לזו הנמצאת בשני סלקים או קערה גדולה של חסה.

 

החוקרים מציינים כי כמות שכזו, הנחשבת קטנה, משפיעה על אנשים עם לחץ דם גבוה, אבל יש לה השפעה מעטה – לפי מחקרים קודמים – על אנשים עם לחץ דם תקין.

 

מחקר זה מתווסף למחקר שפורסם בשנה שעברה שמצא כי לשתיית כוס אחת של מיץ סלק עשויה להיות השפעה מיידית על הפחתת לחץ הדם. המחקר שנערך בקבוצה קטנה של נחקרים בריאים מצא כי תוך שעות משתייתו, המיץ הפחית את לחץ הדם הסיסטולי ב-4-5 מ"מ כספית בממוצע בקרב גברים. 

 

עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים, גדולים וארוכים יותר, לפני שניתן יהיה להמליץ המלצות תזונתיות חדשות בנושא.

 

זכרו - צריכת כמויות גדולות של סלק עשויה לגרום לשתן סגול ויציאות סגולות. זה עלול להבהיל, אך אין בכך סכנה.

 

 

מאכלים נוספים שיפחיתו את לחץ הדם

 

Hypertension 2013; DOI: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.111.00933

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

אלחנן
19/04/13 13:59

אני שאלתי אם מותר לחולי סכרת או אינסולין  לשתות מיץ סלק לב דבקה להוריד לחץ דם בתודה מראש אלחנן.

סלק מכיל סוכר ולכן לקחת בחשבון, ההתייחסות אליו כמו אל פרי שגם אותו עכשו הראו שטוב לסוכרתיים לאכול.

אלחנן
18/04/13 20:41

אני חושב לחולי סכרת אסור או שאני טועה....

מזמן כתבתי עם יעל ישראל רשימה בזכות הסלק כשיעל הוסיפה מתכונים ואני הפנתי לגז המתוחכם NO (ניטריק אוקסיד) שאותו אני מכנה האינטרנט הפנימי שלי שמשם לדעתי כוחו בלתקן הרבה מדווים.