מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהמדריכיםטרשת נפוצה – כל מה שצריך לדעת

טרשת נפוצה – כל מה שצריך לדעת

מהי טרשת נפוצה? מהם התסמינים של המחלה? ומה ההבדל בין טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית לטרשת נפוצה פרוגרסיבית? מדריך מפורט ומעודכן לשנת 2023

מאת ערן ברקוביץ׳. * ייעוץ מקצועי: ד״ר יובל כרמון
תגובות 0

טרשת נפוצה (צילום: Shutterstock)
טרשת נפוצה (צילום: Shutterstock)

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית המאופיינת בכך שמערכת החיסון של הגוף פוגעת במיאלין – החומר שמגן על סיבי העצב – במוח ובחוט השדרה, ולעיתים פוגעת גם בתאי העצב.

 

הנזק למיאלין ותאי העצב פוגע בהעברת אותות במסלולים עצביים שבין המוח לגוף, מה שעשוי להתבטא במגוון גדול של תסמינים, הנפוצים בהם כוללים חולשת שרירים, פגיעה בקואורדינציה ושיווי המשקל, פגיעה בראייה, עייפות והפרעות תחושתיות.

 

 

מהי טרשת נפוצה?

 

מערכת החיסון שלנו אמורה לפעול במטרה להגן על גופינו מגורמים עוינים כגון מזהמים למיניהם. טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית – מחלה בה מערכת החיסון תוקפת בטעות את הגוף, ובאופן ספציפי את מעטפת המיאלין במערכת העצבים המרכזית - המוח וחוט השדרה.

 

מעטפת המיאלין היא השכבה השומנית אשר מבודדת ומגנה על סיבי העצב. בנוסף לתפקיד הבידוד וההגנה, מבנה המיאלין עוזר בהאצת הפולסים החשמליים בעצב וכך מאפשר למידע לעבור במהירות רבה.

 

משמעות האיבוד של החומר המבודד היא פגיעה ביכולת העצב להעביר מידע. חלק מהפולסים החשמליים העוברים בעצב מתקדמים באיטיות וחלקם אף נעצרים לחלוטין.

 

בעבר סברו כי המיאלין הוא המרכיב היחיד שנפגע במחלה, אולם כיום ברור כי המחלה מובילה לפגיעה גם בתאי העצב עצמם.

  

מהם התסמינים של טרשת נפוצה?

 

בגלל התפקוד המרכזי של המוח וחוט השדרה בכל תנועה, תחושה, מחשבה, תפיסה והרגשה, התסמינים שיכולים לנבוע מהמחלה הם אינסופיים ומשתנים מאוד מאדם לאדם וגם מהתקף להתקף באותו אדם - בהתאם למיקום הנזק במערכת העצבים.

 

בין התסמינים הנפוצים: הפרעות ראייה, חולשה של גפה, הפרעות תחושה כגון תחושת שריפה, נימולים, כאבים שונים ומשונים וכן חולשה, פגיעה בשיווי המשקל ובקואורדינציה, בעיות קוגניטיביות, דיכאון, בעיות בתפקוד מערכת השתן ועוד.

 

עוד על התסמינים של טרשת נפוצה

 

אחד התסמינים המרכזיים הוא עייפות. אנשים שסובלים מטרשת נפוצה מתעייפים מהר מאוד, לעיתים ללא סיבה, ולוקח להם הרבה יותר זמן להתאושש. אחת ההשערות לכך היא שחולי טרשת צורכים הרבה יותר אנרגיה בשליחת מסרים בעצבים פגועים/צלקתיים ביחס לאותו המאמץ בעצבים תקינים.

 

עוד על עייפות עם טרשת נפוצה

 

ישנם מספר גורמים שעלולים להחמיר את התסמינים של טרשת נפוצה, לרבות עלייה בטמפרטורת הגוף, מאמץ יתר, עייפות, זיהומים וכן לחץ ומתח נפשי.

 

עוד על הגורמים שעלולים להחמיר תסמינים של טרשת נפוצה

 

כאמור, המחלה פוגעת בכל אדם באופן שונה ולכן ניתן לראות גם מצבים קלים מאוד, בהם המחלה כמעט ואינה מורגשת ומצבים קשים מאוד הדורשים עזרה סיעודית. ממצאים ממחקרים שנערכו בעבר מראים ש 20-25 אחוז מתוך החולים בטרשת נפוצה יגיעו בשלב כלשהו למצב בו יזדקקו לכיסא גלגלים, לאחר כ-30 שנות מחלה בממוצע. עם זאת חשוב לציין שממצאים אלו פורסמו בשנת 2003 וסקרו את השנים שקדמו לה. ההנחה היא שהיום, בשל התקדמות הרפואה - בעיקר בתחומי האבחון המוקדם, הטיפול והשיקום - הנתונים הרבה יותר טובים. כך, בשנים האחרונות התרופות לטרשת נפוצה גם יותר יעילות ומפחיתות התקפים וגם הרבה יותר נוחות ועם פחות תופעות לוואי - כך שיש פחות מטופלים שמפסיקים את הטיפול.

 

 

טרשת נפוצה אינה מחלה נפוצה. שם המחלה נובע מכך שהיא מאופיינת במספר טרשות (נגעים) במערכת העצבים המרכזית. התואר "נפוצה" מתייחס למספר הנגעים ולא לשכיחותה באוכלוסייה.

 

עם זאת, בשנים האחרונות נראה כי קיימת עלייה במספר המאובחנים בטרשת נפוצה. כיום אין רישום מסודר שמאפשר לדעת בדיוק כמה מאובחנים בטרשת נפוצה יש בישראל. לפי דו״ח הוועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה בראשות פרופ׳ נתן בורנשטיין שפורסם בסוף שנת 2022 ההערכות הן כי בישראל 9,000 חולי טרשת נפוצה.

 

מהם הגורמים וגורמי הסיכון לטרשת נפוצה?

 

המחלה עלולה להופיע בכל גיל, אך לרוב מאובחנת בגילי ה-20 עד ה-40 ושכיחה יותר מכפליים בנשים מאשר בגברים.

 

הגורמים לטרשת נפוצה עדיין אינם ברורים לאשורם, אך ככל הנראה מדובר בתגובה חיסונית לא תקינה, באנשים בעלי מועדות גנטית, לגורם סביבתי - ייתכן ויראלי - שטרם זוהה בוודאות.

 

הנגיף שהינו החשוד העיקרי כבר מזה שנים הוא נגיף האפשטיין-בר המכונה בקיצור EBV. מחקרים רבים קשרו בין הנגיף לסיכון מוגבר להתפרצות של טרשת נפוצה. בשנת 2022 חוקרים מאוניברסיטת הרווארד פרסמו בכתב העת Science מחקר בו נמצא כי הסיכון לטרשת נפוצה בקרב אנשים שנדבקו בנגיף האפשטיין-בר גבוה פי 32.4 בהשוואה לסיכון באלה שלא נדבקו בנגיף. לפי עבודות אחרות, באופן טיפוסי, טרשת נפוצה מופיעה כעשור לאחר הדבקות בנגיף.

 

מחקרים הצביעו על מספר גורמים נוספים שעשויים להיות קשורים לסיכון מוגבר לטרשת נפוצה, לרבות מגורים באזורים רחוקים מקו המשווה (באזורים צפוניים על פני כדור הארץ שכיחות המחלה גבוהה יחסית), רמת ויטמין נמוכה בדם, עישון החל מגיל צעיר, השמנה, צריכת מלח מוגברת והרכב חיידקי המעי.

 

למרות שככל הנראה בגורמים למחלה קיים רכיב גנטי, המחלה אינה נחשבת למחלה תורשתית. מחקרים הראו כי הסיכון של ילד להורה עם טרשת נפוצה לפתח את המחלה בעצמו גבוה רק במעט בהשוואה לילדים ללא רקע משפחתי של המחלה. הסבירות שלהורה עם טרשת נפוצה יהיה ילד עם טרשת נפוצה עומדת על 3%-5% - כאשר השונות בסיכון תלויה במין ההורה עם המחלה ומין הנולד. הסיכויים האבסולוטיים לכך שילד להורה עם טרשת נפוצה יפתח טרשת נפוצה בעצמו נמוכים מאוד, אך עדיין גבוהים מהסיכון לפתח טרשת נפוצה באוכלוסייה הכללית - שעומד על 0.1%-0.2% בלבד. 

 

עוד על הגורמים לטרשת נפוצה

 

 מהם הסוגים של טרשת נפוצה?

 

ישנם מספר מהלכים של טרשת נפוצה, הנבדלים זה מזה בין היתר בתדירות ההתקפים ובאופן התפתחות המחלה.

 

טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית  (Relapsing–Remitting)

 

המהלך הנפוץ ביותר של המחלה הוא התקפי-הפוגתי, המתבטא בתקופות בהן ישנה התפרצות של התסמינים (תקופת ההתקף) ולאחר מכן תקופה של רגיעה והיעלמות חלקית או מוחלטת של התסמינים (תקופת ההפוגה).

 

לא ניתן לדעת מתי ובאיזו תדירות אדם יחווה התקף, אולם בממוצע אנשים הסובלים מסוג זה של טרשת נפוצה יחוו התקף פעם או פעמיים בשנה, כאשר משך ההתקף יכול להיות מספר ימים, מספר שבועות ואף מספר חודשים. חלק מהאנשים יסבלו מהתקפים בתדירות גבוהה יותר וחלק לא יחוו התקף במשך שנים. לא ניתן לדעת בדיוק כמה זמן תימשך תקופת ההפוגה בין התקף להתקף, או מה תהיה עוצמת התסמינים וסוגי התסמינים בזמן ההתקף וגם לא ניתן לחזות את משך הזמן שייקח עד להחלמה, מכיוון שכל אלה יכולים להיות שונים באותו אדם מהתקף להתקף, ללא דפוס או סדר אותו ניתן לצפות.

 

ברוב המקרים אנשים מחלימים מהתקף באופן מלא או כמעט מלא. בכ-50% מהמקרים נותרות "שאריות התקף" - תסמינים שהורגשו בעת ההתקף אך הם מורגשים בעוצמה הרבה יותר חלשה. שאריות אלה עשויות לחלוף עם הזמן. אם התסמינים עדיין קיימים גם לאחר 18-12 חודשים, סביר להניח שנוצר נזק קבוע שאינו הפיך שנובע מכך ששכבת המיאלין לא שוקמה כנדרש או שישנה פגיעה בתא העצב עצמו.

 

כיום ידוע כי גם במהלך התקפי-הפוגתי פעילות המחלה מתרחשת גם בין ההתקפים והיא מובילה לניוון הדרגתי של תאי העצב והמוח. לכן חשוב המעקב הנוירולוגי גם אם אין התקפים ולא מורגש שינוי.

 

התקפים של טרשת נפוצה: כל מה שצריך לדעת

 

טרשת נפוצה פרוגרסיבית/ מתקדמת  (Progressive)

 

מהלך מחלה נוסף הוא טרשת נפוצה מתקדמת (פרוגרסיבית) המתבטאת בהחמרה קבועה של התסמינים במשך הזמן. מידת וקצב ההחמרה משתנים בין מטופלים שונים ולא ניתן לחזות את המהירות בה יתפתחו הפגיעות הנוירולוגיות. כך, בקרב חלק מהמטופלים התסמינים יישארו מזעריים במשך שנים, בעוד שבאחרים קצב ההחמרה יהיה מהיר יותר.

 

טרשת נפוצה פרוגרסיבית יכולה להיות משנית או ראשונית:

 

טרשת נפוצה מתקדמת משנית מאובחנת אצל מטופלים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית, אשר תדירות ההתקפים שלהם הלכה ופחתה ואף נעצרה, אך יחד עם זאת, הפגיעה הנוירולוגית והתסמינים הולכים ומוחמרים.

 

טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית מאובחנת באנשים שלא סבלו אף פעם מהתקף, אך הפגיעה הנוירולוגית והתסמינים מתקדמים ומוחמרים מרגע האבחון הראשוני. מתוך כלל המאובחנים בטרשת נפוצה כ-10% יתמודדו עם טרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית וזו לרוב נוטה להיות מחלה אגרסיבית יותר.

 

טרשת נפוצה פרוגרסיבית מסווגת כ"פעילה״ כאשר קיימים במקביל למהלך הפרוגרסיבי גם התקפים או הופעה של נגעים חדשים בבדיקת MRI או ״לא פעילה״ - כלומר שמתקדמת ללא הופעה של התקפים ונגעים.

 

עוד על טרשת נפוצה פרוגרסיבית

 

טרשת נפוצה שפירה  (Benign)

 

עד 15% מהאנשים עם טרשת נפוצה יחוו מהלך מחלה שפיר המאופיין במהלך קל של המחלה - התקפים מזעריים עם הפוגות ארוכות מאוד בין התקפים.

 

טרשת נפוצה שפירה יכולה להיות מאובחנת רק בדיעבד - במקרים בהם האדם סבל ממעט מאוד תסמינים וללא התקפים במשך תקופת זמן של 10-15 שנים.

 

איך מאבחנים טרשת נפוצה?

 

מאחר שהמחלה יכולה להתבטא באוסף תסמינים רחב באיברי גוף שונים, ברוב המקרים התסמינים מובילים את הסובלים מהמחלה לפנות לרופאים כמו רופאי עיניים או אורתופדים במקום לנוירולוג שמאבחן את המחלה. זהו חלק מהסיבה לעיכוב אופייני באבחנה.

 

האבחנה של טרשת נפוצה דורשת הערכה קלינית של נוירולוג, בדיקת MRI, לעיתים דיקור מותני ובדיקות תומכות נוספות. בנוסף לאלו יש צורך לשלול מחלות אחרות שיכולות לחקות את מחלת הטרשת הנפוצה.

 

במקרים המהירים מדווחים על אבחנה תוך 6 שבועות מהפגישה עם הנוירולוג, אך ישנם גם מקרים בהם אנשים מדווחים על למעלה מעשור שעבר מהופעת התסמין הראשון ועד האבחנה.

 

עוד על האבחון של טרשת נפוצה

 

האם נזקים של טרשת נפוצה ניתנים לתיקון?

 

בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית, כשההתקף חולף, לגוף יכולת לשקם את עצמו. כמו שישנם פצעים בגוף אשר מחלימים וחלקם הופכים לצלקות, כך גם הפגיעה במיאלין יכולה להשתקם. עם זאת, גם כאשר המיאלין משתקם אין הוא חוזר לרמה שבה היה בעבר. השכבה השומנית החדשה שנוצרת - זו שמבודדת את תאי העצב ושומרת עליהם – נוטה להיות דקה יותר מזו שנפגעה ולכן גם רגישה יותר לפגיעות עתידיות.

 

במידה ומעבר לפגיעה במעטפת המיאלין נפגע גם העצב עצמו, יכולת השיקום של העצב הפגוע נמוכה מאוד. במקרים אלו המוח מצליח למצוא דרכים עקיפות לפתור את הבעיה, תוך שימוש ביכולות הפלסטיות שלו - היכולת להשתמש באזורים ומסלולים מוחיים תקינים, כדי לפצות על אלו שנפגעו.

 

טיפולים כמו פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וקלינאי תקשורת מעודדים יכולות אלה של המוח ובכך מזרזים את השיקום ואת החזרה לתפקוד.

 

איך מטפלים בטרשת נפוצה?

 

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית. עדיין לא קיימת תרופה שביכולתה לרפא טרשת נפוצה, אך ישנה התקדמות גדולה בתרופות שיכולות להפחית את תדירות ההתקפים, את כמות הנגעים החדשים במערכת העצבים המרכזית ואת התקדמות המחלה.

 

כיום קיים מגוון גדול של תרופות לטרשת נפוצה, ובהן תרופות שניטלות בדרכים שונות (עירוי, זריקות, גלולות) ובתדירויות נטילה שונות.

 

טיפולים נוספים רבים נמצאים בתהליכי מחקר מתקדמים, ובהם טיפול בתאי גזע, שכיום ניתן במסגרת מחקרית בלבד.

 

התרופות לטיפול בטרשת נפוצה

 

הטיפול בהתקפים עצמם ניתן בסטרואידים (מסוג קורטיקוסטירואידים) שלרוב ניתנים בעירוי ולעיתים גם בכדורים. הטיפול מפחית את הפעילות הדלקתית במערכת העצבים המרכזית במהלך ההתקף ומטרתו להפחית מחומרתו של ההתקף ולזרז את ההחלמה. זהו טיפול עוצמתי, לו מספר תופעות לוואי ולכן יש להשתמש בו במשורה.

 

סטרואידים לטיפול בטרשת נפוצה  

 

איך משפיעה טרשת נפוצה על החיים?

 

טרשת נפוצה אינה מחלה סופנית - לא מתים ממנה. מחקרים שנערכו בעבר העלו כי תוחלת החיים הממוצעת באנשים עם טרשת נפוצה קצרה בכ-7 שנים ביחס לאוכלוסייה. עם זאת, נתונים אלה אינם לוקחים בחשבון את ההתקדמות האדירה בטיפול התרופתי שהתרחשה בשנים האחרונות.

 

כאמור, טרשת נפוצה מתבטאת בצורות שונות, תסמינים שונים ודרגות שונות של חומרה באנשים עם טרשת נפוצה וגם בזמנים שונים אצל אותו אדם. אנשים עם המהלכים הקשים של המחלה אומנם עשויים לסבול מנכות שדורשת שימוש בכיסא גלגלים – אך זהו אינו המקרה השכיח.

 

רוב האנשים עם טרשת נפוצה עובדים, לומדים, מתחתנים, מקימים משפחה ומטיילים בחו"ל.

 

הקושי הגדול ביותר בהתמודדות עם המחלה הוא כנראה חוסר הוודאות שכרוך בה – אין לדעת אילו תסמינים יופיעו, מתי או באיזו עוצמה והאם הם יחלפו לחלוטין או יותירו נזק תמידי.

 

 

 

*ד"ר יובל כרמון הוא מנהל המרפאה לנוירואימנולוגיה וטרשת נפוצה בבית החולים מאיר ומנהל בקהילת טרשת נפוצה באתר כמוני

 

 

עדכון אחרון: מרץ 2023