סרטן המעי הגס

כמוניסרטן המעי הגסחדשותהרכיב בתזונה שעשוי לשפר את סיכויי ההישרדות של חולי סרטן מעי גס

הרכיב בתזונה שעשוי לשפר את סיכויי ההישרדות של חולי סרטן מעי גס

מחקר: צריכה של סיבים תזונתיים קשורה לסיכויי הישרדות טובים יותר בחולי סרטן המעי הגס. נראה שגם מטופלים שמעלים את צריכת הסיבים לאחר שאובחנו משפרים את הפרוגנוזה שלהם

מאת אלה הר-נוי
05/11/17
תגובות 0

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מחקרים הצביעו על כך שסיבים תזונתיים מסייעים להגנה מפני התפתחות סרטן המעי הגס - הסרטן השני בשכיחותו בישראל. לתופעה הועלו מספר הסברים אפשריים, לרבות הפחתה בחשיפה של המעי לחומרים מסרטנים (קרצינוגנים) באמצעות דילול תוכן צואה והפחתת זמן המעבר שלה בגוף ושיפור ברגישות לאינסולין וברגולציה המטבולית. יתרה מכך, מחקרים העלו כי חומצות שומן קצרות שרשרת (Short-Chain Fatty Acids) הנוצרות מתסיסה של סיבים מסיסים פועלות לדיכוי גידולים במספר אופנים.

 

אבל כיצד תשפיע צריכת סיבים במי שכבר אובחן עם סרטן המעי הגס? כדי לבחון את הנושא, חוקרים מבית החולים הכללי במסצ'וסטס ואוניברסיטת הרווארד ניתחו נתונים משני מחקרים גדולים בהם עקבו אחר נבדקים תקופה ממושכת - מחקר אנשי מקצועות הבריאות ומחקר האחיות. בשני המחקרים הנבדקים מילאו שאלונים על היסטוריה רפואית ועל אורח החיים בתחילת המחקר וכל שנתיים במהלך המעקב. מידע תזונתי מפורט נאסף באמצעות שאלונים אחת לארבע שנים.

 

מתוך המשתתפים במחקרים, 1,575 אובחנו עם סרטן המעי הגס והחלחולת שלב 1 עד 3 ועל נבדקים אלה הסתמך ניתוח הנתונים הנוכחי, שממצאיו פורסמו בכתב העת JAMA Oncology. הנבדקים היו במעקב ארוך טווח - מחציתם מעל 8 שנים.

 

באופן כללי, החוקרים מצאו כי צריכה גבוהה של סיבים תזונתיים, בעיקר כאלה שמקורם בדגנים מלאים, קשורה לירידה בסיכון למוות בקרב אנשים שאובחנו עם סרטן המעי הגס. ירידה משמעותית בסיכון למוות נצפתה גם במטופלים שהעלו את צריכת הסיבים שלהם לאחר שאובחנו.

 

שיפור בפרוגנוזה 

 

לאחר שהחוקרים נטרלו בניתוח הנתונים גורמים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, הם מצאו כי צריכה גבוהה של סיבים קשורה לפרוגנוזה טובה יותר, כאשר כל עלייה של 5 גרם סיבים ליום נקשרה לירידה של 22% בתמותה מסרטן ו-14% בסיכון למוות מכל סיבה במהלך תקופת המעקב.

 

החוקרים מצאו כי ההשפעה הגדולה ביותר על הסיכון לסרטן המעי הגס הייתה של סיבים שמקורם בדגנים מלאים. עם כל עלייה של 5 גרם סיבים מדגנים ליום הסיכון למוות מכל סיבה ירד ב-33% והסיכון למוות מסרטן המעי הגס ירד ב-22%.

 

לעומת זאת, לא נמצא קשר בין צריכת סיבים שמקורם בפירות לבין הסיכון למוות באנשים שאובחנו עם סרטן המעי הגס. צריכת סיבים מירקות נקשרה לירידה משמעותית בסיכון למוות במהלך המעקב באופן כללי, אך לא באופן ספציפי למוות מסרטן המעי הגס.

 

לא מאוחר מדי

 

הטבות של צריכת סיבים על סיכויי ההישרדות התבטאו אפילו בקרב מטופלים שהעלו את צריכת הסיבים לאחר שאובחנו עם סרטן המעי הגס: כל עלייה של 5 גרם סיבים תזונתיים ליום מעבר לצריכה בתקופה שלפני האבחנה נקשרה להפחתה של 18% בשיעורי התמותה מסרטן המעי הגס ושל 14% בשיעורי התמותה מכל סיבה במהלך המעקב.

 

בקרב אנשים שהעלו את צריכת הסיבים לאחר האבחנה, הסיכון למוות ירד ככל שהצריכה עלתה, כאשר ההשפעה המקסימלית נצפתה באנשים שצרכו כ-24 גרם סיבים ליום.  

 

למחקר אומנם מספר מגבלות, אך הוא מחזק מחקרים רבים שהצביעו על השפעות מיטיבות של סיבים על בריאות המעי, הפחתת הסיכון למחלות רבות ואף שמירה על המשקל. לדוגמה, במחקר שפורסם בשנת 2014 בכתב העת bmj נמצא כי באנשים ששרדו התקף לב, צריכת כמויות גדולות של סיבים - במיוחד סיבים מדגנים מלאים - עשויה לשפר את סיכויי ההישרדות. במחקר שפורסם ב-2015 שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine נמצא כי דיאטה "מתירנית", בה כל שהנבדקים התבקשו לעשות זה לשלב בתזונה הרגילה שלהם 30 גרם לפחות של סיבים ביום, הובילה לירידה צנועה במשקל ולירידה בלחץ הדם, בדומה לדיאטות מורכבות ומגבילות יותר. 

 

העלאת צריכת הסיבים אינה משימה קשה - כך למשל, לפי נתוני משרד החקלאות האמריקאי (USDA) כוס אחת של שיבולת שועל מבושלת מכילה 4 גרם סיבים, כוס אחת של גריסי שעורה (גריסי פנינה) מבושלים מכילה 6 גרם סיבים וכוס עדשים מבושלות מכילה 15.6 גרם סיבים. 

 

לטיפים להגברת צריכת הסיבים בתזונה

 

 

JAMA Oncol. Published online November 2

קישור:
כינוי:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: