מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותלראשונה בישראל: השתלת מעי במבוגר

לראשונה בישראל: השתלת מעי במבוגר

בבילינסון הושתל מעי דק באישה בת 39 שעברה כריתת מעי והייתה תלויה לחלוטין בהזנה תוך ורידית


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לראשונה בישראל, בוצעה בסוף השבוע בבית החולים בילינסון השתלה של מעי דק במבוגר. ההשתלה בוצעה באשה בת 39, הסובלת ממחלה הגורמת לגידולים שפירים בחלל הבטן ולגידולים ממאירים במערכת העיכול. לפני כשנתיים היא עברה כריתה של המעי הדק ומאז אינה יכולה לאכול ותלויה בהזנה תוך ורידית. האישה הייתה במצב קשה שהביא לאשפוזים רבים.

 

המעי שהושתל נתרם על ידי הוריה של יובל ניזרי בת ה-11, שנהרגה בתאונת דרכים. פרט להשתלת המעי, ארבעה ילדים זכו בחיים חדשים בעקבות החלטתם לתרום את איבריה.

 

הניתוח המורכב, שמבוצע רק במספר מרכזים בעולם, דרש הכנות מקיפות וכלל משתילים, מרדימים, אחיות חדר ניתוח, צוותי טיפול נמרץ, רופאים גסטרואנטרולוגים, צוות המכון לחקר התזונה, בנק הדם ועוד. צוות המשתילים כלל את ד"ר אביתר נשר, רופא בכיר במחלקת השתלות שהתמחה בהשתלות מעיים במשך שנתיים בבית החולים Jackson Memorial ופרופ' איתן מור, מנהל המחלקה.

 

"מהלך ההשתלה לווה בקשיים טכניים רבים בשל מצבה הכללי של החולה שהיה ירוד ביותר" מספר ד"ר נשר "בתום הניתוח המעי הראה סימני חיות כולל אספקת דם טובה". המושתלת מאושפזת במחלקה לטיפול נמרץ ומצבה יציב. הימים הקרובים קריטיים בהיבט של הצלחת ההשתלה.

 

"השתלה של מעי דק היא השתלה מורכבת הדורשת מיומנות רבה מצד המנתח וליווי צמוד מצד גורמים רבים לאחריה" מסביר ד"ר נשר "לאחר הניתוח, המושתלים מאושפזים במחלקה לטיפול נמרץ לתקופה של כשבועיים-שלושה ונמצאים במעקב צמוד של הרופאים, המשתילים, וגסטרואנטרולוגים, המבצעים מדי כמה ימים בדיקה במטרה לוודא שהגוף אינו דוחה את המעי המושתל. בהדרגה המושתלים מתחילים לאכול מזון עד למצב בו גופם מראה סימנים ליכולת עיכול מלאה של מזון מוצק".

 

"כ-80 השתלות מעי נעשות מדי שנה בעולם. מרכזי השתלות מעטים מבצעים את ההליך המורכב הזה" אומר פרופ' מור "בשונה מהשתלות כליה, כבד ולבלב, השתלה זו מורכבת יותר והחשש מדחיית השתל וזיהומים קיים שבועות וחודשים לאחריה. לפנינו תקופה ארוכה מאתגרת רפואית עד להגדרה של קליטה מלאה של השתל".

 

מי עשוי להיות מועמד להשתלת מעי?

 

ישנם חולים שמסיבות שונות, אינם מסוגלים לעכל מזון ונוזלים ונאלצים להיות תלויים בהזנה תוך ורידית. השתלת מעי דק מתאימה לאלה שהפתרון של הזנה תוך ורידית אינו מתאים להם כי הוא גורם להפרעות בתפקודי הכבד, זיהומים חוזרים, קרישי דם וסתימה של כלי דם.

 

קבוצת חולים זו כוללת חולי קרוהן עם כריתות חוזרות של המעי הדק, חולים עם תהליך גידולי שפיר, פגמים מולדים, טראומות כתוצאה מניתוח, חולים עם בעיות עצביות ועוד.

 

ד"ר נשר מסביר כי נתוני ההישרדות של כלל מושתלי המעי בעולם עדיין אינם גבוהים בהשוואה להשתלות אחרות ועומדים על 85% מהחולים בטווח של שנה וכ-60% בטווח של חמש שנים. בשל כך, הפרוצדורה מוצעת בעיקר לחולים שעבורם ההשתלה היא הפתרון היחיד להצלת חייהם.

 

לפני כשנה פורסם מחקר שמצא כי מטופלים הסובלים ממחלת קרוהן חמורה שלא יכלו יותר לסבול הזנה תוך ורידית יכלו לחזור לתזונה אוראלית רגילה ולא סבלו מחזרה קלינית של המחלה, לאחר שעברו השתלת מעיים או השתלה של מעיים עם איברים נוספים מאזור הבטן. שנה לאחר ההשתלה, שיעור ההישרדות של המטופלים עמד על 90%, לאחר שלוש שנים השיעור היה 74%, לאחר חמש שנים 6% ולאחר 10 שנים 43%. כל השורדים הגיעו לעצמאות תזונתית מלאה ונהנו מתזונה אוראלית לאחר ההשתלה.