מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.

מהו דיכאון קל?

כולנו מדוכדכים לפעמים, אך כשהדכדוך וחוסר ההנאה מהחיים לא חולפים, ייתכן שמדובר בדיכאון קל. מה עושים?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

הפרעות דיכאון נהיות נפוצות יותר ויותר. מחקר שפורסם בשנת 2013 בכתב העת Plos Medicine מצא כי דיכאון קליני הוא כיום שני ברשימת הגורמים המובילים לנכות בעולם.

 

דיכאון עלול להופיע בדרגות שונות של חומרה. בקצה האחד של הסקאלה דיכאון חמור (דיכאון מג'ורי). דיכאון חמור מאופיין בחוסר יכולת לתפקד, חוסר עניין ושיתוף פעולה, קושי לישון או רצון לישון כל הזמן ותחושה של ייאוש. פעמים רבות דיכאון מסוג זה מלווה במחשבות אובדניות ואף כוונות אובדניות. בצד השני של הסקאלה מצוי הדיכאון הקל, שלמרות שהוא נפוץ הרבה יותר מדיכאון מג'ורי, המודעות אליו אינה גבוהה.

 

דיכאון קל הוא תחושה קלה ומתמשכת של דיכאון אשר לא מגיעה לעוצמות של דיכאון מג'ורי. אדם הסובל מדיכאון קל אולי ממשיך לתפקד כמעט כרגיל, אך הוא לא מוצא הנאה בדברים, גם כאלה שפעם עניינו אותו. אין לו שמחת חיים או התלהבות, אין לו חשק, אין יוזמה. הוא סובל מחוסר שקט פנימי, חרדה קלה ולפעמים בעיות שינה. אין לו מחשבות אובדניות, אבל הוא כבר לא נהנה לצאת לפאב עם החברים, לצאת לרקוד כפי שאהב לעשות או לשחק עם הנכדים. הוא פשוט מדוכדך במשך שבועות ארוכים, חודשים או יותר. אנשים עם דיכאון קל פעמים רבות כלל אינם מודעים לכך שהם בדיכאון.

 

מאחר והגוף ונפש הם מקשה אחת, הכאב של הנפש יכול גם להתבטא החוצה בכאב פיזי, בעיקר בכאבי ראש, כאבי בטן, כאבי עורף וכאבים בחזה. 

 

חשוב לאבחן דיכאון קל ולטפל בו במידת הצורך, כדי למנוע מהאדם לעבור את החיים ללא הנאה, כדי למנוע מהדיכאון להפוך לכרוני וכדי למנוע מהדיכאון הקל להחמיר ולהפוך לדיכאון מג'ורי, כפי שעלול להתרחש בחלק מהמקרים.

 

איך מאבחנים דיכאון קל?

 

ניתן לפנות לפסיכולוג או פסיכיאטר, אך במקרים של דיכאון קל ניתן פשוט לפנות לרופא המשפחה. רופאים מומחים ברפואת משפחה עברו הכשרות בנושא זיהוי וטיפול בדיכאון קל.

 

רופא המשפחה יאבחן אם האדם סובל מדיכאון באמצעות שיחה עם המטופל ולפעמים בעזרת שאלונים, במקביל לשלילת מצבים רפואיים אחרים אם קיימים סימנים גופניים כמו כאב או חולשה. בהתחשב ברמת התפקוד, רמת הסבל ורמת הייאוש של המטופל, הרופא יוכל להפנות אותו לטיפול הנכון.

 

איך מטפלים בדיכאון קל?

 

פעילות גופנית

 

בזמן פעילות גופנית הגוף מפריש אנדורפינים שפועלים נגד דיכאון. מחקרים רבים הוכיחו את יעילות הפעילות הגופנית לדיכאון וגם בשטח רואים שזה עובד מצוין. את הפעילות אפשר גם לשלב עם טיפולים אחרים נגד דיכאון.

 

חשיפה לאור

 

ידוע שבמדינות בהן יש מעט מאוד שמש יש יותר דיכאון. לכן עלתה השאלה האם טיפול באור יעזור לסובלים מדיכאון. למרות שעדיין אין הוכחות חד משמעיות ליעילות הטיפול בפוטותרפיה, ידוע שאור חזק - ובעיקר אור שמש - יכול לשפר את הדיכאון. לכן מומלץ לסובלים מדיכאון לצאת מהחדר החשוך ולהיחשף לאור.

 

טיפול פסיכולוגי

 

קיים מגוון של טיפולים פסיכולוגיים לדיכאון הנבדלים ביניהם בגישת הטיפול ובמשכו. גישה אחת הראויה לציון במיוחד היא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) שנמצא יעיל באותה מידה כמו טיפול תרופתי לדיכאון קל. המטרה בטיפול זה היא לשנות את דרכי החשיבה וההתנהגות. הטיפול מספק למטופל כלים מעשיים להתמודדות עם הבעיות שלו.

 

רפואה משלימה

 

טיפולים משלימים שיכולים לשמש לדיכאון קל הם בעיקר טיפולים הרגעתיים המבוססים על חומרים טבעיים שונים. מרבית הטיפולים הללו לא נבדקו במחקרים. בנוסף, תכשירים אלה אינם נמצאים תחת כללים ופיקוח הדוקים ולכן עלולים להכיל חומרים ומינונים שונים שאינם עקביים.

 

תרופות

 

קבוצת התרופות הפופולארית לטיפול בדיכאון נקראת SSRI. תרופות ממשפחה זו מעלות את רמת הסרוטונין במוח. קיימות תרופות רבות במשפחה, בין המוכרות שבהן פרוזק, סרוקסט, פבוקסיל, ציפרמיל, לוסטרל וציפרלקס.

 

קבוצה נוספת של תרופות לדיכאון נקראת SNRI. התרופות במשפחה זו משפיעות גם על הסרוטונין וגם על המוליך העצבי נוראפינפרין. בקבוצה זו נמצאות תרופות כמו סימבלטה, ונלאפאקסין ומילנציפראם.

 

לכל התרופות ממשפחת ה-SSRI וה-SNRI עלולות להיות תופעות לוואי, בעיקר תופעות במערכת העיכול כמו אי נוחות בבטן, גזים ובחילות. התופעות הללו לרוב חולפות לאחר כשלושה שבועות עד חודש. תופעות לוואי נוספות עלולות להיות פה יבש, הפרעה במלחים בגוף, עלייה קלה במשקל או פגיעה בתיאבון והפרעה בתפקוד המיני.

 

קבוצה שלישית היא קבוצת הטריציקלים (TCA) - גם היא עובדת על סרוטונין ונוראפינפרין. נהוג להשתמש פחות בתרופות מקבוצה זו בשל ריבוי תופעות הלוואי שהן מייצרות. בקבוצה תרופות כמו אנפרניל, טופרניל, אלטרול ונורטילין.

 

קבוצה רביעית היא של תרופות מרשם ממקור צמחי. תרופות אלו מופקות מצמח מרפא הנקרא היפריקום - St. John's Wort. צמח ההיפריקום מוכר כצמח מרפא עוד מתקופת היפוקרטס ביוון הקדומה והוא משמש כנוגד דיכאון טבעי משנת 1500. בארץ קיימות שתי תרופות - רמוטיב הוותיקה יותר ולאייף 600 - המכילות תמציות שונות של היפיריקום. התרופות ניתנות במרשם רופא, מיועדות לטיפול בדיכאון קל עד בינוני ומאושרות לטיפול גם בילדים החל מגיל 12.

 

סקירה של 29 מחקרים שפורסמה בשנת 2009 מצאה כי צמח ההיפריקום יעיל יותר מפלצבו (טיפול דמה) ויעיל כמו נוגדי דיכאון סטנדרטיים לטיפול בדיכאון קל ובינוני.

 

יש לציין כי למרות שהטיפול מבוסס על חומר צמחי, הוא עלול להתנגש עם פעילותן של תרופות מסוימות ועלולות גם להיות לו תופעות לוואי, אם כי המחקרים הראו כי מדובר בפחות תופעות לוואי בהשוואה לנוגדי דיכאון סטנדרטיים. התרופות מצמח ההיפריקום אינן מאופיינות בהפרעה בתפקוד המיני, השמנה או פגיעה בתיאבון והפרעה במלחים.

 

 

*ד"ר בכרך היא מומחית ברפואת המשפחה, הנהלה רפואית מחוז שרון-שומרון, שירותי בריאות כללית

 

איתי-ענתבי
20/06/21 13:57

כל עוד מדובר בדיכאון קל, הכי טוב זה לפנות לטיפול קוגניטי התנהגותי CBT ואולי למנוע את הצורך בטיפול תרופתי עם תופעות לוואי.טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון קל