מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותמחקרים חדשים שופכים אור על הקשר בין פרקינסון לדיכאון

מחקרים חדשים שופכים אור על הקשר בין פרקינסון לדיכאון

האם מחלת הפרקינסון ממנה סבל רובין וויליאמס תרמה למותו? שני מחקרים חדשים מספקים מידע בנושא


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

השחקן והקומיקאי רובין וויליאמס שסבל מדיכאון קשה נמצא מת בביתו בשבוע שעבר, לאחר ששם קץ לחייו. ביום חמישי האחרון אשתו של וויליאמס, סוזן שניידר, פרסמה הצהרה רשמית בה סיפרה כי השחקן האהוב בן ה-63 סבל ממחלת הפרקינסון בשלביה המוקדמים. למרבה הצער שני המצבים – פרקינסון ודיכאון – קשורים זה לזה.

 

"הוא היה אמיץ כשנאבק עם דיכאון, חרדה ומחלת הפרקינסון בשלבים המוקדמים שלה, שאותה לא היה מוכן עדיין לחלוק בפומבי" אמרה שניידר "תקוותנו בעקבות מותו הטרגי של רובין היא שאחרים ימצאו את הכוחות לחפש את הטיפול והתמיכה שהם צריכים, כדי להתמודד עם בעיותיהם ולהרגיש פחות מפוחדים".

 

שני מחקרים שפורסמו ממש בימים אלה מאוששים כי דיכאון הוא אכן תסמין נפוץ מאוד של מחלת הפרקינסון ומראים שלמרות זאת הוא עדיין אינו מטופל בקרב רבים מהחולים.

 

דיכאון הוא כנראה התסמין השכיח ביותר מהתסמינים שאינם מוטוריים של מחלת הפרקינסון - מחלה נוירולוגית ניוונית שגורמת לפגיעה הדרגתית בתנועות הגוף. המחלה נגרמת מפגיעה בתאים במוח שמייצרים דופמין - נוירוטרנסמיטר (מוליך עצבי) הממלא תפקיד חשוב בוויסות תנועות הגוף וגם בוויסות מצב הרוח, הקשב והריכוז ומרכז העונג במוח.

 

התסמינים המאפיינים המרכזיים של פרקינסון הם רעד, קשיון שרירים, הפרעות הליכה, תנועה איטית והפרעות בדיבור. כל התסמינים האלה עלולים לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים, אבל דווקא התסמין שאינו נראה כלפי חוץ – דיכאון – עלול לעיתים להיות הקשה מכולם.

 

הדיכאון לא נובע רק מסיבות פסיכולוגיות בגלל אבחון של מחלה כרונית קשה או בגלל התסמינים הגופניים המאפיינים אותה. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הראו כי דיכאון עשוי אף להופיע לפני שמופיעים תסמינים מוטוריים והרבה לפני שהמחלה מאובחנת. לדוגמה, מחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב Neurology מצא כי דיכאון קשור לסיכון גבוה פי יותר משלושה להתפתחות של פרקינסון

 

דיכאון עשוי להופיע לפני שמופיעים תסמינים מוטוריים והרבה לפני שמחלת הפרקינסון מאובחנת (צילום: Shutterstock)

 

המחקר החדש הראשון שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת Northwestern והקרן הלאומית לפרקינסון (NPF) בארה"ב, התבסס על תיקים רפואיים של יותר מ-7,000 חולי פרקינסון מתוך מאגר נתוני המטופלים של הקרן הלאומית לפרקינסון.

 

מהממצאים שפורסמו בכתב העת Journal of Parkinson’s Disease עולה כי כמעט רבע מהנחקרים דיווחו על תסמינים המאפיינים דיכאון. בקרב אלה עם רמות גבוהות של תסמיני דיכאון, רק שליש קיבלו מרשם לנוגדי דיכאון לפני שהמחקר החל ואפילו מעטים יותר פגשו עובד סוציאלי או איש מקצוע מתחום בריאות הנפש לייעוץ.

 

בשלב הבא החוקרים התרכזו ב-2/3 הנחקרים הנותרים עם רמות גבוהות של תסמיני דיכאון שלא קיבלו טיפול לדיכאון כשהמחקר החל. לאחר שנה שלמה של מעקב פחות מ-10% מתוכם קיבלו מרשמים לנוגדי דיכאון או הפניות לייעוץ.

 

החוקרים מציינים כי המצב עלול להיות חמור עוד יותר במטופלים עם פרקינסון בקהילה, מאחר והנחקרים עליהם התבסס המחקר טופלו במרכזים רפואיים הנחשבים ל"מרכזי מצוינות".

 

 הכוכב של רובין וויליאמס בהוליווד בשבוע שעבר מוקף בפרחים ומכתבים שהניחו סביבו מעריצים (צילום: Shutterstock)

 

במחקר אחר שפורסם בסוף השבוע בכתב העת Neurology, חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה מצאו כי דיכאון וחרדה נפוצים פי שניים בקרב אנשים שאובחנו לאחרונה עם פרקינסון בהשוואה לאנשים באוכלוסייה הכללית.

 

המחקר נערך בקרב 423 אנשים, חלקם אובחנו לאחרונה עם פרקינסון והאחרים בריאים. 14% מהמטופלים עם פרקינסון סבלו מדיכאון בעת האבחנה בהשוואה ל-6.6% מאלה שלא סבלו מפרקינסון. במהלך תקופת מעקב של שנתיים הייתה עליה קטנה בתדירות ובחומרת הדיכאון בקרב המאובחנים עם פרקינסון. רוב המטופלים שסבלו מדיכאון לא טופלו בנוגדי דיכאון במהלך המעקב.

 

רובין וויליאמס, שהפגין פתיחות לגבי המאבק שלו בהתמכרות לסמים ואלכוהול שנמשך כבר מזה שנים רבות, בחר שלא לשתף את הציבור בכך שאובחן עם פרקינסון. לא ניתן לדעת איזה תפקיד שיחקה מחלת הפרקינסון בהפרעת הדיכאון ובבעיית ההתמכרות של וויליאמס, אך אין ספק שהמחלה החמירה את המצב. כעת, לאחר שמשפחתו חשפה כי הוא סבל מהמחלה, התקווה היא שסיפורו הטראגי של האיש שגרם לכולנו לחייך יעלה מודעות לקשר שבין פרקינסון לדיכאון ויעודד אנשים לפנות לטיפול.

 

 

Journal of Parkinson's Disease, August 2014

Neurology Published online before print August 15, 2014