מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

חוט שדרה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר ודים בלובשטיין
סגן מנהל המחלקה לשיקום שדרה ומנהל היחידה לאורודינמיקה ושיקום שליטה בשתן, בית החולים לוינשטיין מומחה ברפואת שיקום ובעל ניסיון רב בטיפול ושיקום נפגעי שדרה. חבר סגל בחוג לרפואת שיקום. ד"ר בלובשטיין סיים את לימודי הרפואה ברוסיה והתמחה שם ברפואה פדיאטרית. בשנת 93' עלה לארץ, סיים התמחות ברפואה שיקומית ומאז עובד בבית החולים לוינשטיין כרופא בכיר במחלקה לנפגעי שדרה. 
תמר פולאק
תמר פולאק
סגנית אחות אחראית במחלקה לשיקום שדרה, בית החולים לוינשטיין בעלת תואר ראשון בסיעוד ותואר שני בסוציולוגיה רפואית. בעלת ידע ומומחיות בתחום הטיפול והשיקום בנפגעי חוט שדרה.
פרופ' עמירם כ
פרופ' עמירם כ"ץ
פרופסור כ"ץ ניהל את המחלקה לשיקום שדרה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין עד 30.6.2022. מאז, עוסק בייעוץ, הוראה ומחקר במחלקה וגם בייעוץ פרטי. פרופסור כ"ץ ניהל את בית החולים לוינשטיין משנת 2011 עד יולי 2019. עוד קודם לכן שימש בתפקידים שונים בבית החולים לוינשטיין החל משנת 1983. את תפקידו כמנהל המחלקה לשיקום שדרה, הוא ממלא משנת 1994. פרופסור כ"ץ הוא מומחה ברפואה פיסיקלית ושיקום ובעל תואר נוסף כדוקטור לפילוסופיה (בחוג לפיזיולוגיה באוניברסיטת תל אביב). פרופ' כ"ץ השתלם בטיפול בפגיעות חוט שדרה ב- Stoke-Mandeville באנגליה וחבר בוועדה המדעית של החברה הבינלאומית לחוט שדרה ISCoS. יחד עם כל צוות המחלקה לשיקום שדרה בלוינשטיין פיתח סולם הערכה תפקודית לנפגעי חוט שדרה שמכתיב כיום יעדי טיפול שיקומי בנפגעי חוט שדרה במדינות רבות בכל העולם. פרטים נוספים ב- www.catzamiramprof.com
סיון אבנרי
סיון אבנרי
פיזיותרפיסט,מדריך קליני ובעל תארים ראשון ושני בפיזיותרפיה. (אוניברסיטת תל אביב)עובד בבית החולים לוינשטיין מאז 2001.אחראי על שירותי הפיזותרפיה במחלקה לשקום שדרה.
הדס טרייסמן
הדס טרייסמן
מרפאה בעיסוק אחראית, המחלקה לשיקום שדרה, בית החולים לוינשטיין בעלת תואר שני וותק של 14 שנה. התמחתה בתחום שיקום שדרה ובנושא זה כתבה גם את התזה
שרון רצהבי
שרון רצהבי
שרון רצהבי, פסיכולוגית רפואית מומחית. תואר ראשון מאוניברסיטת תל אביב, תואר שני מהמכללה האקדמית תל אביב יפו, בית ספר לפסיכותרפיה פסיכואנליטית באוניברסיטת חיפה. עבדה כפסיכולוגית בבית החולים רמב"ם ובבית החולים כרמל בחיפה עם אנשים המתמודדים עם מגוון מחלות ופציעות. כיום פסיכולוגית אחראית במחלקה לשיקום שדרה בבית לוינשטיין.

מובילי קהילה

שמואל-עדיני
שמואל-עדיני
פגוע חוט שדרה צווארי לאחר ניתוח להוצאת גידול אינטראמודולרי בגובה חוליות C2-C5 . חסר תחושה שיטחית ועמוקה.נכה בהגדרות הרפואיות,בריא בראש ובנחישות. כתבתי ספר \"שדרה כחוט השערה\" (פורסם באינטרנט) המתאר את נחישותי השיקומית בתקופה של מספר שנים ואת \"מלחמותי\" בכל התחומים הרפואיים והבירוקרטיים על מנת לחזור ולהשתלב בחברה כשווה.
כמוניחוט שדרהמדריכיםכך תתכוננו לבדיקת MRI

כך תתכוננו לבדיקת MRI

השאירו את התכשיטים בבית, ותרו על חזיות עם ברזלים ובקשו מהטכנאי לשים מוזיקה. טיפים לקראת MRI


בדיקת MRI (צילום: Shutterstock)
בדיקת MRI (צילום: Shutterstock)

MRI (קיצור ל-Magnetic Resonance Imaging) הוא מכשיר הדמיה העובד על עיקרון התהודה המגנטית ושליחת גלי רדיו. ה-MRI מאפשר לקבל תמונה של פנים הגוף, בבדיקה לא פולשנית שאינה כרוכה בכאב. הבדיקה חיונית לאבחון ולמעקב אחר מחלות שונות בהן גידולים סרטניים, טרשת נפוצה, מחלות נוירולוגיות ופריצת דיסק.

 

ה-MRI מספק תמונות מפורטות המאפשרות לקבל הערכה טובה יותר של איברי הגוף ושל מחלות, אשר לא ניתן להעריך באמצעות שיטות הדמיה אחרות כמו צילום רנטגן או CT. יתרון נוסף של ה-MRI על שיטות אלה טמון בכך שהבדיקה לא כרוכה בקרינה מייננת מזיקה.

 

יש העוברים את הבדיקה ללא כל קושי, אך בשביל אחרים מדובר בחוויה לא נעימה ואף מפחידה, במיוחד בפעם הראשונה. הכרות והבנה לגבי מה שניתן לצפות לו במהלך בדיקת ה-MRI יעזרו לעבור אותה בהצלחה ובקלות.

 

קביעת תור לבדיקת MRI והכנות בירוקרטיות

 

מכיוון שיש מעט מכשירי MRI בארץ, התורים לבדיקה ארוכים מאוד. לכן, בחלק מהמרכזים הרפואיים המכשירים פועלים 24 שעות ביממה. כשתקבע את התור, ייתכן שיבקשו ממך להגיע באמצע הלילה. לתורים ליליים לרוב נדרשת המתנה קצרה יותר ולכן כדאי לשקול זאת. יש מכונים שדורשים להיות בצום במשך שעתיים או יותר לפני הבדיקה. כשאתה קובע את התור ברר אם יש צורך בצום. אם הבדיקה תבוצע באמצעות חומר ניגוד (גדוליניום), יבקשו ממך להביא תוצאות בדיקות דם להערכת תפקודי כליה, שנערכו בטווח של מקסימום שלושה חודשים לפני הסריקה. ביום הבדיקה יש להגיע למכון יחד עם תוצאות בדיקות הדם, MRI קודמים אם יש, ההפניה מהרופא וטופס 17 מקופת החולים. אל תשכחו גם תעודה מזהה. 

 

איך מתבצעת בדיקת MRI

 

המטופל שוכב, כשהאיבר הנבדק מקובע, על מיטה המוכנסת לתוך "מנהרה" במכשיר ה-MRI. מדובר בפתח צר שלא מותיר רווח רב בין הגוף לתקרת המכשיר. הבדיקה נמשכת לרוב 25-40 דקות, אך במקרים מסוימים עשויה להיות ארוכה יותר. במהלך הבדיקה הנבדק מתבקש לא לזוז בכלל. המכשיר יוצר רעשים חזקים מסוגים שונים במהלך הסריקה. במידה ונדרש שימוש בחומר ניגוד, לאחר שתבוצע סריקה ללא חומר ניגוד, יוזרק החומר והבדיקה תבוצע פעם נוספת.

 

איך מרגישים בזמן בדיקת MRI?

 

הבדיקה אינה כואבת. יש אנשים שאין להם בעיה לשכב בשקט במכשיר, אך רבים מדברים על תחושה לא נעימה בשל חוסר הנוחות. כל אחד והמרכיבים בבדיקה המפריעים לו: הצורך לזוז, החום או הקור, הצלילים ה"מוזרים", תחושת קלסטרופוביה, איבוד אוריינטציה של זמן ומקום במרחב, תחושת חוסר שליטה או חוסר ודאות, מחשבות העולות תוך כדי השכיבה במכשיר ועוד.

 

בפעם אחת או בפעמיים?

 

שאל את הרופא שהפנה לבדיקה אלו אזורים ביקש שיסרקו. בחלק מהמקרים הבדיקה תכלול יותר מאזור אחד – למשל מוח וחוט שדרה. במידה והרופא ביקש לסרוק יותר מאזור אחד קיימות שתי אפשרויות: האחת היא לבצע את כל הסריקה במלואה בפעם אחת. סריקה שכזו יכולה להמשך גם עד שעתיים. האופציה השנייה היא לפצל את הסריקות כך שכל סריקה תארך זמן קצר יותר, אבל אז תאלץ להגיע כל פעם מחדש ולקבל זריקת גדוליניום פעם נוספת. קח בחשבון שרבים מתקשים להישאר ללא תזוזה במכשיר זמן רב, במיוחד כשמדובר בפעם ראשונה.

 

איך להתלבש לבדיקת MRI?

 

לפני שמגיעים לבדיקה, יש הכנות ודברים שכדאי לשים לב אליהם עוד טרם היציאה מהבית. מכיוון שניתן להתייחס ל-MRI כ"מגנט ענק", חשוב להשאיר את כל התכשיטים בבית ולהקפיד להיות "נטולי מתכות". בחלק מבתי החולים מלבישים את הנבדק בחלוק של בית החולים, אך ברוב המקומות מאפשרים להיכנס למכשיר עם הבגדים שלך. בחר בגדים נוחים ונעימים כמו חולצת טריקו ומכנסיים עם גומי. יש לוודא שאין כפתורים, תגיות, רוכסנים או כל דבר אחר ממתכת בבגדים ובגוף. לנשים מומלץ ללבוש חזייה שאינה מכילה מתכות כמו "חזיית התעמלות". חלק מהאנשים מדווחים שחם או קר להם במהלך הבדיקה, לכן כדאי להתלבש בשכבות (כולל גרביים) ולהתאים את עצמך לפני הכניסה למכשיר.

 

לא לזוז

 

חשוב לדעת שעליך להימנע מלזוז במהלך הבדיקה. כל תזוזה יוצרת "רעש" שיקשה על הנוירולוג שלך לפענח את הבדיקה ועלולה להצריך בדיקת האזור מחדש, משמע - זמן נוסף במכשיר. חלק מהאנשים מדווחים שעצם ההנחיה "לא לזוז!" גורמת להם להרגיש לא בנוח ולנסות לזוז כמה שיותר. אם אתה נוטה להשתעל השתדל לשתות מעט לפני או לקחת תרופה המקלה על השיעול.

 

איך להקל על מהלך סריקת ה-MRI?

 

כדי להפחית כמה שיותר מתחושת חוסר הוודאות ואיבוד תחושת הזמן, שאל את הטכנאי כמה זמן צפויה להימשך הבדיקה. ניתן גם לבקש מהטכנאי שידבר איתך מידי פעם במיקרופון במהלך הבדיקה וידווח כמה זמן נותר עד לסיומה.

 

אחד הדברים המועילים במצבים כאלה הוא תרגול של דמיון מודרך, היפנוזה, מדיטציה או הרפיה. היכולת להשתמש בדמיון יצירתי (או יכולת המיקוד, תלוי בטכניקה בה בוחר המטופל להשתמש), מאפשרת "להתנתק" מן הבדיקה ואף לנצל אותה לחוויה מרגיעה. גם התמקדות בנשימות איטיות ועמוקות יכולה לעזור. חלק מהאנשים מדווחים שהם מצליחים להירדם תוך כדי הבדיקה בזכות שיטות אלו.

 

בחלק מהמקומות יש מערכת מיוחדת שתפקידה להרגיע את המטופל בזמן הסריקה באמצעות השמעת מוזיקה. ניתן לבקש תחנת רדיו או סוג מוסיקה, או אפילו להביא דיסק אהוב מהבית ולבקש שינגנו אותו.

 

ברוב המקומות לא אוהבים לאשר את זה, אבל במקרה שיש חששות לגבי היכולת לעמוד בבדיקה, לפעמים ניתן להביא מלווה שישב ליד בזמן הבדיקה ויחזיק את היד. גם המלווה צריך להיות נקי ממתכות.

 

במידה ואתה חרד או סובל מקלסטרופוביה (פחד ממקומות סגורים) ניתן להיעזר בחומרים מרגיעים טבעיים שנמצאים כיום בשוק, במידה ואין הם מספיקים ניתן להתייעץ עם הנוירולוג או הפסיכיאטר במרכז בו אתם מטופלים לגבי חומר פוטנטי יותר – החל מטשטוש ובמקרים הקיצוניים עד הרדמה.

 

אחרי בדיקת ה-MRI

 

לאחר הבדיקה ניתן לחזור לפעילות רגילה מיד. שתה הרבה מים. המים הרבים שייכנסו לגופך יעזרו לשטוף את חומר הניגוד. פנק את עצמך - עברת בדיקה חשובה שאינה קלה, לך למסאז', תאכל עם חברים או כל דבר אחר שיעשה לך טוב. 

 

yosi-1q
27/06/22 14:19

בדיקת MRI  פרטית במכשיר המשוכלל ביותר MRI tesla-3 בקפריסין

איכות תמונה טובה יותר ואבחון מהיר 

במחיר אטרקטיבי, כאשר יש החזר כספי של 85%  דרך חברות הביטוח. 

על הבריאות שלך לא מתפשרים בזמן, בכסף או באיכות.

כי לבריאות שלך אין מחיר ואין תחליף.

https://medisracenter.com/en/mri

https://medisracenter.com/en/mri/mri-tesla3


סוניה--2
23/08/19 19:59

שלום לכולם, הרופא המטפל היפנה אותי לmry ברך שמואל. יש לי סיכות ניתוחית בבטן שמתחממות במכשיר רגיל, צריכה מכשיר איחודי לברכיים, אתם מכירים באיזה בית חולים או מכון ניתן לבצע את הבדיקה, מכשיר mry רגיל לא מתאים, ניסיתי והרגשתי חום במקומות מסוימים בבטן, מסוכן, אודה מאוד לעזרה054 5425266

חיים.
28/07/17 4:45

היי,ישלי בדיקת Mri ויום לפני כן אני מוזמן ליום הולדת. לבן מישפחה האם מותר לישתות שתייה עם אלכהול ?יום לפני הבדיקה

yali
18/04/17 7:17

שלום רב. להזרקת הגדילניום יש צורך בפתיחת וריד. לצערי עקב סרטן gbm עשיתי עשרות בדיקות. הורידים עמוקים ודקים. אני מוצאת רופאים בלתי מיומנים המתגאים ביכולתם. למעשה אני נדקרת מספר פעמים על ידי רופא. אז מגיע הרגע שאני מבקשת שטכנאי יפתח וריד. בבדיקה האחרונה דקרו אןתי 3 פעמים לאחר שרופא לא הצליח. אני אובדת עיצות. יש טיפ כלשהו?

yali
08/07/17 14:56

ה mri האחרון (הלוואי) הרגעתי את עצמי. עשיתי ללא כדור הרגעה. שמו לי מוזיקה מרגיעה מקווה שהזריקו לי גדילניום.. אחריה הבדיקה, קפצו עלי שאכתוב את זה שהייתי מרוצה לשלל אנשי הצוות. מה דעתכם?

אבי10
12/09/17 11:50

טיפ מצויין.כך אני נוהג למרות שיש לי כלי דם נוחים לנטילת דם.מתחת לבית השכי יש כלי דם ראשי עוֹרֵק בֵּית הַשֶּׁחִי arteria axillaris https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%A7_%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%A9%D7%97%D7%99 אני פשוט לוחץ אותו עם האגודל של היד הנגדית כשתוך כדי מאגרפים את כף היד הנבדקת בתזמון נכון לפני שהרופא או האחות מתקרבים להחדיר את המזרק(זמן הלחיצה הנדרש שונה מאדם לאדם.אך תוכלי לנסות על "יבש" כדי ללמוד כמה שניות נחוצות לך.בדומה לתהליך שקורה בעת מדידת לחץ דם.כל כלי הדם מכפילים ומשלשים את נפחם בזרוע.כך שגם השליימזלים הכי הכי גדולים לא יפספסו. בהצלחה

אבי10
26/08/18 12:43

פותח כבר מכשיר בעולם למקרים כמוך.אבל הגעתו ארצה מעוכבת משיקולים כספיים.

Yymb
14/09/16 16:41
אבי10
07/04/15 23:30

כתבה ישנה ובלתי רלוונטית.שתי כתבות מעניינות בנושא מופיעות כאן:1. כתב הבריאות של גלובס בראיון אצל קרן נויבך ברשת ב'

http://www.iba.org.il/bet/player.aspx#!/style/popAudio/ar/1706598/audio/yes

כתבה בדמרקר של עו"ד עדי יניב יגודה שהיה חבר בועדה שמינתה השרה גרמן להגיש לה הצעות לשינוי במערכת הבריאות אך פוזרה בשל הקדמת הבחירות:http://www.themarker.com/opinion/1.2530027

ומידיעה אישית ועל קצה המזלג:שוק הMRI בארץ פרוע ובעיקר נשלט על ידי הכללית(מכון מור)+מכון מאר של בית חולים רוטשילד ואלישע.שנים מנעו הכנסת מכשירים חדשים לארץ בטענות הזויות שתקצר היריעה מלפרטם.המכשירים בבתי החולים נשלטים בצורה כזו שמספקים את צרכי בתי החולים,פרסונל (אמא של רופא מבית חולים אומרת לי:"מה.אתה מחכה 5 חודשים לתור?אני השבוע בתוך 24 שעות הבן סידר לי שהבדיקה תבוצע).וחלק גדול מזמן המכשירים נתפס הן על ידי מחקר שמתבצעים והן על בטלה במכוון ולמה?:למערכת הבריאות ובראשה משרד הבריאות העומדת מאחרי מדיניות זו ברור שאם השירות יהיה זמין בעיקר לגילאי 50 ומעלה (שבינינו למי בגילאים אלה לא ימצא ממצא כלשהו בגופו ברקמות הרכות?)מערכת הבריאות תסתם וכל בתי החולים יזקקו לבצע אלפי ניתוחים ובדיקות נלוות.בנוסף ידוע גם למשרד הבריאות שיש בתי חולים שמחזיקים מספר מכשירים "סמויים" ואף בקדנציה הקודמת הסגן שר ליצמן איים עליהם שאם לא יחשפו אותם הוא יתבע אותם על כך.כמובן שלמכשירים אלה ניתן להגיע מהר בתשלום באופן פרטי(אני שילמתי לפני מספר ימים 4174שקל ברמב"ם על צילום של עמוד שידרה גבי ומותני במכשיר המיושן (יותר מ 10שנים) והפחות איכותי.המחירים שונים ובפערים גדולים.למשל אסותא שאליה התורים ארוכים גם בפרטי הן כפולים ,כנראה בגלל המכשיר האיכותי ביותר.באסף הרופא הכי זול  1700 שקל על חלק אחד-מותני(עמוד השידרה מחולק ל 3 "מנות" של בדיקה:מותני+גבי+צווארי).החמור ביותר שכתוצאה ממדיניות זו הנהוגה בארצינו היקרה בניגוד למערב(שם בכל מרפאה אזורית ומקצועית יש mri קטן ונגיש) רבים רבים מיקירינו או שהם קבורים כבר בשל כך.או שהם רתוקים לכסא גלגלים או מקלות הליכה בגלל האיחור באבחנה או שמתמודדים עם מחלות חשוכות מרפא כי לא הגיע לאבחנה במועד.

שלא נצטרך.

אשר1401
19/09/14 22:12

אני סובל מיזה הרבה שנים מכאב כרוני במותן ימני (באיזור האפנדציט).

לפני כמה שנים ניתחו אותי והסירו את האפנדציט. לצערי זה לא עזר.

בקשתי בדיקת mri ובקופ"ח סירבו.

אשמח להצעה / המלצה.

לערן ואלה

מאמר מצוין . הייתי מוסיף שכשיש בגופך חפצים מתכתיים כמו קוצב לב , קוצב מוח או רסיסים שנתקעו בגוף לפני שנים ולא הוצאו חובה לדווח לרופא  המפנה

גזרו ושימרו

בברכה

יעקב פוגלמן

 

 

irit119
13/07/12 17:18

תרופה נגד חרדה או תרופת הרגעה שעה לפני ואתם מסודרים

תאמינו יש לי נסיון עם לפחות 8 בדיקות אם אר אי עד היום

חשוב גם לשבת על הטלפון ולבדוק היכן תשיגו תור מהר יותר כי יתכן שבמקום הקרוב למקום מגוריכם תחכו שלשה חודשים אז צלצלו לכולם וקבעו תור בהכי זמין