מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותמחלות מעי דלקתיות עשויות להעלות סיכון לאי ספיקת לב

מחלות מעי דלקתיות עשויות להעלות סיכון לאי ספיקת לב

מחקר: הסיכון לאשפוז בשל אי ספיקת לב יותר מכפול בזמן התלקחות של מחלת מעי דלקתית


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחלות מעי דלקתיות עשויות להעלות את הסיכון לאי-ספיקת לב. מחקר חדש שנערך בקרב יותר מ-5 מיליון אזרחים דנים מצא כי אשפוזים בשל אי ספיקת לב היו יותר מכפולים באנשים עם קרוהן או קוליטיס במהלך התלקחות של המחלה.

 

מחלות המעי הדלקתיות קרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות אוטואימוניות כרוניות, שתסמיניהן לרוב כוללים שלשול, דימום רקטלי וכאבי בטן. מחקרים קודמים מצאו קשר בין מחלות מעי דלקתיות לסיכון מוגבר למחלות לב, בעיקר התקפי לב ושבץ. בשנה שעברה פורסם ניתוח נתונים מ-9 מחקרים שמצא כי לאנשים הסובלים מקרוהן או קוליטיס סיכון מוגבר לשבץ והתקף לב.

 

במחקר החדש החוקרים ביקשו לבדוק אם הסיכון למחלת לב אחרת - אי ספיקת לב - עולה בקרב אנשים עם מחלות מעי דלקתיות, ואם הסיכון הזה עולה בתיאום עם תקופות של מחלה פעילה או 'התלקחויות' של מחלות מעי דלקתיות.

 

המחקר, שממצאיו הוצגו בקונגרס אי ספיקת לב האירופאי שנערך ביוון, התבסס על מדגם שכלל כמעט 5.5 מיליון אזרחים דנים בגילאי 18 ומעלה ללא היסטוריה של מחלות מעי דלקתיות או אי ספיקת לב. במהלך השנים 1997 עד 2011, 23,681 אנשים פיתחו קרוהן או קוליטיס, מתוכם 553 אושפזו עם אי ספיקת לב במהלך תקופת המעקב.

 

החוקרים השוו את שיעורי האשפוזים בשל אי ספיקת לב בחולי מחלות מעי דלקתיות לשיעוריהם באנשים ללא מחלות מעי דלקתיות, כשהם מנטרלים בחישוב הנתונים השפעות של גיל ומין.

 

במטופלים שאובחנו עם מחלת מעי דלקתית חדשה, פעילות המחלה הייתה במעקב צמוד במהלך המחקר ונקבעה על ידי אשפוזים ומרשמים לקורטיקוסטרואידים. התלקחות הוגדרה כמרשם או אשפוז לאחר תקופה שקטה. פעילות עקבית הוגדרה כמרשמים או אשפוזים חוזרים.

 

החוקרים מדווחים כי מצאו שבהשוואה לאוכלוסייה ללא מחלות מעי דלקתיות, למטופלים חדשים עם מחלות מעי דלקתיות היה סיכון גבוה ב-37% להתאשפז בשל אי ספיקת לב במהלך תקופת מעקב שנמשכה בממוצע קצת יותר משש שנים.

 

כשהחוקרים בחנו את פעילות המחלה הם מצאו כי הסיכון יותר מהוכפל במהלך תקופות של מחלה פעילה: כאשר מטופלי מחלות מעי דלקתיות סבלו מהתלקחות הסיכון לאשפוז עקב אי ספיקת לב היה גדול פי 2.5 והוא היה גדול פי 2.7 כשהמחלה הייתה פעילה באופן עקבי. לא היה סיכון מוגבר לאשפוז בשל אי ספיקת לב במהלך ההפוגות.

 

החוקרים הבהירו בכנס כי הם מצאו סיכון מוגבר לאשפוז בשל אי ספיקת לב במטופלי קרוהן וקליטיס בכל הגילאים, לא רק במטופלים מבוגרים יותר.

 

ידוע כי מחלות מעי דלקתיות משפיעות על הגוף מעבר להשפעתן על מערכת העיכול. כעת החוקרים אומרים שיש להוסיף גם אי ספיקת לב לרשימת סיבוכי המחלה ויש לעקוב אחר המטופלים – גם הצעירים שבהם – כדי לזהות סימנים לבעיות לב בשלב מוקדם.

 

לדברי החוקרים, הממצאים מעלים את האפשרות שטיפול יעיל במחלות מעי דלקתיות שיועד להפחתת אורך ומספר האפיזודות של פעילות המחלה, עשוי להפחית לא רק את הסבל של המטופלים, אלא גם את הסיכון שלהם לאי ספיקת לב. כעת הם מתכננים לבדוק סוגיה זו במחקרי המשך.

 

המחקר לא בדק את המנגנון העומד מאחורי הקשר שנמצא בין מחלות מעי דלקתיות לבין אי ספיקת לב, אך החוקרים משערים כי הוא עשוי לנבוע מהמצב הדלקתי בגוף. עם זאת הם מציינים כי הם לא יכולים לפסול את האפשרות שקורטיקוסטרואידים המשמשים לטיפול במחלות מעי דלקתיות פעילות תורמים לקשר לאי ספיקת לב. כעת נדרשים מחקרים נוספים שיאוששו כי אכן קיים קשר בין מחלות מעי דלקתיות לאי ספיקת לב ויאתרו את המנגנון העומד מאחוריו.

 

 

מקור: הודעה לעיתונות של החברה האירופאית לקרדיולוגיה