מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כליות ודיאליזה

מנהלי קהילה

פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
ד
ד"ר פזית בקרמן
מנהלת המכון הנפרולוגי בשיבא. סיימה התמחות ברפואה פנימית בהדסה עין כרם והתמחות-על בנפרולוגיה בשיבא. השתלמה שלוש שנים באוניברסיטת פנסילבניה, ארה"ב במחקר בסיסי של מחלות כליה ופרסמה מאמרים בנושא. בעלת ניסיון קליני מגוון בקרב מטופלי דיאליזה, מטופלי אי ספיקת כליות חריפה וכרונית ומחלות כליה שונות. עוסקת גם במחקר קליני ובסיסי במכון הנפרולוגי בשיבא.

מובילי קהילה

מחוברת פז מושקוביץ
מחוברת פז מושקוביץ
נעים מאד, פז - מובילת קהילת כליות ודיאליזה. ראשית מוזמנים לתכנית הרדיו שלי "הרוקנרול של החיים" בעמוד "מחוברת פז מושקוביץ" ובערוץ היוטיוב. כל שאלה שתירצו לשאול אותי אני כאן עבורכם. במקצועי אני מאמנת בכירה, מרצה ויוצרת, כותבת הרצאות השראה לאנשים והרצאות עסקיות. אני מחוברת לדיאליזה מזה 30 וחצי שנים, 3 השתלות כליה שנכשלו ומאה ניתוחים. דרך סיפורי האישי רב התהפוכות, אני מציעה לכם כלים שיאפשרו לכל אחד להתחבר לחיים שלו, ולהתגבר על קשיים בתחום האישי ובתחום הקריירה והעסקים, ובוודאי שבתחום התמודדותכם עם עולם הכליות. הוצאתי לאור את הספרים: "מחוברת - צופן ליזה" ו"השמיים הם לא הגבול" ומעבירה מופע-הרצאה "מחוברת" שמעניק פרספקטיבה וכלים לחיים. יש לי ולבעלי מקס 11 ילדים כלבתולים שהם אהבה ללא תנאי. מומלץ בחום גם לבריאות שלנו הנפשית והפיסית :) ולמי ששואל אז אסור לי ללדת ילדים, כאן עבורכם תמיד לכל שאלה ושיתוף! לחיזוק מוטיבציה והשראה תוכלו לצפות בקטעים נבחרים מתכנית הרדיו בלינק הבא: https://www.youtube.com/playlist?list=PL1QPzpvna7OzfBMpmM9pKwBM8r1sQyGUY
כמוניכליות ודיאליזהחדשותהשתלת כליה ללא צורך בתרופות נגד דחייה

השתלת כליה ללא צורך בתרופות נגד דחייה

מדענים מצאו דרך לרמות את מערכת החיסון לקבל איברים שהושתלו וכך לחסוך צורך בתרופות נגד דחייה


שתי מערכות חיסון חיות יחד בגופו של אותו אדם (צילום: Shutterstock)
שתי מערכות חיסון חיות יחד בגופו של אותו אדם (צילום: Shutterstock)

 

מדענים מצאו דרך לרמות את מערכת החיסון לקבל איברים מתורמים שאינם מתאימים. ממצא זה שפורסם בכתב העת Science Translational Medicine אולי יוביל בעתיד לביטול הצורך ליטול לאחר ההשתלה במשך כל החיים תרופות שמונעות דחייה של האיבר.

 

8 מושתלי כליה טופלו באמצעות ההליך החדש. 5 מתוכם הצליחו להימנע מנטילת תרופות נגד דחייה שנה לאחר הניתוח. מטופלת אחת, אישה בת 47, חיה חופשייה לחלוטין מתרופות נוגדות דחייה כמעט שנתיים מאז ההשתלה.

 

בהשתלות איברים קונוונציונאליות, המושתלים צריכים לקחת תרופות המדכאות את מערכת החיסון למשך שארית חייהם, כדי שמערכת החיסון שלהם לא תזהה את האיבר המושתל כפולש ותתקוף אותו. לתרופות אלה עלולות להיות תופעות לוואי קשות, בהן לחץ דם גבוה, סוכרת וזיהומים.

 

לכן, לגישה החדשנית שפותחה על ידי חוקרים מאוניברסיטת Louisville יש פוטנציאל להציע איכות חיים טובה יותר ופחות סיכונים בריאותיים לאנשים שקיבלו השתלת איברים.

 

במסגרת ההליך החדש שנבחן, בנוסף להשתלת הכליה, המטופלים עוברים השתלת תאי גזע של מוח עצם מתורם האיברים שאינו מתאים, תאים שמתפתחים לתאי מערכת החיסון. המטרה: ליצור שתי מערכות מוח עצם שיוכלו לתפקד באדם אחד.

 

הטכניקה החדשה נשענת על מחקר שערכו חוקרים מאוסטרליה וברזיל, שזכו בפרס נובל לאחר שגילו כי ניתן לאמן את מערכת החיסון בבעלי חיים כך שתרכוש עמידות לרקמות זרות. הדרך ליישום המסקנות בבני אדם הייתה ארוכה.

 

כך זה מתבצע

 

החידוש שמאפשר התהליך הוא שתורמי איברים שאינם מתאימים באופן מושלם יכולים לתרום כליה למטופל. כדי לעשות זאת הם גם צריכים לתרום דם. כחודש לפני ניתוח ההשתלה, תורמי הכליה מזריקים לעצמם במשך מספר ימים תרופה שמביאה תאי גזע ותאים "מסייעים" לזרם הדם שלהם, משם ניתן לאסוף אותם ולשלוח לעיבוד. התאים המסייעים עוזרים ליצור סביבה אוהדת יותר לתאי גזע של מוח העצם. החוקרים פיתחו תהליך שמעשיר את התאים הללו. 

 

בינתיים, המטופלים שעתידים לעבור השתלה עוברים טיפולי כימותרפיה ורדיותרפיה על מנת לדכא את מערכת החיסון, תהליך שנועד להכין אותם לקבלת תאי הגזע של התורם.

 

בשלב הבא המטופל עובר את השתלת הכליה, ויום לאחר מכן עובר השתלה של התערובת המועשרת של תאי הגזע והתאים המסייעים של התורם, בתקווה שייווצרו שתי מערכות של מוח עצם שיוכלו לחיות בשלום ולתפקד באדם אחד.

 

בשלב הבא, המושתלים מתחילים ליטול תרופות נגד דחייה אך הם נגמלים בהדרגה, במטרה להפסיק לחלוטין עד שנה לאחר ההשתלה.

 

במחקר הנוכחי, 5 מתוך 8 המושתלים הגיעו ליעד הזה. לשני מושתלים הייתה תגובה חלקית והם נטלו מינון מופחת של תרופות מדכאות. מושתלת אחת פיתחה זיהום ואיבדה את הכליה החדשה ומאז עברה השתלה קונוונציונאלית בהצלחה.

 

החוקרים ממשיכים לגייס מטופלים למחקר ומקווים לבצע את ההשתלה ב- 40 נחקרים. יחד עם זאת, יש מומחים האומרים כי הפרוצדורה מסוכנת מידי, במיוחד בהתחשב בכך שהשתלות כליה הן הליך בטוח ויציב יחסית.

 

 

Sci Transl Med 7 March 2012

למידע נוסף על השתלות ללא תרופות נוגדות דחייה>>