מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותתרופות לטיפול בצרבת קשורות לשברים

תרופות לטיפול בצרבת קשורות לשברים

לנשים לאחר גיל המעבר שנוטלות תרופות נגד צרבת ממשפחת ה- PPIs סיכון מוגבר לשבר בירך


הסיכון המוגבר קיים בעיקר בנשים עם היסטוריה של עישון (צילום: Shutterstock)
הסיכון המוגבר קיים בעיקר בנשים עם היסטוריה של עישון (צילום: Shutterstock)

 

נשים לאחר גיל המעבר שנוטלות באופן קבוע תרופות נפוצות לכיבי קיבה ומניעת צרבות נמצאות בסיכון מוגבר לסבול משברים בירך, במיוחד אם הן מעשנות או נוטלות את התרופות במשך תקופה ארוכה. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת British Medical Journal.

 

תרופות ממשפחת מעכבי משאבות פרוטונים (PPIs) מונעות את ייצור החומצה בקיבה. הן משמשות אנשים עם צרבות חמורות או חוזרות, רפלוקס (החזר ושטי) או אולקוס.

 

בשנת 2010 מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה- FDA) פרסם אזהרה על סיכון מוגבר לשברים בירך עם שימוש בתרופות מסוג PPIs, אך ציין כי נדרש מידע נוסף בנושא. המחקר החדש מצא כי קיימות עדויות משכנעות כי התרופות עלולות להעמיד נשים לאחר גיל המעבר בסיכון מוגבר לשבר בירך. תיאוריה אחת שעשויה להסביר את התוצאות היא שהתרופות מפריעות לספיגת הסידן בגוף.

 

המחקר בחן נתונים של כ- 80,000 נשים לאחר גיל המעבר, שהמעקב אחריהן החל כשהיו בנות 30-55. לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון משתנים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות, נמצא כי בהשוואה לנשים שלא השתמשו בתרופות ממשפחת ה- PPIs, הסיכון לשבר בירך בנשים שהשתמשו בתרופות באופן קבוע במשך לפחות שנתיים, היה גבוה ב- 35%. שימוש ממושך יותר בתרופות נקשר לסיכון גבוה יותר.

 

יחד עם זאת, הסיכון לשבר בירך ירד לרמה הרגילה שנתיים לאחר שהמטופלות הפסיקו ליטול את התרופות.

 

כשהחוקרים מבית החולים הכללי במסצ'וסטס חילקו את הנשים לנשים שמעולם לא עישנו ונשים מעשנות או שעישנו בעבר, הסיכון המוגבר לשברים בקרב נשים לא מעשנות שנטלו את התרופות היה נמוך מאוד, אך בקרב נשים עם היסטוריה של עישון שנטלו את התרופות הסיכון המוגבר לשבר בירך עלה ל- 50%. 

 

יש לציין כי הסיכון האבסולוטי לנשים שמשתמשות בתרופות ממשפחת ה- PPIs עדיין נותר נמוך. בהסתמך על ממצאי המחקר, התרופה גורמת ל- 5 שברי ירך נוספים בכל 10,000 נשים בשנה. לכן אין משמעות המחקר שנשים הנזקקות ל- PPIs צריכות להפסיק ליטול את התרופות. יחד עם זאת, המחקר מספק סיבה נוספת להפסיק לעשן.

 

 

BMJ 2012; 344 doi: 10.1136/bmj.e372 (Published 31 January 2012

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

שירה3
04/02/12 11:53

בתור מישהיש סובלת מתופעות לוואי כמו גלי חום של גיל המעבר אני נתקלתי לא מזמן בתוסף תזונה שמאוד עזר לי יותר מהאחרים שניסיתי, קוראים לו פמארל של חברת טבע, ואני ממליצה עליו לכל מי שסובלת מאיזהשהן תופעות שגיל המעבר הביא איתו