כמוניסרטןחדשות12 דרכים להפחית את הסיכון לסרטן

12 דרכים להפחית את הסיכון לסרטן

ועדת מומחים מטעם הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן מציגה 12 דרכים מגובות במחקרים לצמצום הסיכון למחלה ממארת

מאת דן אבן
21/07/15
תגובות 1

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחלת הסרטן מוסיפה להוות בשנים האחרונות את אחד הגורמים המשמעותיים לתחלואה ותמותה במדינות המערב.

 

בישראל הסרטן הוא גורם התמותה המוביל מאז שנת 1999, כאשר 134 לכל מאה אלף איש מתים מהמחלה, לפי דו"ח שפרסם לאחרונה משרד הבריאות על סיבות המוות המובילות בישראל לשנים 2010-2012, וזאת חרף ירידה מתונה בתמותה מסרטן לאורך העשור החולף בהיקף של 4% בקרב גברים ו-5% בקרב נשים.

 

 

באירופה, על רקע ממדי התחלואה הגדלים, שהגיעו ב-28 מדינות האיחוד האירופי בשנת 2012 למיליוני חולי סרטן חדשים – 1.43 מיליון גברים ו-1.21 מיליון נשים – ועדת מומחים אירופאים מטעם הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן (IARC) מפרסמת 12 דרכים להפחתת הסיכון לסרטן, וזאת במסגרת המהדורה הרביעית של 'קוד אירופי נגד סרטן' שמנסח הארגון.

 

ההמלצות מבוססות על ארבעה עקרונות: הן מבוססות מחקר, מתאימות לאוכלוסיות נרחבות, מותאמות לאדם הפרטי המעוניין להפחית את הסיכון לסרטן וניתן להעבירן בפשטות לציבור הרחב.

 

1. אל תעשנו. הפסיקו שימוש בכל סוג של טבק.

 

הפעילות המניעתית הראשונה במעלה שזוהתה נגד סרטן המגובה במחקרים היא גמילה מעישון, וזאת על רקע מחקרים רבים הקושרים בין עישון סיגריות לסוגים רבים של סרטן. עיקר סוגי הסרטן שנקשרו לעישון הם כמובן סרטן הריאות, וכן סרטן הגרון, הלוע, הפה, הוושט, הקיבה, הלבלב, שלפוחית השתן וצוואר הרחם.

 

2. הפכו את הבית ומקום העבודה לנקיים מעישון. 

 

עישון פסיבי נקשר אף הוא במחקרים לעלייה בסיכון לסרטן, ובייחוד לסרטן הריאות, הגרון והלוע. הפיכת הסביבה בבית ובמקום העבודה לנקייה מעישון לא רק מגנה על לא מעשנים מפני עישון פסיבי, אלא גם גורמת לירידה בהיקף העישון בקרב מעשנים.

 

3. הקפידו על משקל גוף תקין.

 

השמנה נקשרה במחקרים רבים לסיכון מוגבר לגידולים סרטניים בעיקר בתשעה איברים בגוף: הוושט, המעי הגס, כיס המרה, הלבלב, סרטן השד בקרב נשים לאחר גיל המעבר, רחם, שחלות, כליה וסרטן ערמונית המאובחן בשלב מתקדם. מבין סוגים אלו של סרטן, 4% עד 38% מיוחסים לעודף משקל או השמנת יתר.

 

4. שמרו על אורח חיים פעיל והפחיתו את הזמן שאתם מבזבזים בישיבה.

 

פעילות גופנית קבועה זוהתה במחקרים רבים כגורם מפחית תחלואה בסרטן, ובייחוד סרטן המעי הגס, השד והרחם, ובשיעורים נמוכים יותר בסרטן הריאות, הלבלב, השחלות, הערמונית, הכליה והקיבה.

 

5. הקפידו על תזונה בריאה.

 

תזונה בריאה עשויה אף היא להפחית משמעותית בסיכון לסרטן, ובייחוד באמצעות אכילה מרובה של פירות וירקות המפחיתה את הסיכון לסרטן במערכת העיכול, צריכת סיבים תזונתיים והפחתה באכילת בשר אדום ומעובד הקשורים בסיכון לסרטן המעי הגס והפחתה כוללת ברמות השומן במזון המאפשרת להוריד את הסיכון לגידולים סרטניים בכללותם.

 

6. אם אתם שותים אלכוהול, הפחיתו בכמויות. הימנעות מלאה מאלכוהול תורמת משמעותית להורדת הסיכון לסרטן.

 

בישראל אמנם שיעורי צריכת האלכוהול בכמויות גבוהות נמוכים, אולם באירופה מהווה שתיית אלכוהול בלתי מבוקרת גורם שלישי לתחלואה ותמותה מסיבות שונות. אלכוהול בצריכה מוגברת נקשר לסוגים רבים של סרטן, ובייחוד לסרטן הלוע, הגרון, הוושט, הכבד, המעי הגס והשד, והערכות מבוססות מחקרים גורסות כי 10% מכלל התחלואה בסרטן בגברים ו-3% מהתחלואה בסרטן בנשים מיוחסים לשתיית אלכוהול בכמות גבוהה.

 

7. הימנעו מהשמש ככל האפשר – בעיקר כשמדובר בילדים. הקפידו על מריחת הגוף בקרם הגנה והימנעו ממיטות שיזוף.

 

קרינת אולטרה סגול מהווה גורם עיקרי בתחלואה בסרטן העור, לרבות מלנומה וגידולים מסוג קרצינומה. שהות בצל, לבוש הולם ומריחת קרם הגנה מפחיתים משמעותית בסיכון לחשיפה לקרינה מסוג זה.

 

8. הימנעו מחשיפה למזהמים במקום העבודה.

 

מזהמים רבים בסביבה מהווים מקור לחשיפה מסוכנת שמגדילה את הסיכון לסרטן, הן בחשיפה בבית והן במקום העבודה, והכוונה בעיקר לכימיקלים, מתכות, חלקיקי אבק, סיבים מזיקים ואף עבודות מסוימות שמגדילות את הסיכון למחלה. צעדי ביטחון אינם ננקטים באופן סיסטמי בכל מקומות העבודה, ועל הפרט מוטלת האחריות לדאוג אישית להפחתת המגע עם מזהמים.

 

9. בררו אם אתם גרים בסביבה עם רמות גבוהות של רדון. אם כן, פעלו לצמצום החשיפה לגז.

 

מקור נוסף המהווה סיכון לסרטן הוא גז הרדון - גז רדיואקטיבי שנמצא בריכוזים גבוהים באזורים גאוגרפיים מסוימים, ומהווה מקור משמעותי לתחלואה בסרטן הריאות. מוערך כי אחד לכל עשרה מקרים של סרטן הריאות באירופה נגרם מחשיפה לרדון במינונים גבוהים מדי. זיהוי אזורים במבנים עם רמות גבוהות של רדון ויצירת פתחי אוורור הולמים מאפשרים לצמצם סיכון זה.

 

10. לנשים: הקפידו להניק. הגבילו השימוש בטיפול הורמונאלי חלופי.

 

הנקה הוכחה כגורם המפחית תחלואה בסרטן השד הן בקרב נשים לפני גיל המעבר והן אחריו, וברמה מצומצמת יותר של הוכחה גם נמצאה קשורה לירידה בסיכון בסרטן הרחם והשחלות. כמו כן מציינת ועדת המומחים האירופאים כי הנקה נקשרה גם לתועלות רבות נוספות, לרבות התפתחות תקינה של הילוד, חזרה למשקל גוף תקין במהירות רבה יותר של היולדת וירידה בסיכון היולדת לפתח את התסמונת המטבולית.

 

העדויות שנאספו על ידי צוות המומחים האירופי מטעם הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן מצביעות על קשר בין טיפול הורמונאלי חלופי (HRT, כלומר Hormone Replacement Therapy) הניתן בעיקר לנשים בגיל המעבר להפחתת תסמינים לבין סיכון מוגבר לסרטן השד וסוגים נוספים של סרטן במערכת הרבייה הנשית. למרות שטיפול זה ניתן במרשם רופא בלבד, ועדת המומחים קוראת ליידע נשים בדבר הסיכון לסרטן, כדי שיוכלו לבחון ביחד עם הרופא את התועלת של הטיפול עבורן ביחס לסיכון למחלה ממארת.

 

11. הקפידו שילדכם יקבל חיסוני ילדות.

 

חיסוני ילדות מהווים מקור נוסף להגנה מפני סרטן, ובייחוד חיסונים נגד הפטיטיס B הניתנים לילודים ועשויים למנוע סרטן הכבד, וכן החיסונים נגד נגיף הפפילומה לנערות המהווים אמצעי מניעה מפני סרטן צוואר הרחם.

 

12. בצעו בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן.

 

בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן מוכרות בבריאות הציבור כאמצעי משמעותי להפחתת הסיכון לאבחון במחלת סרטן מתקדמת ולשיפור סיכויי ההחלמה מהמחלה. בדיקות סקר מוכחות קיימות כיום לסרטן השד (ממוגרפיה), המעי הגס (דם סמוי) וצוואר הרחם (משטח).

 

ועדת המומחים האירופית מעריכה על פי מחקרים כי מחצית מכלל מקרי הסרטן ניתנים למניעה באמצעות 12 ההמלצות הללו, כשהמניעה המוצלחת ביותר ניתנת בשילוב בין פעולות אישיות וקבוצתיות. העבודה נתמכה על ידי האיחוד האירופי וקרן הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן. ההמלצות פורסמו בגיליון יולי 2015 של כתב העת Cancer Epidemiology.

 

 

Cancer Epidemiology, Doi: 10.1016/j.canep.2015.05.009

 

Anonymouse
Anonymouse
23/07/15 11:30

כתבה יפה, אך, לדעתי, לוקה בחסר כשאינה מזכירה כמה מהיבטים המשמעותיים ביותר למניעת סרטן. לחץ ומתח. יש למצוא את השיטה היעילה ביותר להמנעות ממתחים ולפירוק המתחים אותם כבר צברנו. המדיטציה הטרנסנדנטלי...

כתבה יפה, אך, לדעתי, לוקה בחסר כשאינה מזכירה כמה מהיבטים המשמעותיים ביותר למניעת סרטן.

לחץ ומתח.

יש למצוא את השיטה היעילה ביותר להמנעות ממתחים ולפירוק המתחים אותם כבר צברנו.


המדיטציה הטרנסנדנטלית נמצאה יעילה מכל שיטה אחרת, קונבנציונלית או אלטרנטיבית לשיחרור ממתח.

Journal of Clinical Psychology. 1989; 45:957-974  



כמו כן, מחקר שנעשה לפני כשנה, ופורסם ב- imternational Journal of Yoga 7(2), 147-151, 2014 מצא שתרגול הטכניקה הפשוטה והטבעית של מדיטציה טרנסנדנטלית משפר מאוד את המערכת החיסונית, מעלה את מספר התאים הלבנים אשר מגנים על הגוף מזיהומים ומסרטן.



 


קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: