מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהחדשותכמחצית מהמתבגרים הישראלים מתכננים דיאטה

כמחצית מהמתבגרים הישראלים מתכננים דיאטה

תמונת מצב מדאיגה בסקר בקרב מתבגרים: כמחצית אינם מרוצים ממשקלם. אחד מכל 16 עם הפרעה באכילה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקר שנערך במכללה האקדמית גליל מערבי מאיר באופן מדאיג את הרגלי האכילה של מתבגרים בישראל. החוקרת ד"ר ברכה כץ מהמחלקה לקרימינולוגיה במכללה, בחנה עמדות כלפי תזונה בקרב 323 תלמידים יהודים מכיתות ז' עד י"ב בארבעה בתי ספר בצפון ומרכז הארץ. מדגם של תלמידים בכל בית ספר שנכלל במחקר נתבקש להשיב על שאלון להערכת הפרעות אכילה (EAT-40, Eating Attitude Test Questionnaire) שתורגם לעברית. התלמידים במחקר היו במשקל ממוצע של 53 ק"ג וגובה ממוצע של 1.64 ס"מ.

 

המחקר הצביע על שיעור גבוה של קרוב למחצית מהתלמידים המעוניינים להוריד ממשקל גופם: 41.5% מהנבדקים לא היו מרוצים ממשקלם ו-45.3% הביעו את רצונם לבצע דיאטה להפחתה במשקל. מתוך 148 התלמידים שהביעו רצונם לרדת במשקל, 4.1% היו מעוניינים להוריד חצי ק"ג בלבד, 2.7% ביקשו להוריד ק"ג אחד ממשקלם, 8.1% ביקשו להוריד 2 ק"ג, 10.1% ביקשו להשיל 3 ק"ג ו-10.1% ביקשו להוריד 4 ק"ג, 25% ביקשו להשיל 5 ק"ג ממשקלם, ורוב הנבדקים (39.9%) ביקשו להוריד מעל ל-5 ק"ג ממשקל גופם. בהמשך, כשליש מהנבדקים במחקר (32.3%) העידו כי בפועל הם עושים דיאטה תמיד, לעיתים קרובות או מעת לעת.

 

46.4% מהמתבגרים שנכללו במחקר העידו כי הם חוששים להימצא בעודף משקל, 43.4% היו מוטרדים מענייני תזונה, 49.4% היו מודעים למספרי הקלוריות במזונות שהם צורכים, 41.9% העידו כי הם יודעים שאחרים היו מעדיפים שיאכלו יותר, 35.2% אכלו מוצרים דיאטטיים, 49.5% חושבים על שריפת קלוריות כשהם מבצעים פעילות גופנית, 25.8% העדיפו להימצא "על בטן ריקה" ו-6.9% חשו דחף להקיא לאחר ארוחה, כש-4.6% אף הקיאו בפועל.

 

שיעור גבוה של הפרעות באכילה במתבגרים

 

6.1% מהמתבגרים במחקר אובחנו בשאלון עם הפרעה כלשהי באכילה. אמנם לא מדובר בהכרח בהפרעת אכילה הכלולה בספר האבחנות הפסיכיאטריות ה-DSM כגון אנורקסיה או בולימיה, אולם הפרעה באכילה כפי שזוהתה מעלה את הסיכון להתפתחות הפרעת אכילה מוגדרת בהמשך.

 

שיעור הבנות עם הפרעה באכילה (8.2%) היה גבוה פי כמעט שלושה משיעור הבנים (2.8%). הסיכון להפרעה באכילה היה גבוה פי 7.6 בקרב מתבגרים שאינם מרוצים ממשקל גופם, וגבוה פי 10.8 בקרב מתבגרים שמבקשים להוריד ממשקלם. במחקר לא זוהה שיעור חריג של הפרעות באכילה בקרב מתבגרים ממוצא כלשהו.

 

שיעור המתבגרים עם הפרעה באכילה כפי שנקבע במחקר (6.1%) היה מעט גבוה בהשוואה לזה שנמצא במחקר מקביל באיטליה (5.5%) ולזה שנמצא במחקר קודם בישראל משנת 2003 (4%). באופן ספציפי, שיעור הבנים עם הפרעה באכילה שאובחן במחקר (2.8%) היה גבוה באופן משמעותי מזה שנרשם באיטליה (0.4%).

 

המגמה מצטרפת לממצאים מסקר נרחב בחסות ארגון הבריאות העולמי, שפורסם בשנת 2007, ובו נערות ישראליות היו ממוקמות במקום השני מתוך 33 מדינות מערביות בביצוע דיאטות לצורך הרזיה: 26% מהנערות הישראליות שנכללו במחקר ומשקלן היה תקין השקיעו בדיאטה להפחתה במשקל - מקום שני אחרי שיאנית המערב דנמרק (28%), ולפני נערות במשקל תקין המתגוררות בארה"ב (22%), בריטניה (20%), גרמניה (17%), רוסיה (15%) וצרפת (14%).

 

ממצאים אלו גם קשורים בשיעורים גבוהים של השמנה המאובחנים בישראל, ובסיכון גובר להשמנת יתר עוד מגיל הגן. החוקרת מסכמת כי "קיים צורך להעלאת המאמצים לזיהוי מתבגרים בסיכון לפתח הפרעות אכילה". הממצאים מדווחים בגיליון הנוכחי של כתב העת של האיגוד הפסיכיאטרי Israel Journal of Psychiatry and Related Sciences.

 

 

Isr J Psychiatry Relat Sci- Vol. 51 – No 2, p. 137-144