מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהמדריכיםטרשת נפוצה: התמודדות עם דיכאון

טרשת נפוצה: התמודדות עם דיכאון

כ-50 אחוזים מהאנשים עם טרשת נפוצה יחוו דיכאון במהלך חייהם. מהם הסימנים ומה יעזור?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

דיכאון בקרב חולי טרשת נפוצה עשוי לנבוע מתהליך האבחנה, ההסתגלות לשינויים, החשש מהתקפים ואפילו כתופעות לוואי של חלק מהתרופות. למרות הקשיים הכרוכים בדיכאון יש דרכים להתמודד איתו. 

 

מה זה דיכאון?

 

דיכאון מוגדר כהפרעה המאופיינת בירידה במצב הרוח ובתחושה של מצב רוח נמוך המופיעה רוב הזמן, במשך כמה שבועות ואפילו יותר מכך. הדיכאון יכול להביא למצוקה ולפגוע ביחסים החברתיים וביכולת לתפקד. 

 

מחקרים מראים שכ-50% מהאנשים עם טרשת נפוצה יחוו אפיזודה של דיכאון חמור במהלך חייהם. לשם השוואה באוכלוסייה הכללית רק כ-10% יחוו אפיזודה כזו. למרות שידוע כי דיכאון נמצא בשכיחות גבוהה בקרב חולים בטרשת נפוצה, הוא לעיתים רבות לא מאובחן על ידי המטפלים והחולים, ולכן פעמים רבות הוא לא מטופל. ממצאים אלו מטרידים מכיוון שקיים טיפול לדיכאון שלרוב מביא עימו שיפור משמעותי.

 

מה גורם לדיכאון בטרשת נפוצה?

 

רוב האנשים יסכימו כי האתגר שבהתמודדות עם מחלה בלתי צפויה או כרונית יכולה להביא אנשים לדיכאון. אך התמונה היא גדולה ומורכבת מכך. בחקר הדיכאון ובניסיון להבין את מקורו או הסיבה העיקרית להופעתו רואים סיבות רבות וקשה להצביע על מרכיב אחד דומיננטי.

 

בין הסיבות: פגיעות נוירולוגיות במערכת העצבים המרכזית שמביאים לירידה במצב הרוח, תרופות שחלק מתופעות הלוואי שלהן הן דיכאון, שינוי במצב כלכלי, החברתי והתעסוקתי, מגבלה פיסית ומגבלה קוגניטיבית שלפעמים מקשה עלינו למצוא פתרונות אדפטיביים.


אבחנה – קבלת האבחנה של טרשת נפוצה יכולה לגרום לעצבות שיכולה להביא לדיכאון. אם העצבות הזו אינה מתפוגגת, יש להתייעץ עם הנוירולוג שלך או כל גורם טיפולי אחר במרכז בו אתה מטופל (כמו אחות, פסיכיאטר, עובדת סוציאלית, פסיכולוג וכדומה).


תגובה לשינוי – דיכאון בטרשת נפוצה יכול להיות אחד מן התגובות למחלה או לשינוי במצב כפי שהמטופל הכיר עד עתה. במילים אחרות, האדם מדוכא בשל הנסיבות, בין אם זאת האבחנה של טרשת נפוצה או התרחשות אחרת בחייו. השינוי במצב הפיסי בעקבות טרשת נפוצה, מביא עימו לפעמים פגיעה בערך העצמי ושינוי בדימוי העצמי. האדם עם טרשת נפוצה יכול לחוש כנטל, לא מושך או שאינו יכול לתרום יותר, כל אלו תורמים ומזינים את תחושת הדיכאון.


התקפים או התדרדרות במצב – לפעמים התקפי טרשת או החמרת הסימפטומים יכולים לעורר את הדיכאון. לעיתים קרובות אנו מגלים כי זה מפעיל בקרבנו את הפחד מפני הלא-נודע ("מה אם לא אתאושש מזה?") ומזכיר לנו את חוסר הודאות בטרשת נפוצה. סוג זה של דיכאון מטופל לרוב בהצלחה באמצעות שיחות טיפוליות, ייעוץ או פסיכותרפיה.


שינויים במערכת העצבים המרכזית – ישנם ממצאים המראים ששינויים פיסיולוגים המתרחשים במוח, הנגרמים בעקבות הטרשת הנפוצה, יכולים להביא לדיכאון. הפגיעות במערכת העצבים יכולות לפגוע גם במרכזי הרגשות ו/או הבקרות במוח, ממצא היכול להסביר בחלקו מדוע ישנה שכיחות כה גבוהה של דיכאון בקרב חולי טרשת נפוצה.


תופעות לוואי של תרופות – כמה מהתרופות הניתנות כדי לעזור בהתמודדות עם הסימפטומים של טרשת נפוצה יכולות להביא לדיכאון. אם חשת בשינוי במצב הרוח לאחר שנטלת תרופה חדשה, או שאפילו קיים חשד לכך, אנא שוחח על כך עם הנוירולוג שלך או האחיות במרכז בו אתה מטופל.


סימפטומים של דיכאון


לפעמים ישנו קושי לזהות דיכאון בטרשת נפוצה מכיוון שכמה מהסימפטומים של המחלה דומים לסימפטומים של דיכאון – לדוגמא, עייפות, חוסר אנרגיה, קשיי שינה, ירידה בחשק המיני או שינויים קוגניטיביים. בנוסף, קשה לקבוע האם העצבות היא חלק מתהליך אבל טבעי או שזהו דיכאון. אחד הסימנים שעוזרים לנו לזהות דיכאון חמור, הוא משך הזמן הארוך יחסית בו האדם חש עצבות.

 

כדי שתתקבל אבחנה של דיכאון יש לראות כי קיימים כמה מהתחושות והסימפטומים הבאים, והם נחווים מדי יום לאורך שבועיים לפחות:


• תחושת חוסר תקווה, עצבות או ייאוש.
• אובדן הנאה או עניין ברוב הפעילות היום-יומיות.
• שינוי משמעותי במשקל (איבוד משקל או השמנה), או שינוי משמעותי בתחושת התיאבון.
• בעיות שינה - קשיי הירדמות, התעוררות בלתי רצויה או שינה עודפת.
• תחושת חוסר ערך, המטופל חש כי אינו יכול לתרום יותר.
• תחושת אשמה.
• חוסר יכולת להתרכז או לקבל החלטות.
• חוסר מנוחה, חוסר שקט, תזזיתיות או מנגד תנועות איטיות וכבדות.
• מחשבות על מוות, אלימות או התאבדות.


דיכאון יכול להיות מוגדר ברמות שונות - מקל ועד חמור מאוד. במידה ולאחר שקראת את הסימפטומים לדיכאון, אתה מרגיש שייתכן ואתה בדיכאון, אנא פנה למטפל שלך - הוא יוכל לעזור לך או להפנות אותך למישהו מקצועי. זכור, ישנם טיפולים רבים מסוגים שונים לדיכאון.

 

הטיפול בדיכאון


טיפול תרופתי הוא לא הדרך היחידה לטפל בדיכאון. מחקרים מראים שהדרך הטובה ביותר לטפל בדיכאון היא שילוב בין הטיפול התרופתי לטיפול פסיכותרפי.


הטיפול התרופתי צריך להעשות על-ידי מרשם רופא, בידיעת וליווי הנוירולוג שלך. עליך לזכור כי התוצאות אינן מיידיות – לתרופות אנטי-דיכאוניות לוקח מספר שבועות עד שמרגישים בהשפעתן.


טיפול פסיכותרפי (למשל עם פסיכולוג רפואי) יכול לעזור עד מאוד בטיפול בדיכאון. לעיתים ניתן לראות כי ייעוץ זוגי, טיפול משפחתי או השתתפות בקבוצת תמיכה יכולים לעזור במידה רבה.

 

איך אוכל לעזור לעצמי?

 

הכן עצמך לתקופות של שינוי - הידיעה והצפייה שייתכן ויתרחש שינוי יכולה להפחית את ההלם והחרדה ממנו. הכרה זו מסייעת בהפחתת החרדה בחיי היום-יום ותעזור בהתמודדות במידה והשינוי אכן יגיע.


התאמץ לשמור על פעילויות שאתה אוהב ומחזקות אותך - ביצוע פעילויות משמחות ומספקות יעזרו לך לשמור על ההנאה. ייתכן שתצטרך להתאמץ יותר בכדי לבצע את הדברים שמשמחים אותך ומעניקים לך סיפוק, אך המאמץ רק יחזק את ההכרה שזו הדרך בה אתה בוחר לפעול ולעשות דברים.


אתגר את המחשבות השליליות - המנע מחשיבה שלילית, קודרת וקטסטרופית. מצבך יכול להיות רע, אך אינו גרוע ב-100 אחוז למשך 100 אחוז מן הזמן.


אם אתה מרגיש שאינך יכול להתמודד - נסה להתמודד למשך 5 דקות בלבד - כשתצליח להתמודד למשך 5 הדקות, השתמש בניסיון זה בכדי להיזכר שאתה מסוגל להתמודד - הוכחת זאת תוך כדי עשייה.


פתח סגנונות חשיבה והתמודדות חדשים - ייתכן ותצטרך עזרה לשנות את אופן החשיבה אליו אתה רגיל בכדי להתמודד עם דיכאון. שיחה עם פסיכולוג רפואי המבין ומכיר את מחלת הטרשת הנפוצה הינה מקום טוב להתחיל בו.


דבר עם הנוירולוג שלך על הדיכאון - ראה אם תרופות אנטי-דיכאוניות יכולות לעזור לך במצבך הייחודי. ישנן אסטרטגיות וטיפולים רבים שיכולים לעזור לסובלים מדיכאון. אם אתה חש בדיכאון אנא התייעץ ופנה לעזרה מקצועית.

 

איך להתמודד עם פחד וחרדה?

איך להתמודד עם סטרס? 

 

 

הכותב הוא פסיכולוג ומנהל קהילת טרשת נפוצה ברשת החברתית-בריאותית "כמוני"